• EllaMa

Blir det godkänt....bara problem..

Har namnproblem..
    Min sambo vill verkligen inte byta efternamn..
    jag skulle bli så ledsen om vi inte hade samma men jag har problem att uttala hans namn..
    Känns inte så kul att vara nervös eller behöva tänka på vad jag säger när jag säger mitt namn.

Jag försöker kompromissa då båda hade namnet Berg i våra efternamn....min farmor hette även de som ogift.

MEN...jag bytte från mitt gamla Berg efternamn till min mammas nya efternamn när hon gifte sig.

Hört att om jag byter innan bröllopet så kostar de bara 15oo för han behöver inte betala..bara haka på...och vår son med hoppas jag för han heter samma som jag..Men blir det inte konstigt i kyrkan vid vigseln om de kallar mig berg....

• Svar på tråden Blir det godkänt....bara problem..
  • didis
    feministbrud skrev 2009-01-08 19:16:47 följande:
    Det där var min situation helt och hållet. Nu ett halvår efter vigseln har jag vant mig vid att vi är en familj med olika namn och så kommer det att förbli. Frågan om vad eventuella barn ska heta kommer jag att få tampas med i framtiden.
    När vi fick barn för snart 17 år sedan sa´ vi att hon temporärt fick efternamnet "mammasnamn pappasnamn" och att vi skulle både gifta oss och komma överens om gemensamt namn. Så kom sonen och han fick också det otympliga dubbelnamnet.

Efter snart 20 år är vi varken gifta (men snart!) eller har enats om gemensamt namn, vi behåller våra egna. Stackars barnen är trötta på långa efternamn och sonen vill byta till pappas namn och dottern till mitt. Vi får se hur det blir
  • EllaMa

oj...viktor har mitt efternamn..men borde väl inte va så svårt o byta de heller.

tycker berg är fint...familjen berg

• Plummis83

Finns massvis av folk som heter Berg!!!
    Finns bland annat flera i min släkt som heter Berg, min mormor hette det innan hon gifte sig, min mamma heter det idag!!

EllaMa skrev 2009-01-08 21:45:42 följande:
    oj...viktor har mitt efternamn..men borde väl inte va så svårt o byta de heller.tycker berg är fint...familjen berg
  • Plummis83

Förstår jag mkt väl!!! Jag är själv hörselskadad och har problem med en del uttal pga idiotläkare som påstod att jag var hörande tills jag var 6 år (trots min mammas tjatande) så fick jag inte den hjälp som jag behövde innan det blev försent!

Min sambo vill byta till ett krångligt släktnamn som de har, först nu efter 2 månads tränande som jag tydligen kan uttala det rätt enligt honom! Gifter oss i sommar så har inte bestämt oss ännu!!! Men vi får se hur det blir med namnbyte!!

EllaMa skrev 2009-01-08 19:19:41 följande:
    Har aldrig kunnat säga s och L ihop..gick hos barnpedagog när jag var lite för hade problem med uttalet.. blir mer shccclo hela tiden..känns inte roligt..
  • EllaMa

ja de är svårt..men jag får väl hoppas att han hellre vill heta samma som jag och vilja byta...nångång..

• irresolute

Förstår dilemmat. När det var aktuellt för sambon o mig (vi skulle gifta oss, men inte längre) så kunde vi inte enas om något efternamn. Jag ville inte ta hans eftersom det är ett av Sveriges absolut mest vanliga och (förlåt) tråkiga efternamn och han ville inte ta mitt eftersom han inte kan uttala det rätt.

Det är INTE lätt att enas om något efternamn, men jag tycker ni har hittat en jättehäftig lösning på problemet - hoppas allt löser sig för er. Fånigt att man måste betala för namnbyte???

• feministbrud
    irresolute skrev 2009-01-08 23:44:43 följande:
    Fånigt att man måste betala för namnbyte???
    Nja, det kostar ju ganska mycket för samhället när någon byter efternamn så det är väl ganska rimligt.
  • EllaMa

igår sa han att han hette vad jag ville..bara han var gift med mig!

Fast han var sur innan...rädd för att han sa så bara för jag var ledsen..men sagt är sagt...Här har ni paret Berg!

• Pärlan2009

Hej blivande fru Berg=)

Låter underbart tycker jag och en fantastisk kompromiss.

Grattis till ert nya namn och bra val av sambo!

• Mörk Ängel

Grattis! Det var ju bra av din sambo! Berg tycker jag är mycket finare än hans gamla!

• shakynose

Grattis! Härligt att det löser sig!

• 090208

Da hors vi om 10 ar nar det ar min tur med kids, sa har du ju sakert kommit pa nat...
    For jag har det precis lika-fucking-dant. Jobbigt.

feministbrud skrev 2009-01-08 19:16:47 följande:
    Det där var min situation helt och hållet. Nu ett halvår efter vigseln har jag vant mig vid att vi är en familj med olika namn och så kommer det att förbli. Frågan om vad eventuella barn ska heta kommer jag att få tampas med i framtiden.
  • feministbrud
    090208 skrev 2009-01-10 14:25:02 följande:
    Da hors vi om 10 ar nar det ar min tur med kids, sa har du ju sakert kommit pa nat... For jag har det precis lika-fucking-dant. Jobbigt.
    Haha, då vet du hur det är! Vilken tur för TS att det har löst sig för henne. Vi får tampas vidare
  • irresolute

feministbrud skrev 2009-01-09 09:02:20 följande:

Nja, det kostar ju ganska mycket för samhället när någon byter efternamn så det är väl ganska rimligt.
    Varför kostar det så mkt för samhället?
    Klart någon måste göra det administrativa, men vet du med all säkerhet att det är en heltidstjänst som tar lång tid? För det låter inte som att det skulle ta särskilt lång tid att bara ändra någons efternamn...
  • feministbrud
    irresolute skrev 2009-01-16 23:55:50 följande:
    feministbrud skrev 2009-01-09 09:02:20 följande:
    Varför kostar det så mkt för samhället?Klart någon måste göra det administrativa, men vet du med all säkerhet att det är en heltidstjänst som tar lång tid? För det låter inte som att det skulle ta särskilt lång tid att bara ändra någons efternamn...
    Det ska ändras i alla register och är så klart en kostnad. Det är klart att det förmodligen inte kostar 1500 kr, men det är väl satt för att folk inte ska hålla på och springa runt och ändra sitt namn titt som tätt.
Svar på tråden Blir det godkänt....bara problem..