• tesanpesan

    Kan m2b inte ha frockcoat när man har klädsel "mörk kostym"?

    Vi har klädsel "mörk kostym" på vårt bröllop. Min blivande hade tänkt att ha frockcoat, men jag läste att man inte ska ha det vid denna klädkod. Är det så? Är det i så fall smoking som gäller?

  • Svar på tråden Kan m2b inte ha frockcoat när man har klädsel "mörk kostym"?
  • anne på grönkulla

    Traditionellt sett ska brudgummen ha samma klädnivå som vöriga gäster. Vill ni bryta mot den traditionen o han är finare klädd så spelar det ingen roll vad han väljer - allt är like "fel" enligt etikett och lika valfritt för er.

    Smoking är fortfarande oerhört ovanligt som högtidsklädsel för män i bröllopssammanhang i Sverige, kan också vara bra att veta.

    Allt beror alltså på hur korrekta/traditionella ni vill vara å ena sidan och vad han själv VILL ha på sig å den andra.

  • Hemlig2009

    Jag tror att det är det vanligaste faktiskt. Många brudgummar har ju frockcoat idag, gästerna "Kavaj" eller "Mörk kostym".

    Kommer bli jättefint!

  • lingon82

    Kör på frockcoat! Det gör min m2b och jag tycker det är den absolut finaste klädseln. Jag läste i en annan tråd att frockcoaten för mannen kan liknas vid en brudklänning, alltså något inga övriga gäster har på sig.
    Go for it!

Svar på tråden Kan m2b inte ha frockcoat när man har klädsel "mörk kostym"?