• MissTiny

Vad heter blomman?

Jag älskar gult och har lite funderingar på att ha gula blommor i min bukett, men jag kommer inte på vad blomman jag är ute efter heter. Blommorna är ca 10 cm i diameter och själva blomman ser taggig ut, och sen har den rätt lång stjälk. Den är verkligen lysgul, har sett att de finns i vitt också. Någon som förstår vilken blomma jag menar? Min googling på gul blomma gav inte så mycket.. :)

• Svar på tråden Vad heter blomman?
  • passionsblomman

Hmmm...sitter det fler än en blomma på varje stjälk eller är det en solitär växt? *bläddrar i hjärnans arkiv*

• MissTiny

Jag tror att det är en blomma på varje stjälk, fast jag är osäker, det kan vara ett par kanske.. Visst är jag bra på att förklara? :) Men den är inte jätte ovanlig för den brukar finnas i de flesta blomsterbutiker..

• MissTiny
    passionsblomman skrev 2009-01-21 20:10:31 följande:
    Vänta nu... Menar du kanske Krysanthemum!? Deco kryss...
    Tror inte att det är krysantemum, googlade lite och den liknade inte den jag är ute efter..
  • MissTiny

Nu hittade jag den!! Du hade rätt ändå, på sätt o vis.. Anastacia krysantemum hette den! :) Tack för hjälpen!

• passionsblomman

www.picsearch.se/search.cgi&start=41&t=%2Bh1RUEAymeo3OF4iAgIYksnAyzSJMr7r1MBzFCbKXos%3D&navpr

Kolla här!

oj, jaha du har redan hittat... Ja men då var det som jag trodde! Det ÄR krysantemum, och typen är Anastasia!

Jättefina blommor som håller bra. Akta dem för stötar bara, för börjar kronbladen rasa så rasar gärna alltihop, men du har väl inte tänkt dänga din bukett i väggen va?

• MissTiny

Ska försöka undvika att dänga buketten i väggen.. :)

Försökte söka på buketter med såna blommor i, men hittar i stort sett ingenting.. Du verkar kunna sånt här, har du några tips? Vilka blommor kan man kombinera de med?

• passionsblomman

Å, du kan köra lite vad du vill egentligen. Det beror lite på vad för modell du vill ha och vad för feeling du vill få fram.

Den här blomman är ju rätt stram och bestämd i sin form, vill du förstärka det eller vill du komplettera med ngt mjukt och romantiskt?

MissTiny skrev 2009-01-21 20:22:51 följande:
    Ska försöka undvika att dänga buketten i väggen.. :)Försökte söka på buketter med såna blommor i, men hittar i stort sett ingenting.. Du verkar kunna sånt här, har du några tips? Vilka blommor kan man kombinera de med?
  • MissTiny

Jag tror jag vill ha en rund bukett, och då vill jag nog blanda in vitt i den också, så den inte blir alldeles för skrikig.. :) Mjukt och romantiskt är definitivt mer min stil än stramt och bestämt..

• passionsblomman

Okej, då tycker jag att det vore en idé att välja Freesia i gult också, och så rosor kanske, Det vore faktiskt vackert med klassisk Brudslöja som vitt inslag, alternativt Vaxblomma.

Kanske ngt lite limegrönt inslag som drar ihop det vita och gula lite? Tillexempel Daggkåpa eller Buplerum, eller tom en småblommig Kryss, (finns i mitt galleri har jag för mig)

Murgröna kanske som avslutning?

• MissTiny

Tack för många bra tips! Jag får fundera lite mer, blir nog lättast att gå till en florist som får hjälpa mig.. Jag är helt kass på blommor, så det är nog bra att få se blommorna i verkligheten.. :)

• passionsblomman

Ja gör det! Du ska INTE känna att du behöver kunna en enda blomma egentligen! det du vet om dina önskemål nu, med gult och vitt, romantisk feeling osv, räcker gott och väl! Du ska kunna få fina förslag av proffset utifrån det!

Lycka till och visa gärna småningom vad det blev och hur det blev!

MissTiny skrev 2009-01-21 20:47:12 följande:
    Tack för många bra tips! Jag får fundera lite mer, blir nog lättast att gå till en florist som får hjälpa mig.. Jag är helt kass på blommor, så det är nog bra att få se blommorna i verkligheten.. :)
Svar på tråden Vad heter blomman?