• Linda7608

fotograf

Hej, vi hade inte tänkt att anlita någon fotograf till vårat bröllop. Men nu fick jag reda på att våran grannes dotterär intresserad av foto och är jätte duktig. (har sett bilder) Hon är nitton år och har foto som tillval i skolan och ska även jobba med en fotograf i vår. Nu tänkte vi anlita henne i ca 4 timmar. Innan bröllopet i kyrkan och vid brudskålen. Vad tycker ni är lämplig betalning??

• Svar på tråden fotograf
  • Svanboet

Kolla upp vad en "riktig" fotograf tar och ge henne en skälig del av den summan. Det beror kanske också på vad som ingår i priset.

• Linda7608

Vi fick ett pris 1 tinne skulle kosta 2500:- hos en riktig fotograf

• Svanboet

Och vad ingår då i priset hos fotografen? Använder ni hans studio? Får ni fri tillgång till negativen? Ingår det framkallning eller liknande?

Jag hade nog erbjudit henne drygt 1000-1500 kronor/timme i så fall, och om ni tycker det känns skäligt. Om hon bara tar korten med sin kamera och ni får så att säga göra resten kanske ni ska minska det en aning.

• Humlan66

Ja 1000 kr skulle jag tycka va en lämplig summa

• Linda7608

Det är bara foto utomhus i en timme sen bilder på cd.

• Linda7608

Det är bara foto utomhus i en timme sen bilder på cd.

• Snuttis2

en vän till oss ska foto under vigseln och porträtt bilder efteråt..hon är grafisk designer men inte super van vid bröllops foto..jag tror att hon kommer ge järnet...arbetskostnad+ skiva med 70 bilder får vi för 2000 kr vilket jag tycker är fullt överkomligt !

• Nicke40

Ja 2000 för arbetskostnad och 70 bilder är väldigt överkommligt.
    Normalt ligger 2 timmars utefotografering med behandling av bilder 2 timmar på ca: 6000:-

• Svanboet

uj... hoppas vi hittar någon i vänkretsen som kan tänka sig att ställa upp som fotografer under stora delar av kvällen. Det kommer nog bli porträttfotografering ändå men vilka kostnader. Och folk brukar säga att brudens klänning är det dyra.

• Besservvisser

Grannens oerfarna dotter???

Varför inte bara skippa fotografen helt och hållit och dela ut papper och kritor till gästerna och de kan rita er?

• Troll1
    Besservvisser skrev 2009-01-21 20:45:12 följande:
    Grannens oerfarna dotter???Varför inte bara skippa fotografen helt och hållit och dela ut papper och kritor till gästerna och de kan rita er?
    Onödig kommentar.

• Boomtown
    Besservvisser skrev 2009-01-21 20:45:12 följande:
    Grannens oerfarna dotter???Varför inte bara skippa fotografen helt och hållit och dela ut papper och kritor till gästerna och de kan rita er?
    Taskigt sagt
  • Peaches79

Det kan bli riktigt fina bilder om ni pratar igenom allt ordentligt innan och hon är ORDENTLIGT FÖRBEREDD - UTROPSTECKEN. Tänk på att dunkelt ljus i kyrkan kan ge korniga bilder om man inte har en bra kamera/ljusstarka objektiv! Ett tips är att be henne kolla upp andra bröllopsfotografer (googla, kika in på hemsidor etc.) så hon får lite inspiration!

Stort lycka till!

• Peaches79

Besservisser: Om de ändå inte hade tänkt anlita en fotograf, vad har de att förlora?

• anja1661

bor ni i sthlm??
    vi ahr lyckats hitta en porträttfotograf som vill utöka sin meritlista lite och börja fota bröllop. så hon sa att vi får allt gratis!! det enda hon ville ha i gengäld var skjuts till och från platsen och rätt att lägga ut några bilder i hennes portfolio...

GRATIS ÄR GOTT!!!

(vi hade inte tänkt boka fotograf annars)

• Zeiss

Dryg och onödig kommentar av Besserwissern, jag har sett många här som rekommenderat riktigt usla fotografer och jag har absolut inte svårt att tro att hon trådskaparen syftar på är bättre och antagligen billigare.

Ett alternativ till betalning är att köpa henne utrustning, kanske redan innan bröllopet så ni drar nytta av det, men har hon bara objektivet som följer med kameran och aldrig använt något annat är det tyvärr ingen bra idé att anlita henne ens om ni köper henne ett nytt innan..

Svar på tråden fotograf