• ängsblomma

Bjuda vissa från en grupp man umgicks med för senast 3 år sen...?

Hur tänker ni kring de ni bjuder av vännerna? Vi ska ha ett rätt (i mina ögon) stort bröllop ca 80 pers - ville egentligen ha litet färre gäster, men jag får ångest av gästlistan....
    Jag trodde jag hade bestämt mig för hur jag skulle göra, men så träffade jag en vän som jag inte haft kontakt med på ett tag. Vi pluggade ihop och umgicks då naturligt rätt mycket, även på fritid, men efter studietiden flyttade hon till en annan stad. Vi har därefter haft rätt begränsat med kontakt. Hon är rätt dålig på att höra av sig och jag tröttnade väl efter ett tag att försöka. Jag hade inte tänkt bjuda henne på brölloppet, men väl ett par andra vänner från samma "gäng" som umgicks under utbildningen.
    När vi nu sågs är det precis som förr, som om ingen tid har gått emellan. Jag tror fortfarande att det kommer gå tillbaka till mycket sparsam kontakt, men när vi ses är det säkert "som vanligt". De andra vännerna från samma gäng (åtminstone en av dem) vet jag kommer tycka det är konstigt om jag inte bjuder denna person som bor på annan ort - men jag känner ju att vi nästan aldrig hörs eller ses....
    Vad tänker ni???

• Svar på tråden Bjuda vissa från en grupp man umgicks med för senast 3 år sen...?
  • MilosMamma
    ängsblomma skrev 2009-01-22 08:42:33 följande:
    Hur tänker ni kring de ni bjuder av vännerna? Vi ska ha ett rätt (i mina ögon) stort bröllop ca 80 pers - ville egentligen ha litet färre gäster, men jag får ångest av gästlistan.... Jag trodde jag hade bestämt mig för hur jag skulle göra, men så träffade jag en vän som jag inte haft kontakt med på ett tag. Vi pluggade ihop och umgicks då naturligt rätt mycket, även på fritid, men efter studietiden flyttade hon till en annan stad. Vi har därefter haft rätt begränsat med kontakt. Hon är rätt dålig på att höra av sig och jag tröttnade väl efter ett tag att försöka. Jag hade inte tänkt bjuda henne på brölloppet, men väl ett par andra vänner från samma "gäng" som umgicks under utbildningen. När vi nu sågs är det precis som förr, som om ingen tid har gått emellan. Jag tror fortfarande att det kommer gå tillbaka till mycket sparsam kontakt, men när vi ses är det säkert "som vanligt". De andra vännerna från samma gäng (åtminstone en av dem) vet jag kommer tycka det är konstigt om jag inte bjuder denna person som bor på annan ort - men jag känner ju att vi nästan aldrig hörs eller ses....Vad tänker ni???
    Gäller det 1 person?
    Vi har samma problem fast med sambons vänner, då vi bara tänkt bjuda endel fran "samma gång" eftersom några umgås han inte alls med i dagsläget, men så kommer hjärtat fram o helt plötsligt är alla bjudna.

Det är så svårt vart man ska dra gränsen.

Skulle du bli ledsen om du inte vart bjuden på hennes?
  • J D

Svårt, men vi bjuder alla i ett gäng.

• Lilla Fru L

Vi var ett väldigt fint och hopsvetsat tjejgäng för en massa år sen, sen hände en del saker och vi splittrades i två halvor. Innan splittringen var vi alla på den ena tjejens bröllop men efter har det hunnit vara två bröllop dit vi från den "andra" halvan inte varit bjudna. Vi har vetat om varandras bröllop och så, emn ändå inte känt det konstigt att vi andra inte fått komma. Det svider lite, ja, men det är egentligen rätt naturligt att det blir så. Man kan inte bjuda alla kontextuella vänner som manhaft gneom tiderna. Tror säkert inte att du behöver förklara varför hon inte skulle få komma, det säger sig självt att om man tappat kontakten, även om det nu känns precis som förr, så har hon inte heller full pejl på dig såsom du är nu.

Lycka till!

• ängsblomma

Egentligen är det 3 personer plus respektive från det gänget som vi inte kommer bjuda (eftersom vi inte träffar dem särskilt ofta alls)
    Nu är hon visserligen redan gift, men hade det gällt något annat och hon hade bjudit in andra men inte mig hade jag nog tyckt det var litet konstigt...med tanke på att jag vet att hon har lika litet kontakt med de andra...
    Men det är ju bra att försöka sätta sig in i det perspektivet...

Det hör väl till saken också att två andra ur detta gänget gifte sig under utbildningen och bjöd då alla ur detta gäng...

Ja, det är verkligen jättesvårt var man ska dra gränsen. usch - ångest.

• ängsblomma

Lilla fru L
    Tack för kloka ord... Jo, det är sant, man kanske inte behöver förklara sig... Men hon lade en kommentar som fick mina tankar att spinna iväg. Vi satt och fikade och en annan ur gänget (som vi umgås med och tänkt bjuda) sade att "det var så trevlgit att ses i december hos er" (mig och min blivande) - och då sade denna person litet på skämt, men en hel del allvar, hon lät sårad "jaha, då blev man inte bjuden! Där ser man"
    Jag blev väldigt paff - dels för att hon bor ju inte här och hon hör ju inte av sig...
    Det är väl mycket detta som fick mig att börja tänka...

• Lilla Fru L

Tänk bara på att ditt bröllop inte är en vanlig fredagsmiddag - det är en exklusiv tillställning där man som gäst spelar en hedersam roll. Det är fantastiskt att bli bjuden till ngns bröllop, för det är lite av ett kvitto att manbetyder något för brudparet. Bjud henne och hennes man på en middag hemma hos er innan bröllopet, dela en fin stund ihop men det kan gott och väl räcka med det!

• ängsblomma

Man kan väl säga att vi är några i gänget som fortsatt träffas mer frekvent än andra. Dessa "andra" är dem vi ej tänkt bjuda. Bjuder jag dem "måste" jag även bjuda ytterligare en person...
    Som ni säger - man har ju en del perifera vänner - och det går ju inte att bjuda alla!

• ängsblomma

Lilla fru L: Ja, det är helt sant...det är ju just det att det inte är så lätt att bjuda hem dem på middag då de bor på annan ort - och mannen har jag träffat 2 gånger, på de två bröllop vi var på under utbildningen :)

Svar på tråden Bjuda vissa från en grupp man umgicks med för senast 3 år sen...?