• Knapp

HJÄLP MIG!

ska börja med p-piller och har några frågor

1. kan jag gå till en vårdcentral för att få recept på pillerna?

2. Måste jag kolla så att det ffinns någon speciell person där eller funkar det med villken sköternsa som helst?

3. om jag kan det, måste jag gå till den på min ort, vill itne det då jag känner alla där

4. Får man recept på vårdcentralen och går och hämtar det på apoteket sedan?

• Svar på tråden HJÄLP MIG!
  • RTBW

Jag tror att du ska gå till mödravårdscentralen,
    du måste svara på en del fråga, mäta blodtrycket
    o.s.v så det är inte bara att gå in till vårdecentralen.
    Det finns ju p-piller o mini-piller och MASSOR av sorter!

• didis

Har du aldrig använt p-piller skall du gå till en barnmorska (eller läkare), finns på Mödravårdscentralen eller ungdomsmottagningen.

De frågar ut dig och undersöker dig och sedan får du ett recept som du hämtar ut på apoteket.

All sjukvårdspersonal har tystnadsplikt, de får inte ens berätta att du har varit där och än mindre vad du gjort.

• MulleNuh

Så är det ja

didis skrev 2009-01-18 20:10:58 följande:
    Har du aldrig använt p-piller skall du gå till en barnmorska (eller läkare), finns på Mödravårdscentralen eller ungdomsmottagningen.De frågar ut dig och undersöker dig och sedan får du ett recept som du hämtar ut på apoteket.All sjukvårdspersonal har tystnadsplikt, de får inte ens berätta att du har varit där och än mindre vad du gjort.
  • Piggelinlover

1. kan jag gå till en vårdcentral för att få recept på pillerna?
    Svar: Hur gammal är du??
    Under en viss ålder är det ungdomsmottagningen som man kan gå till annars e det kvinnohälsan lr mödravårdscentralen.

2. Måste jag kolla så att det ffinns någon speciell person där eller funkar det med villken sköternsa som helst?
    Svar: Det måste vara en barnmorska som skriver ut dem, det ställs även lite frågor, och ett blodtryck tas.

3. om jag kan det, måste jag gå till den på min ort, vill itne det då jag känner alla där
    Svar: Det är väl det smidigaste, så att du slipper åka, p-piller är bra till mkt(missförstå mig rätt, jag åt mina för jag hade sånn fruktansvärd mensvärk, inte för att han dem som preventivmedel)..

4. Får man recept på vårdcentralen och går och hämtar det på apoteket sedan?
    Svar:Man från receptet av Barnmorskan och går sedan till vilket apotek man vill..... ibland kan det ju vara så att just den sort man får inte finns så man får gå till ngt annat lr så beställs det hem.

Lycka till!!

• Knapp

Var finns barnmorskan att hitta ?

• Piggelinlover
    Knapp skrev 2009-01-18 20:14:23 följande:
    Var finns barnmorskan att hitta ?
    Var bor du?
    Hur gammal är du?
  • Augusti2010

Du måste inte gå till den vårdcentral du "tillhör". Jag har pluggat i några år, varit folkbokförd på hemorten, men ändå gått till mödravården på studieorten. Funkar hur bra som helst.

Kolla ditt landstings hemsida för telefonnummer till den vårdcentral/sjukhus du vill gå till. Ring växeln eller leta upp numret till mödravårdscentralen.

• Augusti2010

Du måste inte gå till den vårdcentral du "tillhör". Jag har pluggat i några år, varit folkbokförd på hemorten, men ändå gått till mödravården på studieorten. Funkar hur bra som helst.

Kolla ditt landstings hemsida för telefonnummer till den vårdcentral/sjukhus du vill gå till. Ring växeln eller leta upp numret till mödravårdscentralen, säg att du vill boka tid för att få p-piller, så får du en tid hos barnmorska.

• Augusti2010

Hoppsan. Vad konstigt det blev...

• Knapp

Behöver man ringa och beställa en tid eller funkar det att bara komma?

• Piggelinlover
    Knapp skrev 2009-01-18 21:00:10 följande:
    Behöver man ringa och beställa en tid eller funkar det att bara komma?
    Ungdomsmottagningen har ibland drop in
    men på kvinnokliniker behöver du beställa tid
  • Juni2009

Ring till MVC o boka en tid med dom.

• Soldemor

Var försiktig bara, det kan bli så märkliga och jobbiga biverkningar av p-piller, jag fick systor gång på gång och en sort gjorde mig asdeprimerad! Fråga noga om biverkningar innan du bestämmer vilken sort du skall ha!

• cillissa

ungdomsmottagning tar emot upp till 23 år e du äldre så e mitt råd att ringa din vårdcentral o fråga

• aikidoaasa
    Knapp skrev 2009-01-18 20:07:03 följande:
    ska börja med p-piller och har några frågor1. kan jag gå till en vårdcentral för att få recept på pillerna?2. Måste jag kolla så att det ffinns någon speciell person där eller funkar det med villken sköternsa som helst?3. om jag kan det, måste jag gå till den på min ort, vill itne det då jag känner alla där4. Får man recept på vårdcentralen och går och hämtar det på apoteket sedan?
    Är det för egen del eller för flickvännen? Jag har då inte hört om p-piller för killar...? men jag kan ha fel.
  • Vlora

Man kan gå både till barnmorska och läkare för att få p-piller, vilket betyder att man kan gå till vårdcentralen också. Även om man inte går till vårdcentralen på samma ort är det alltid en fördel om personalen vet om vilka läkemedel man tar och vilken hälso- och sjukdomshistoria man har eftersom det kan styra val av medicin. Är man också osäker kan det vara skönt att hitta en och samma person som man kan gå till och man huittar någon man får förtroende för. Alla har tystnadsplikt. Lycka till!

Svar på tråden HJÄLP MIG!