• wildbride08

Inbjudan -pengar till resa.

Har ni nått tips på hur man skriver i inbjudan att man vill ha pengar (till resa)ist för annat.
    Men jag vill ha en kort version då vi inte har så mkt utrymme kvar o skriva på.

• Svar på tråden Inbjudan -pengar till resa.
  • PL080802

Givetvis är det upp till var och en. Min intention är inte att försöka bestämma vad någon annan ska skriva för det är jag helt ointresserad av men att dela min erfarenhet (och det var att jag ångrade att vi överhuvudtaget skrev något om önskelista i inbjudan). Tycker personligen inte att någon dikt eller rim passar i en vacker bröllopsinbjudan, men igen - det är upp till var och en.

• Trettondagsafton 09

Vi skrev i inbjudan. vi diktade ihop en vers om att vi ej behövde mera saker och sedan skrev vi också i dikten att gästerna gärna fick skänka allt eller en del av gåvan till Rädda barnen.

Egentligen hade vi tänkt att bara önska oss pengar till Rädda barnen men då sa alla vänner och bekanta STOPP. De ville helt enkelt ge oss något och då valde vi detta sätt.
    Vet ej hur mycket pengar vi fick in men hoppas det var en stor summa till BARNEN i världen

• momi boki

trettondagsafton09... GUD vad fint gjort av er men räddabarnen beundrar verkligen sånna som er. o jag hade inte en tanke att man kan göra en sån insats ,,, super fint av er

• Luucie
    nuskavi skrev 2009-01-19 19:41:32 följande:
    Åhh..jag kan inte heller låta bli att kommentera. Jag blir lika förvånad varje gång det handlar om såna här saker. Varför ska folk inte kunna få önska sig pengar. Varför är det så j-la känsligt? Vill inte folk att deras present ska vara något som brudparet verkligen, verkligen vill ha mest av allt? Vad är det för snåla typer som tycker det blir jobbigt bara för att brudparet på så sätt kan se hur mycket var och en ger? Det är man väl inte ens intresserad av.. alla ger väl det dom kan och vill. Personligen blir jag då bara ytterst tacksam om folk berättar vad dom mest av allt vill ha och att jag kan vara med och bidra till det. SÅ det så. Ni kan absolut skriva det i eran inbjudan och "dikterna" som nämnts funkar bra. Men i den lite längre varianten som nänmdes skulle jag nog skippa allt nedanför "vill vi gärna på enbröllopsresa åka" för det låter faktiskt lite som att "nu har vi gjort slut på våra pengar så då får ni betala". Men fram till den delen är den bra :)
    Är det någon som har sagt att de inte får önska sig pengar?
  • stinaomagnus

Man kan önska sig resecheckar??? det låter ju inte lika illa som pengar till en resa??
    vi kommer att önska oss resecheckar,weekendresa/hotellövernattning, lite saker till vår servis och presentkort.... så hade de lite att välja på om de inte kommer på nåt eget.... men vi kommer att skriva på hemsidan att det bara är presentförslag...så ingen känner sig tvingad. vår bröllopsfest handlar om att fira vårt bröllop,ha kul tillsammans....inte att få presenter....

• wildbride08

Tack för alla inlägg..Jag kan hålla med om att det inte ser fint ut o önska sig pengar..Men vi har bott ihop i 11 år o behöver faktiskt inget.Vi önskar oss resepresentkort.
    Sen vet jag inte om det är så mkt bättre o önska sig dyrt porslin etc på tex duka o cervera. Om det är så mkt "finare" som vissa tycker. Tack för visat intresse

• Sommargrönt

Vi önskade oss också pengar till vår bröllopsresa men försökte hitta en kompromiss så att alla gäster verkligen skulle känna att de gav oss NÅGOT, inte pengar. Så vi satte oss ner och listade en massa saker vi tänkte göra på vår resa, t ex gå på Broadwaymusikal i New York, bo på B&B i Cape Cod mm. Vi valde saker i alla priskategorier, från under hundralappen till ett par tusen kronor. Alla gäster var mycket positiva - de kände att de var med och gav oss en specifik upplevelse vilket är precis lika fint som en present. Och så kunde de ge precis det som de själva hade uppskattat mycket, fick t ex en valsafari av en familj som är mycket intresserade av sånt. Vissa gick ihop några och gav en dyrare upplevelse, och de "billiga" presenterna gick också åt. Vi fotograferade noga när vi gjorde det vi fått i present och skickade olika tackkort till alla så de såg vad vi gjort för deras pengar.

