• MissieA

Kan någon hjälpa mig med vårt kontrakt med fotografen??

Vår fotograf har skicka oss ett förslag på hur kontraktet kan se ut:

"Med våra underskrifter medger vi att XXXX, har rätt att använda bilderna i sin portfolio, bl.a. på Internet. Bilderna får alltså ej användas i andra sammanhang utan förnyat tillstånd från kunden.

Om något skulle inträffa som omöjliggör fotografens medverkan, såsom olycka sjukdom etc. kommer vi ej att hålla fotografen ersättningsskyldig. Ingen betalning för uppdraget debiteras heller vid sådan händelse. Vid sådan händelse kommer intyg att finnas."

Vi vill inte att han ska visa bilderna på Internet, kan man kräva det?

Har han glömt något eller något ni reagerar på?

• Svar på tråden Kan någon hjälpa mig med vårt kontrakt med fotografen??
  • MissieA

Han vill att vi ska tala om våra åsikter om kontraktet men jag ville me rha kött på benen så jag vet vad det är som gäller, och vad jag som kund har för rättigheter samt vad jag får kräva.

Han har inte varit otrevlig eller så. Vet något vad man behöver göra för att rätten ska överlåtas till oss, alltså hur mycket det kostar och hur man går tillväga?

• Leena80

"Om något skulle inträffa som omöjliggör fotografens medverkan, såsom olycka sjukdom etc. kommer vi ej att hålla fotografen ersättningsskyldig. Ingen betalning för uppdraget debiteras heller vid sådan händelse. Vid sådan händelse kommer intyg att finnas."

Jag tycker att det känns osäkert, att om er fotograf blir sjuk på er bröllopsdag så står ni ju där utan fotograf!

I det kontraktet som jag har med vår fotograf står det att om han blir sjuk, olycka etc så ser han till att det finns en annan fotograf med samma kompetens som kommer.

ja du kan kräva att han inte ska lägga ut bilderna på internet sen så är det ju upp till honom och bestämma om han fortfarande vill ha er som kunder. Vår fotograf berättade att han hade haft kunder som inte ville ha sina kort på internet och de respekterade han. Men samtidigt så vill ju fotograferna helst visa upp sina bilder för andra nya kunder.

• MajaM

Den första stycket är ofta en standardgrej som står med i alla kontrakt. Vill ni inte att han ska få använda era bilder så kan det vara så att han lägger på en dyrare peng, eftersom rent krasst kan era bilder kan hjälpa honom att få nya jobb.

Det lättaste är ju bara att säga till honom att ni inte vill vara med på hans sida. Är det t ex okej om han skulle ha en bild i sin fysiska portfolio?

Ni har inte rättigheterna till bilderna för att ni köper orginalfilerna. Rättigheterna är fortfarande hans.

Förstår att det känns läskigt att skriva på att ni inte får ersättning om han blir sjuk men det ska VÄLDIGT mycket till att en fotograf inte genomför ett bröllop och jag är övertygad om att er fotograf skulle göra allt för att hitta en ersättare även om det inte står med i kontraktet.

Men återigen, prata med honom om dina frågor!! Det mesta går att lösa. Vi fotografer är minst lika måna som er om att era bilder ska bli fantastiska!

• MissieA
    MajaM skrev 2009-01-21 22:03:02 följande:
    Den första stycket är ofta en standardgrej som står med i alla kontrakt. Vill ni inte att han ska få använda era bilder så kan det vara så att han lägger på en dyrare peng, eftersom rent krasst kan era bilder kan hjälpa honom att få nya jobb. Det lättaste är ju bara att säga till honom att ni inte vill vara med på hans sida. Är det t ex okej om han skulle ha en bild i sin fysiska portfolio?Ni har inte rättigheterna till bilderna för att ni köper orginalfilerna. Rättigheterna är fortfarande hans. Förstår att det känns läskigt att skriva på att ni inte får ersättning om han blir sjuk men det ska VÄLDIGT mycket till att en fotograf inte genomför ett bröllop och jag är övertygad om att er fotograf skulle göra allt för att hitta en ersättare även om det inte står med i kontraktet. Men återigen, prata med honom om dina frågor!! Det mesta går att lösa. Vi fotografer är minst lika måna som er om att era bilder ska bli fantastiska!
    Tack för förklaringen.
    Hur gör man då för att få rättigheterna till bilderna? Det låter ju lite konstigt att han kan höja priset då jag betalar för timmarna han fotograferar och redigerar samt bilderna, jag betalar ju inte för att han ska lägga ut dem på internet.

Jag har skickat mail till honom nu, så hoppas vi kan lösa det på något sätt.
  • Stitch

Fotografen kan alltid använda bilderna, det ni köper är rätten att framkalla kopior var ni vill. I vanliga fall görs detta hos respektive fotograf och det är det som fotograferna tjänar sin mesta inkomst på. Fotografen kan också publicera bilder på internet utan medgivande från brudparet eftersom en portfolio inte jämställs med reklam, dock kan han/hon inte använda bilderna i annons utan att kollat med brudparet först.

