• Valkyria84

Kan man skriva såhär?

Vi tänker skicka med ett informationshäfte tillsammans med inbjudningskorten och undrar om man kan skriva såhär?

Önskelista
    Då vi redan levt tillsammans i 8 år har vi redan
    det mesta ett hem kan önska sig. Vi önskar i stället
    hjälp med att komma iväg på smekmånad.

Vi hoppas på att kunna åka på två veckors
    smekmånad till X i november 2009.
    Insättning sker på konto: xx
    För vilket toastmasters NN och NN
    ansvarar för.
    Alla gåvor mottages varmt. Glöm inte att
    skriva vem ni är som sätter in!
    Summan presenteras vid festen.

• Svar på tråden Kan man skriva såhär?
  • Hammerman

Vad menas med "summan presenteras vid festen"? Kommer toastmaster att läsa upp hur mycket var och en av gästerna donerat inför alla närvarande? Eller är det den totala summan som är intressant här?

• Tillde

Måste väl vara totalt? Annars känns det konstigt!! Men annars var det väl bra, har själv inte varit uppstyltad med en massa fina omskrivningar och vi önskar oss också bidrag till vår bröllopsresa.

• cbride

Ta bort sista meningen! Det är väl inte intressant och presentera summan, eller?

• Valkyria84

Självklart den totala summan! Annars blir det jätte konstigt... såg vid tidigare inlägg att någon rimmat väldigt fiffigt:

Vi tänkte ge Er ett litet tips
    På hur Ni problem med en ev. gåva löser vips!
    Vi har grubblat och funderat,
    och vårt hushåll grundligt studerat.
    Man kan snabbt konstatera
    att vi behöver INTE mera!
    Er närvaro är nog, men om Ni än mer
    vår dag vill hylla,
    En ?slant? till kärleksresa
    vår framtid kan förgylla!

Vill inte att någon ska känna sig tvingaad att sätta in pengar men vi vill verkligen inte ha något till hemmet utan ett ekonomiskt bidrag till smekmånad.... vi får väl se har ett litet tag kvar innan det skickas ut..

• RTBW

Vi ska använda delar av dikten som Valkyria84 skrev.
    Vi tycker att den är kanon sedan har vi lagt till lite eget
    så att den skulle kännas mer personlig.

Vi har tänkt ha någon slags "skål" eller liknande där de som
    vill får lägga ett märkt eller omärkt kuvert.
    Det här med pengar är väldigt känsligt, så vi har varit väldigt noga med att försöka få det på bästa sätt för alla. Vill man ge ett bidrag/present så gör man, annars så gläder man oss med sin närvaro.

Men alla sätt är väl bra förutom de dåliga, alla har vi ju olika relationer till pengar.

• Comfortably numb

va fint skrivet!

Valkyria84 skrev 2009-01-06 17:57:58 följande:
    Självklart den totala summan! Annars blir det jätte konstigt... såg vid tidigare inlägg att någon rimmat väldigt fiffigt:Vi tänkte ge Er ett litet tipsPå hur Ni problem med en ev. gåva löser vips!Vi har grubblat och funderat,och vårt hushåll grundligt studerat.Man kan snabbt konstateraatt vi behöver INTE mera!Er närvaro är nog, men om Ni än mervår dag vill hylla,En ?slant? till kärleksresavår framtid kan förgylla!Vill inte att någon ska känna sig tvingaad att sätta in pengar men vi vill verkligen inte ha något till hemmet utan ett ekonomiskt bidrag till smekmånad.... vi får väl se har ett litet tag kvar innan det skickas ut..
  • RTBW

Ja, alltså den senare dikten som vi börjar
    :Vi tänkte ge er ett litet tips!

• Aleta

En liten kommentar:
    Om man skriver så här så låter det som att man tar för givet att alla ska ge en present. Även om alla gör det så känns det lite...ja.
    Om jag skulle skriva något liknande så hade jag inte skrivit önskelista som överskrift och jag hade börjat med en mening om att deras närvaro är det vi önskar mest, men OM de ändå vill ge något så önskar vi oss en bröllopsresa osv.

Jag hade inte sagt något alls om summan heller, det låter för mycket som en insamling i mina öron.

Det var annars bra och tydlig information om hur de ska gå tillväga.

Valkyria84 skrev 2009-01-06 17:49:07 följande:
    Vi tänker skicka med ett informationshäfte tillsammans med inbjudningskorten och undrar om man kan skriva såhär?ÖnskelistaDå vi redan levt tillsammans i 8 år har vi redandet mesta ett hem kan önska sig. Vi önskar i ställethjälp med att komma iväg på smekmånad.Vi hoppas på att kunna åka på två veckorssmekmånad till X i november 2009.Insättning sker på konto: xxFör vilket toastmasters NN och NN ansvarar för.Alla gåvor mottages varmt. Glöm inte attskriva vem ni är som sätter in!Summan presenteras vid festen.
  • Miafiahallonfjärt

Tycker som de andra sagt. Bort med sista meningen och det känns nästan lite tiggande. Kanske inte alla vill skriva namn heller..

• MolsonCanadian

Språkfascisten i mig reagerar på det upprepade användandet av "redan" i första meningen. Bort bort bort!

• MulleNuh

Jag tycker INTE ni kan prewsentera summan!

Skriv hellre att insättningen kan ske anonymt!

• MulleNuh

Ja ta bort ordet "redan".

MolsonCanadian skrev 2009-01-07 09:51:32 följande:
    Språkfascisten i mig reagerar på det upprepade användandet av "redan" i första meningen. Bort bort bort!
  • MilosMamma

I våran inbjudan skickar vi med en Webbadress där vi har alla uppgifter tider osv osv.,

Där har vi en flik som heter bröllopsgåvor och på den skrev jag såhär:

Eftersom brudparet haft den något tvivelaktiga smaken att leva ihop i synd under 3 års tid
    har de redan samlat på sig allt de kan tänkas behöva. De har även en hel del saker de inte alls behöver men ville ha.
    Lägg där till allt de köpt men inte behöver som ännu inte rensat ut.

I och med detta värderar de Er blotta närvaro på deras bröllopsdag mest av allt - INGET kan vara värdefullare!

Om man ändå vill ge en gåva skulle de vara oerhört tacksamma för ett bidrag till en bröllopsresa.
    Då uppskattas presentkort på Ticket eller kontanter.

• Valkyria84

Har fått så mycket tips och ideér, TACK! Ja frågan om pengar är ju känslig och självklart är deras närvaro nog men oftast så brukar ju även en present ges. Har änu inte bestämt hur jag ska formulera mig men antingen väljer jag en dikt, finns massor här på BT! Eller så formulerar jag om mig, till tex:

Förslag på gåva
    Då vi levt tillsammans i 8 år har vi
    det mesta ett hem kan önska sig.

I och med detta värderar vi Er blotta närvaro på vår bröllopsdag mest av allt - INGET kan vara värdefullare!

Om man ändå vill ge en gåva skulle vi vara oerhört tacksamma för ett bidrag till en bröllopsresa.

Vi hoppas på att kunna åka på två veckors smekmånad till X i november 2009.
    Insättning efter eget tycke sker på konto: xx
    För vilket toastmasters NN och NN
    ansvarar för.
    Alla gåvor mottages varmt!

Är ju roligare med en dikt men detta är tydligare... hmm ja jag får fundera. Tack för hjälpen i alla fall!

Svar på tråden Kan man skriva såhär?