Ett litet alternativ kanske?

• Miss Moneypenny

Väldigt bra idé! Har funderat på nåt liknande. T ex skicka en länk till hemsidan på den hotellanläggning på Maldiverna där vi ska bo så att folk kan köpa spa-behandling, dykutflykt eller tu-man-hand-middagar på stranden. Det som är knepigt är dock att det riskerar ju att bli samma saker. Tänk om man får 20 massager eller nåt? :)

• MulleNuh

så har vi också.

Miss Moneypenny skrev 2009-01-19 14:21:04 följande:

Vi har med en länk till en hemsida på inbjudan. Där står det lite blandad info, vägbeskrivning mm. Där har vi också lagt in att vi önskar oss pengar till bröllopsresa.
  • ElinPierre

Det var verkligen en toppen ide om man vet vart man ska åka!

Vi hade tänkt skriva nåt sånt här:
    Vi har allt vi behöver, så om ni tänkt ge oss en present är det enda vi önskar oss ett bidrag till vår bröllopsresa.
    Vad tycker ni om det?

Sommargrönt skrev 2009-01-20 11:33:00 följande:
    Vi önskade oss också pengar till vår bröllopsresa men försökte hitta en kompromiss så att alla gäster verkligen skulle känna att de gav oss NÅGOT, inte pengar. Så vi satte oss ner och listade en massa saker vi tänkte göra på vår resa, t ex gå på Broadwaymusikal i New York, bo på B&B i Cape Cod mm. Vi valde saker i alla priskategorier, från under hundralappen till ett par tusen kronor. Alla gäster var mycket positiva - de kände att de var med och gav oss en specifik upplevelse vilket är precis lika fint som en present. Och så kunde de ge precis det som de själva hade uppskattat mycket, fick t ex en valsafari av en familj som är mycket intresserade av sånt. Vissa gick ihop några och gav en dyrare upplevelse, och de "billiga" presenterna gick också åt. Vi fotograferade noga när vi gjorde det vi fått i present och skickade olika tackkort till alla så de såg vad vi gjort för deras pengar. Ett litet alternativ kanske?
  • wildbride08

Tusen tack för det intressanta förslaget. Ska verligen tänka på saken..Ha det gott

Vi önskade oss också pengar till vår bröllopsresa men försökte hitta en kompromiss så att alla gäster verkligen skulle känna att de gav oss NÅGOT, inte pengar. Så vi satte oss ner och listade en massa saker vi tänkte göra på vår resa, t ex gå på Broadwaymusikal i New York, bo på B&B i Cape Cod mm. Vi valde saker i alla priskategorier, från under hundralappen till ett par tusen kronor. Alla gäster var mycket positiva - de kände att de var med och gav oss en specifik upplevelse vilket är precis lika fint som en present. Och så kunde de ge precis det som de själva hade uppskattat mycket, fick t ex en valsafari av en familj som är mycket intresserade av sånt. Vissa gick ihop några och gav en dyrare upplevelse, och de "billiga" presenterna gick också åt. Vi fotograferade noga när vi gjorde det vi fått i present och skickade olika tackkort till alla så de såg vad vi gjort för deras pengar. Ett litet alternativ kanske?
  • feministbrud
    Vilket otroligt bra förslag! Man måste ju tänka lite på gästerna när man önskar sig saker. Det verkar vara lätt att glömma bort att det är en önskelista och inte en beställningslista. De som inte vill ge det man önskar sig är naturligtvis fria att ge något annat. Det är en gåva! Därför tycker jag att man ska vara försiktig när man önskar sig pengar och gärna ha något alternativ. Upplevelselista var verkligen ett superbra förslag, synd att jag redan är gift
  • feministbrud
    ElinPierre skrev 2009-01-20 12:13:52 följande:
    Det var verkligen en toppen ide om man vet vart man ska åka!Vi hade tänkt skriva nåt sånt här:Vi har allt vi behöver, så om ni tänkt ge oss en present är det enda vi önskar oss ett bidrag till vår bröllopsresa. Vad tycker ni om det?
    Jag skulle var amer försiktig och skriva att vi önskar oss pengar till resa, men inget om att vi redan har allt. Det kommer ändå att finns dem som vill ge en sak och till dem kan man ju hitta på något man ändå kommer att köpa någon gång som lakan eller haddukar.
Svar på tråden Inbjudan -pengar till resa.