Detta borde ni dock kunna förhandla bort med fotografen i förväg.

Mer oroande är stycket om olycka/sjukdom. Det borde vara självklart att fotografen i sådana fall åtminstone försöker skaffa en ersättare!

• Aquilia

27§ 1 stycket andra meningen lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (upphovsrättslagen, URL) - "I fråga om beställd porträttbild äger upphovsmannen dock icke utöva sin rätt utan tillstånd av beställaren eller, efter dennes död, av hans efterlevande make och arvingar."

Det är skillnad på paparazzibild och beställda bröllopsfoton, på så sätt att den första är tagen utan beställning emedan den andra är tagen på uppdrag av beställaren (med tanke på att ngn tidigare tog upp ang papparazzibilder). Fotografen är alltid upphovsman till bröllopsbilder (enl tidigare § i URL) och därmed rättighetshavare till nämnda bilder trots att bilderna är "privata". Fotografen har rätt att överlåta sina rättigheter, då menar jag inte kopior av bilderna utan själva negativen, men det är inget han/hon behöver göra. Anledingen till att de behåller negativen är just för att de vill tjäna pengar på framtida kopior från er, vilket de har all rätt att göra. Däremot får INTE fotografen enl nämnda 27 § URL göra ngt annat med era bröllopsbilder (som att lägga upp på internet), än kopior till er, UTAN ert tillstånd och det är just därför han skrev in det i kontraktet. Mao har ni all rätt att INTE ge ert samtycke och skulle det vara så att han inte var intresserad av att ta bort det från kontraktet så skulle jag dra öronen åt mig och byta fotograf.

Vad gäller andra delen ang hans utevaro så tycker jag som andra att han gott och väl kunde skriva in att han är villig att skaffa fram en ersättare vid sjukdom eller olycka. Ett kontrakt skall fungera åt två håll, inte enbart åt den ena parten. Ett kontrakt som bara tar tillvara ena partens intressen är inte ett hälsosamt kontrakt och heller inget man borde skriva under.

Aquilia

• Moriso

HERREGUD vad man blir trött på er i fototrådarna. Kan ni inte läsa allt gammalt först innan ni drar igång samma diskussion för femtioelfte gången? Sluta tjata om att bilderna är ERA, det handlar bara om upphovsrätt och ni kan aldrig äga bilderna. Däremot kan ni få använda dem och själva göra kopior, till viss del eller helt fritt beroende på ert avtal. Det är inte fotograferna som har hittat på det, det är lagreglerat.

Vad gäller att skaffa fram en ersättare om fotografen är sjuk kan jag bara tipsa om att ni bör fundera över hur enkelt det MÅSTE vara. Ingen annan bröllopsfotograf är ju säkert bokad just er lördag, utan alla jobbsugna sitter hemma och väntar på att telefonen ska ringa och det är en sjuk kollega? Äh, skärp er, tänk efter en gång till innan ni spyr ur er skit över alla stackars fotografer och läs på lite!

• J D

Moriso skrev 2009-02-03 14:52:05 följande:
    HERREGUD vad man blir trött på er i fototrådarna. Kan ni inte läsa allt gammalt först innan ni drar igång samma diskussion för femtioelfte gången? Sluta tjata om att bilderna är ERA, det handlar bara om upphovsrätt och ni kan aldrig äga bilderna. Däremot kan ni få använda dem och själva göra kopior, till viss del eller helt fritt beroende på ert avtal. Det är inte fotograferna som har hittat på det, det är lagreglerat.Vad gäller att skaffa fram en ersättare om fotografen är sjuk kan jag bara tipsa om att ni bör fundera över hur enkelt det MÅSTE vara. Ingen annan bröllopsfotograf är ju säkert bokad just er lördag, utan alla jobbsugna sitter hemma och väntar på att telefonen ska ringa och det är en sjuk kollega? Äh, skärp er, tänk efter en gång till innan ni spyr ur er skit över alla stackars fotografer och läs på lite!

Hej, jag är snart färdig upphovsrättsjurist och man kan självklart visst överlåta rättigheterna till bilderna- som med alla andra rättigheter. Om fotografen överlåter upphovsrätten till sina bilder har denne ingen rätt att publicera dem-inte ens göra egna kopior. För då äger brudparet upphovsrätten till bilderna.

Det enda som inte går att upplåta är den ideella delen av upphovsrätten vilket innebär att maninte får använda bilderna på ett sätt som kan vara förnedrande för upphovsrättsmannen. 

