• anja1661

han bjöd med sin tjej!?

har en kusin som jag hade superbra kontakt med när vi var yngre...det bandet sitte rju i lite även om vi inte träffas så ofta nu då han bor en bit bort.

han var mitt i en flytt när vi skulle ut med våra inbjudningskort och sa till mig att skicka det till hans mamma..alltså min faster.
    nu idag frågade jag på facebook om han hade fått det och till svar får jag: ja mamma sa nåt om det...räkna med två från sundsvall!!
    men vadåå? vi ahr bara bjudit honom och inte hans NYA tjej som vi inte har träffat! de har typ varit tillsammans i 2månader kanske!!
    kan man göra så? kan man bjuda med sin tjej sådär??
    vad sak jag säga? jag vill ju inte såra honom men jag vill inte ha henne där då ajg inte känner henne och inte tror att deras förhållande blir långvarit då min kusin precis gjort slut med sin förra tjej...inget vara för evigt är hans motto!!

vad ska jag göra??

• Svar på tråden han bjöd med sin tjej!?
  • anne på grönkulla

Visst är det dålig stil. Men frågan är nu om du vill vara lika dum tillbaka och skapa en konflikt om det inte är nödvändigt.

• didis
    anja1661 skrev 2009-01-23 20:36:26 följande:
    eller e det bara jag som tycker att det är fel att bjuda med sig någon utan att faktiskt FRÅGA först!?
    Jag håller 100% med, det är dålig stil. Frågan är väl mest vad du skall göra av situationen? Påpeka att det var dålig stil??

Lite som när Silvia lade upp sin väska på middagsbordet på Nobelfesten. Ohyfsat, visst, men som "värdinna" var det hennes skyldighet eftersom en av gästerna gjorde så och allt annat hade varit att genera gästen ifråga.

Alltså: för att inte genera din kusin med att påpeka hans dåliga uppförande skall du inte, tycker jag, göra något annat än att säga "va roligt, klart att din flickvän skall komma".
  • GlamourKitten

Fast det beror ju lite på situationen...
    Vårt blivande bröllop kommer hållas under en väldigt tight budget t.ex.. då finns det ju verkligen ingen plats för några objudna gäster!

• Undertecknad

En av mina svägerskors brorsa (svåger?) bjöd med sin tjej och det var helt ok med oss. Fast vi hade inte direkt någon hysteriskt tight budget, och det var buffé. Jag tolkade det som att de vet att jag gillar dem och de känner sig hemma med mig och vet att jag inte tar illa upp, så jag blev bara glad.

• CarinaK

Man delar inte på par, så är det bara! Skulle du tycka att det var kul att gå på bröllop utan din kille...än om du bara varit tillsammans i några månader???

• CarinaK

Och...det är väl inte dålig stil att räkna med sin partner. Det är dålig stil att inte bjuda båda två!

• MolsonCanadian

Ja.

CarinaK skrev 2009-01-25 17:20:35 följande:
    Man delar inte på par, så är det bara! Skulle du tycka att det var kul att gå på bröllop utan din kille...än om du bara varit tillsammans i några månader???
  • anja1661

jag skulle absolut kunna gå på bröllop eller annan fest utan min m2b. nu till saken hör ju att min kusin varit tillsammans med denna tjej i 2månader bara och de bor långt bort så jag kommer inte kunna träffa henne innan...och förmodligen inte efteråt heller om ajg känner min kusin rätt....och det vill jag nog lova att jag gör!

jag hade inte brytt mig om jag var den i ett par som inte blev bjuden om brudparet var min m2bs kompisar....och jag aldrig träffat dem.
    nu e det ju lite skillnad oxå efdtersom jag o min m2b snart blir ett gift par men de dejtar väl mer kan man säga..

• anja1661
    CarinaK skrev 2009-01-25 17:21:55 följande:
    Och...det är väl inte dålig stil att räkna med sin partner. Det är dålig stil att inte bjuda båda två!
    står det pelle enbart på inbjudningskortet så betyder ju det att vi bjuder pelle bara.
    då e det dålig stil att bjuda med sig någon....

sen kan man ju diskutera huruvida det är dåligt att inte bjuda båda i ett par osv....men det är inte samma sak!
  • laris

Men ska ni verkligen lägga energi på det här? Vad gör det att han är kär och vill ha sin tjej med sig? En till spelar väl ingen roll...Det är bara min åsikt.

