• Småland09

hur ska ngn annan kunna bestämma vem vi ska bjuda? (långt)

Fy faan, jag blir så djävla sur och besviken!
    Lång historia...
    2004 var jag o min m2b och hans kompis och dennes tjej på semester ihop. Jag och kompisens tjej hade aldrig träffats innan. Det klickade direkt och vi hade skitkul i två veckor... därefter sågs vi ett par ggr per år (de bodde långt från oss) och hade alltid jättekul. 2006 gjorde de slut på killens initiativ. hans tjej var rätt knäckt och jag försökte vara ett stöd för henne. Efter ett år ungefär var hon över honom (hon hittade ingen lägenhet förrän ett halvår efter de gjorde slut och tills hon flyttade levde de som om de vore ihop).
    m2bs kompis är ihop med en ny kvinna, de är förlovade och bor ihop. Hans ex (min kompis) är singel, men lever livet..
    I alla fall.. vi bestämde i höstas att vi skulle gifta oss. Jag vill ju att exet ska komma då hon är en kompis till mig (hon kommer hit nästa helg t ex).
    Min m2b har hela tiden dragit sig för att säga ngt till sin kompis men ville ju prata med sin kompis innan, så att kompisen skulle tycka att det var ok. Vi trodde båda två inte för ett ögonblick att han skulle ha något emot det. Ikväll ringde han sin kompis - trodde ALDRIG att hans kompis skulle vara så trångsynt, men hans kommentar var "oj, då kommer nog inte jag". De har inte hörts av sedan sommaren 07 senast. Båda har gått vidare i livet, men ändå säger han så.. Det var ju inte så att vi skulle sätta dem vid varandra, typ snarare med ryggen åt varandra..
    Blir så besviken för att jag då inte kommer få ha min kompis där. Vi är väl inte SÅÅÅ nära längre men vi försöker ses då och då och hörs på msn rätt ofta. M2b o hans kompis har känt varandra i många många år, sedan skolan, så självklart har kompisen större "rätt" att komma.. men samtidigt så blir jag så besviken.. Känns som om jag kommer förlora min kompis på detta.. måste berätta för henne nu att vi ska gifta oss och jag inte kan bjuda in henne.. på grund av hennes ex.. fy faaan vad ruttet det känns.. vill bara ställa in hela skiten nu.. det är ju VÅR dag! inte kompisens..

Lång historia men var tvungen att skriva av mig.. Sorry om jag skrivit otydligt, har bara hasplat ur mig allt här nu..

• Svar på tråden hur ska ngn annan kunna bestämma vem vi ska bjuda? (långt)
  • Småland09

Han ska vara toastmaster.. så min m2b vägrar ju ens riskera att han inte ska komma.. är så himla ledsen.. tror inte min kompis kommer vilja veta av mig sedan..

• Fenixx

men fyy vad trist då!

min m2b har en vän sen många år och hans förra tjej blev vi jättegoda vänner med också. och även om dem inte är ihop idag så kommer vi bjuda bägge till vårat bröllop då vi ser dem från våra vänner. det får man ju hoppas dem förstår. sen kanske dem inte behöver sitta brevid varandra. men dem har dock en ok relation att dem kan ses.

• passionsblomman

Jag står stum av häpnad!

Det har inte fallit din blivande make in att på allvar ta ett snack med den här mannen? Vad ÄR det för DUMHETER!!!

Han kommer ju för tusan att ha häcken full hela dagen och kvällen, så för hans del kunde ni väl ha dit medusa om så vore!

PAH! Dumheter, säger jag igen...

Småland09 skrev 2009-01-23 22:48:49 följande:
    Han ska vara toastmaster.. så min m2b vägrar ju ens riskera att han inte ska komma.. är så himla ledsen.. tror inte min kompis kommer vilja veta av mig sedan..
  • lolca

Men allvarligt talat! Även om han ska vara toastmaster, han ska för sjutton inte styra vilka ni vill bjuda på bröllopet. Då ska han för i sjutton inte ens vara toastmaster tycker jag. Du får ursäkta, men sätt ner foten om det är viktigt för dig att din vän kommer!

