• Lööve

pappa dilemma

ska man bara skicka ut inbjudan eller ska man berätta i förväg vad som kommer att ske?
    Jag har sporadisk kontakt med min pappa, vi båda försöker förbättra vår kontakt med varandra efter år av tjat från min farfar.
    Min mamma o styvpappa kommer att ge oss ett bidrag till festen.
    Ska jag ge samma möjlighet till min pappa, eller är det ett brott mot alla moraliska lagar?

Vi är inte beroende av hans pengar, utan vill få honom att känna att lika värd som min mamma. Kan inte förklara det på ett annat sätt. För på bröllopsmiddagen kommer vi tacka min mamma o styvpappa, vill inte att min bio pappa ska tappa hakan o känna sig utanför.

• Svar på tråden pappa dilemma
  • BlendaSigne

oh... jag hade nog hållt tyst för ALLA om vi fick pengar av någon. Hade isf tagit det separat efterråt - absolut inte på festen om man inte innan kommit överens med bådas föräldrar/ev plastföräldrar att alla bidrar med lika mkt.
    Visst kan man tacka någon speciellt om t.ex de hjälpt till mkt o "alla" vet om det - t.ex om ens mamma varit med mkt i planeringen eller så... men all ekonomisk hjälp skulle jag ta "privat".

Man anar inte hur mkt problem som pengar kan ge...

Tycker inte du kan förvänta dig att din pappa ska bidra... de gör han om han vill o känner för det, speciellt om ni inte har mkt kontakt...

• BlendaSigne

jag skulle säga också att jag skulle inte fråga honom om pengar el nämna att din mamma bidrar till din pappa... han gör det om han känner för det...

det där med att föräldrarna betalar känns ju lite förlegat nuförtiden...

BlendaSigne skrev 2009-01-13 17:10:16 följande:
    oh... jag hade nog hållt tyst för ALLA om vi fick pengar av någon. Hade isf tagit det separat efterråt - absolut inte på festen om man inte innan kommit överens med bådas föräldrar/ev plastföräldrar att alla bidrar med lika mkt. Visst kan man tacka någon speciellt om t.ex de hjälpt till mkt o "alla" vet om det - t.ex om ens mamma varit med mkt i planeringen eller så... men all ekonomisk hjälp skulle jag ta "privat". Man anar inte hur mkt problem som pengar kan ge... Tycker inte du kan förvänta dig att din pappa ska bidra... de gör han om han vill o känner för det, speciellt om ni inte har mkt kontakt...
  • Luucie
    BlendaSigne skrev 2009-01-13 17:10:16 följande:
    oh... jag hade nog hållt tyst för ALLA om vi fick pengar av någon. Hade isf tagit det separat efterråt - absolut inte på festen om man inte innan kommit överens med bådas föräldrar/ev plastföräldrar att alla bidrar med lika mkt. Visst kan man tacka någon speciellt om t.ex de hjälpt till mkt o "alla" vet om det - t.ex om ens mamma varit med mkt i planeringen eller så... men all ekonomisk hjälp skulle jag ta "privat". Man anar inte hur mkt problem som pengar kan ge... Tycker inte du kan förvänta dig att din pappa ska bidra... de gör han om han vill o känner för det, speciellt om ni inte har mkt kontakt...
    Håller helt med BlendaSigne.

Men jag undrar om du menar att du inte ens ska berätta för pappa att du ska gifta dig innan du skickar inbjudan?
    För det det tycker i allafall jag absolut att du ska göra per telefon eller helst i person...även om ni inte har så bra kontakt.
  • momi boki

tycker du ska tala omde för honom innan du skickar kortet, så han fpr en channs och hjälpa till om han vill

• Lööve

Okej.
    Jag hade bara fått för mig att man ska tacka föräldrarna om de hade bidragit med något, inte nämna någon summa eller nåt.

Men ack så fel jag verkar haft.
    Bra, då vet jag att jag ska hålla tyst.

Får ringa pappa någon dag här framöver och berätta nyheten.

Kan bara tillägga att vi ses max 1 gång per år, och ringer varandra lika mycket.

• Luucie

Men detta är ju en speciell grej...Jag tror att han blir glad om du ringer

• BlendaSigne

Tycker det passar sig med "tack för all hjälp" etc o så... men kanske mer generellt o absolut inte nämna att/om folk bidragit ekonomiskt.

Ja, ring o berätta för din pappa! Helt klart!

Lööve skrev 2009-01-13 17:20:37 följande:
    Okej.Jag hade bara fått för mig att man ska tacka föräldrarna om de hade bidragit med något, inte nämna någon summa eller nåt.Men ack så fel jag verkar haft. Bra, då vet jag att jag ska hålla tyst.Får ringa pappa någon dag här framöver och berätta nyheten. Kan bara tillägga att vi ses max 1 gång per år, och ringer varandra lika mycket.
  • svårtattvälja

Men det är klart att ni ska tacka de som gett er möjlighet att ha den här festen ekonomiskt, och de som har hjälpt till på andra sätt. Varför inte? Sen är det klart att ni inte preciserar vad eller med hur mycket de hjälpt till.
    Men jag håller med om att du ska ringa till din pappa och berätta för honom innan inbjudan kommer, han kanske kommer att erbjuda sin hjälp även om den inte blir ekonomisk. Och då kan ni ju tacka honom också i ett tal!

Svar på tråden pappa dilemma