• MissieA
    Moriso skrev 2009-02-03 14:52:05 följande:
    HERREGUD vad man blir trött på er i fototrådarna. Kan ni inte läsa allt gammalt först innan ni drar igång samma diskussion för femtioelfte gången? Sluta tjata om att bilderna är ERA, det handlar bara om upphovsrätt och ni kan aldrig äga bilderna. Däremot kan ni få använda dem och själva göra kopior, till viss del eller helt fritt beroende på ert avtal. Det är inte fotograferna som har hittat på det, det är lagreglerat.Vad gäller att skaffa fram en ersättare om fotografen är sjuk kan jag bara tipsa om att ni bör fundera över hur enkelt det MÅSTE vara. Ingen annan bröllopsfotograf är ju säkert bokad just er lördag, utan alla jobbsugna sitter hemma och väntar på att telefonen ska ringa och det är en sjuk kollega? Äh, skärp er, tänk efter en gång till innan ni spyr ur er skit över alla stackars fotografer och läs på lite!
    Vem har spytt ur sig skit på fotografer??? Du kanske borde läsa inläggen innan du sätter ord i munnen på oss. Den här tråden skapades för att jag ville veta vad jag har rätt till och att kontraktet blir rätt innan vi skriver på. Jag bad om hjälp och om det stör dig behöver du inte skriva i/läsa den här tråden.

Jag är tacksam för att de andra hjälpte mig, för utan dem hade det säkert blivit fel i kontraktet och jag är bättre upplyst om hur det går till.
    Jag citerar mig ajälv "Han vill att vi ska tala om våra åsikter om kontraktet men jag ville me rha kött på benen så jag vet vad det är som gäller, och vad jag som kund har för rättigheter samt vad jag får kräva"

Så snälla tänk dig för innan du skriver otrevliga inlägg i en tråd jag har skapat för att jag vill ha hjälp av andra trevliga brudar här!!
  • MissieA

J D skrev 2009-02-03 15:04:10 följande:

Hej, jag är snart färdig upphovsrättsjurist och man kan självklart visst överlåta rättigheterna till bilderna- som med alla andra rättigheter. Om fotografen överlåter upphovsrätten till sina bilder har denne ingen rätt att publicera dem-inte ens göra egna kopior. För då äger brudparet upphovsrätten till bilderna.Det enda som inte går att upplåta är den ideella delen av upphovsrätten vilket innebär att maninte får använda bilderna på ett sätt som kan vara förnedrande för upphovsrättsmannen. 
    Tack så jättemycket för din hjälp, nu vet jag mycket mer om hur det går till

Vi har kommit överens om att han inte får publicera något utan vår tillåtelse och att vi måste ange honom som "källa" men att vi annars kan göra vad vi vill med bilderna. Det låter lite som det du menar eller?
  • Moriso

Fel formulerat av mig, jag menade inte du som startat tråden. Däremot finns det både i denna och flera andra trådar massor av inlägg om det jag skrev och jag blev lite trött på det. Känns som om man blir på dåligt humör varje gång man går in på en fototråd, och det tycker jag är trist!

Spydde själv lite mycket just här alltså, men alltihop kom på samma gång, flera månaders irritation.

Förlåt

MissieA skrev 2009-02-03 15:23:15 följande:
    Vem har spytt ur sig skit på fotografer??? Du kanske borde läsa inläggen innan du sätter ord i munnen på oss. Den här tråden skapades för att jag ville veta vad jag har rätt till och att kontraktet blir rätt innan vi skriver på. Jag bad om hjälp och om det stör dig behöver du inte skriva i/läsa den här tråden. Jag är tacksam för att de andra hjälpte mig, för utan dem hade det säkert blivit fel i kontraktet och jag är bättre upplyst om hur det går till.Jag citerar mig ajälv "Han vill att vi ska tala om våra åsikter om kontraktet men jag ville me rha kött på benen så jag vet vad det är som gäller, och vad jag som kund har för rättigheter samt vad jag får kräva"Så snälla tänk dig för innan du skriver otrevliga inlägg i en tråd jag har skapat för att jag vill ha hjälp av andra trevliga brudar här!!
  • MissieA
    Moriso skrev 2009-02-03 15:33:33 följande:
    Fel formulerat av mig, jag menade inte du som startat tråden. Däremot finns det både i denna och flera andra trådar massor av inlägg om det jag skrev och jag blev lite trött på det. Känns som om man blir på dåligt humör varje gång man går in på en fototråd, och det tycker jag är trist! Spydde själv lite mycket just här alltså, men alltihop kom på samma gång, flera månaders irritation.Förlåt
    Ingen fara, kan hända vem som helst hehe. Men det är skönt att det finns kunniga personer här på BT som kan lära en ett och annat.
  • J D

MissieA skrev 2009-02-03 15:25:25 följande:
    J D skrev 2009-02-03 15:04:10 följande: Tack så jättemycket för din hjälp, nu vet jag mycket mer om hur det går till Vi har kommit överens om att han inte får publicera något utan vår tillåtelse och att vi måste ange honom som "källa" men att vi annars kan göra vad vi vill med bilderna. Det låter lite som det du menar eller?

Ja, precis, citaträtten är en del av den ideella upphovsrätten som ej kan avtalas bort.

Vad bra att det har löst sig!

Svar på tråden Kan någon hjälpa mig med vårt kontrakt med fotografen??