• thildamy

bjud båda två sätt upp ett OSA på båda inom säg 2veckor och planera där efter berätta för båda vi har bjudit ditt ex. MEN det e ju inget hinder när ni båda gått vidare ..

inget annat vore rätt

• Villemoa

Komplicerat men jag tror fortfarande att din blivande måste snacka med honom face to face och berätta hur det ligger till. Vem är han att bestämma att hon inte ska få komma?! Du ska ju inte behöva förlora en vän pga detta.
    Som passionsblommans sa; vad är det här för DUMHETER!! Ge mig numret till killen så kan jag ringa och ta ett snack med honom

• fromheretoeternity

Jag har precis samma problem som du! En av mina tidigare närmsta kompisar har varit tillsammans med min sambos tidigare närmsta kompisar. De hade hunnit göra slut innan vi blev tillsammans men så fort vi va det sa min kompis:
    "-Ja, gifter ni er någon gång kan ni ju givetvis inte bjuda *hennes ex namn*. För det blir ju inte så roligt för mig och min nya man."
    Hur tänker dessa människorna???
    Jag försöker vara väldigt mån om att alla gästerna ska ha roligt och trevligt och att de inte bara ska känna sig som statister som får finna sig i allt brudparet har bestämt. Men detta tog priset.
    Vi kommer bjuda båda och tackar de nej är det deras problem. VI tänker inte vara oförskämda bara för att de är det!

BJUD BÅDA!

• Småland09

skönt att någon har liknande problem.. nu är det dock så att jag har känt min kompis i 4 år, vi ses kanske en gång om året och hörs på msn då o då.. egentligen inte SUPERDUPERbra kompisar kanske.. men ändå ngn jag vill ha med.. min m2bs kompis har han känt sedan han gick i skolan..
    Håller med m2b att hans kompis har större rätt.. men det känns ändå inte bra.. Åh vad svårt allt är.. man kanske skulle skita i att gifta sig i Sverige o bara dra o gifta sig på en strand istället
    Slippa all politik med vilka man ska bjuda

jag ska prata med min psykolog a.k.a min syster om det här imorgon så får vi se om hon har något bra råd att ge..
    tack alla godingar för att ni finns här och orkar lyssna när man kraschar!!

• Mrs D to be

personligen om min m2b inte ville ta tag i detta och "försaka" min lycka (att bjuda min vän) bara för att han inte kan ha ett vuxet samtal med sin lille toast. skulle jag bli jätte arg. då gör han ett ställningstagande verkligen. och så himla omoget att göra så som bestman. Jag håller med om att man ska hålla käft och le på andras bröllop. för det han gör nu är att skapa konflikt mellan er och göra hela denna process jobbig. Om min m2b inte kunde prata med honnom skulle jag göra det själv och berätta villka konsekvenser hans handlande får.

• 090208

Men vilken fjant!
    Om han gått vidare och inte har känslor för henne borde det ju vara ok. Gud var larvigt.

Folk som ställer ultimatum dissar jag direkt! Tycker det är själviskt, han bästis ska ju GIFTA sig. Hälsa honom att han ar väldigt barnslig som ens kan säga så.

• Villemoa

Fast jag tycker inte det spelar någon roll vem som kännt vem längst, hon är ju en person du vill ha med på bröllopet och då tycker jag att du ska bjuda henne. Självklart är det kanske inte så roligt för din m2b att ta upp detta med er toast men det är oundvikligen något som måste göras eftersom det nu har blivit som det blivit. De enda ni faktiskt ska ta hänsyn till är ju er själva och hur ni tänker och känner.
    Lycka till, hoppas att det löser sig på allra bästa sätt!

Svar på tråden hur ska ngn annan kunna bestämma vem vi ska bjuda? (långt)