• Valkyria84

Gravid på smekmånad??

Vi har på allvar börjat diskutera barn. Har velat haft barn länge och nu har vi båda äntligen fast tjänst vilket varit ett krav från min sida.
    Vi gifter oss 6 juni och planerar att åka på smekmånad till hösten. Vi har ju ingen aning om hur snabbt det går för oss att bli gravida eller om vi ens kan få barn.
    Det vi diskuterat är att vi vill ha barn så snabbt som möjligt men jag är lite orolig för att vara gravid på smekmånaden. Vi tänkte åka 2 veckor till Brasilien.
    Vilka risker innebär det att flyga som gravid och det är säkert några sprutor man måste ta också, sen att vara gravid för första gången och vara i Brasilien, vad innebär det med mat och så?
    Vad tycker ni? Är det bättre att vänta med att försöka tills vi kommit hem eller ska vi prova? Jag vet ju inte hur jag kommer att reagera på att vara gravid heller, tänk om jag mår jätte dåligt, då är det inge roligt att vara på smekmånad, samtidigt vill vi sååå gärna ha barn så fort som möjligt.... ja många funderingar. Hur hade ni gjort??

• Svar på tråden Gravid på smekmånad??
  • MTTM

Jag hade väntat till smekmånaden med att börja försöka! Vet inte riktigt vad det är för restriktioner, sprutor etc som gäller för flygning/semester etc i ditt fall - däremot skulle det, tycker jag, kännas tråkigt att vara illamående hela smekmånaden (om man nu blir det). Visst är det nästan olidligt att vänta på att få börja försöka när man väl har bestämt sig - men i detta fall rör det sig ju bara om några månader och det är ju egentligen inte så länge sett i det stora hela! Lycka till med bebisverkstan!

• TesshjärtaFred

Vi har haft samma funderingar men jag har resonerat så att jag inte vill vara gravid på smekmånaden. Jag har lätt för att må illa i vanliga fall och vet inte hur jag kommer att reagera när jag blir gravid. Risken att må dåligt hela bröllopsresan är för stor. Men att däremot BLI gravid på bröllopsresan är ju en helt annan sak. Det skulle till och med vara riktigt mysigt.

• Valkyria84

Jo det är väl så jag tänker, vill inte må dåligt hela rean eller riskera något, samtidigt känns det så länge att vänta när man väl bestämt sig. Kanske tar jätte lång tid förr oss att lyckas.... hmmm jag ska nog även prata med en barnmorska för att höra men just nu lutar det åt att vänta...

• sokkerstruten

OBS!!!Tänk på att man inte får ta vissa vacciner som gravid eller om man planerar att blir gravid tre månader efter man fått vaccin.

Malariatabletter är en av dessa vacciner. Det finns dock vissa malaria tabletter som går bra att ta!!!

• längelevekärleken

Att flyga som gravid är inga problem i ett tidigt skede. Ring till närmsta vaccinationscentral och fråga vad man behöver till Brasilien och graviditet. Njut av varandra på smekmånaden och börja där...

• carolaj83

jag hade väntat, har mått skit under båda mina graviditeter, under sista graviditeten flög vi till new york inte kul att flyga med stor mage...gränsen för att flyga går i vecka 38

• Valkyria84

Tack för alla svar och tips ska absolut ringa och höra mig för så att vi inte gör något dumt. Egentligen passar det bättre att vänta men vi är ju sååå sugna NU =)Är väl så när man väntat i flera år redan och äntligen har möjlighet. Men som sagt bätte att vänta och göra det säkert än att stressa och må dåligt på smekmånaden. Tack än en gång!

• ellen78

Jag är gravid i vecka 7 och ska denna vecka ge mig iväg till Karibien. Jag pratade med barnmorskan idag och hon sa att det inte var någon fara att flyga så här tidigt i graviditeten. Hon tipsade dock om att använda stödstrumpor under långflygningen. Jag har som tur är ännu inte märkt av vare sig något illamående eller trötthet så jag håller tummarna för att jag ska klara mig från det under vår tre veckor långa semester. Vi ska gifta oss i Karibien och det känns så romatiskt att säga ja till min blivande när vi båda vet att jag bär på vår guldklimp i magen. = )

• EmMa09

ååhh..blir alldeles rörd när jag läser detta...vad mysigt ni kommer att ha det! Lycka till med bröllopet och bebisen i magen!

ellen78 skrev 2009-02-03 21:42:44 följande:
    Jag är gravid i vecka 7 och ska denna vecka ge mig iväg till Karibien. Jag pratade med barnmorskan idag och hon sa att det inte var någon fara att flyga så här tidigt i graviditeten. Hon tipsade dock om att använda stödstrumpor under långflygningen. Jag har som tur är ännu inte märkt av vare sig något illamående eller trötthet så jag håller tummarna för att jag ska klara mig från det under vår tre veckor långa semester. Vi ska gifta oss i Karibien och det känns så romatiskt att säga ja till min blivande när vi båda vet att jag bär på vår guldklimp i magen. = )
Svar på tråden Gravid på smekmånad??