• AnAngel

håller med laris, vi har räknat med "extra" redan, då vi var ute med inbjudan för 6 mån sen och mkt kan hända... och våra "singelkompisar då" får gärna ta med sig sina "blivande, dejter etc" för vi kan ju inte avgöra när det blir allvar mellan två människor! det är upp till dem och känna efter om de vill ha med till bröllopet, då alla i min närhet vet att bröllop är stort... vet flera som ändå ej kommer ta med sig för de tycker att om de bjuder in den de träffar (sen 1 mån) kanske... så går de för fort fram... men alla gör som de vill!

• Soon and very soon

poämgen är väll att han bara räknar med att de båda är bjudna?! Att han inte hör sig för??
    Lycka till anna & vad säger övrig släkt??

• Heloise

Jag personligen skulle inte förväntat mig att vara medbjuden till människor som jag inte träffat efter så pass kort tid, inte heller skulle vi ha haft ngt problem att gå var för sig( skulle faktiskt inte ha ngt emot det nu heller efter 10 år) så vad jag inte förstår är hur HON kan vilja gå på ngt som är så pass personligt som ett bröllop med msk hon inte alls känner.

Min kusiner har nya flick resp pojkvänner stup i kvarten men de får stanna hemma och jag tror inte att de kommer förvänta sig att ngn av deras respektive ska följa med eftersom man aldrig hinner träffa dem innan de byts ut. Men om det egentligen inte spelade ngn roll så skulle jag låta kusinens nya tjej komma. För oss spelar det roll eftersom vi vill ha ett relativt litet bröllop och har valt bort "halv nära" vänner.

• Heloise

Nä det tycker jag faktiskt inte, min 17 åriga kusins pojkvän får stanna hemma oavsett hur mkt par de anser sig vara. Skulle en av våra nära vänner träffa en ny partner inom 6 månader som vi lär känna så får h*n självklart följa med, lite skillnad är det ju faktiskt.

CarinaK skrev 2009-01-25 17:21:55 följande:
  • Wiimii

Jag hade inte heller delat på par oavsett hur länge de varit tillsammans.
    Såvida det inte är one-night-standet från igårkväll

• brud080808

Jag kan klart förstå din irritation. Ni kanske valt bort gäster ni hellre skulle velat bjuda och så tar han med en person du aldrig träffat. Tycker oxå att etablerade par är en självklarhet, men om jag och min m2b bara hade varit tillsammans i två månader och han blev bjuden på ett bröllop, hade jag aldrig räknat med att bli bjuden, och jag hade inte blivit sur heller. Om man frågar om det är okej att ta med sin nya, för bröllopsparet okända, flickvän/pojkvän så är det okej tycker jag, annars får man nog hålla sig till vad som står på inbjudan och inte ta för givet.

• Wiggy

Etiketten säger väl att man bör bjuda med respektive, men god ton är det väl att fråga om det är ok att man tar med en extra. Hade jag varit din kusin så hade jag nog frågat om det var ok om tjejen följde med istället för att bara dra med henne.

• agtiwi

Tycker det var dålig stil att inte fråga, utan bara ta för givet. Personligen skulle jag dessutom inte vilja följa med min kille på ett bröllop om vi endast varit tillsammans 2 månader, hade nog viljat skapa lite kontakter med familjen innan det skulle bli tal om att följa med på något sådant. Skiljer mig nog från mängden där, i allafall om man läser på bt.

• anja1661
    agtiwi skrev 2009-01-26 11:36:52 följande:
    Tycker det var dålig stil att inte fråga, utan bara ta för givet. Personligen skulle jag dessutom inte vilja följa med min kille på ett bröllop om vi endast varit tillsammans 2 månader, hade nog viljat skapa lite kontakter med familjen innan det skulle bli tal om att följa med på något sådant. Skiljer mig nog från mängden där, i allafall om man läser på bt.
    jag tycker som du!!
Svar på tråden han bjöd med sin tjej!?