• momi boki

    mat 60 personer laga själv?

    hejsan jag har en lite fråga ja ser att många här ha fixa med mat själv inför bröllopet.
    undrar hade ni stort kök o vad för rätter valde ni? och hur lyckades ni få till de för alla personer?
    HYRDE NI IN NÅN KOCK? ge gärna tips på mat oxå=)

  • Svar på tråden mat 60 personer laga själv?
  • rottizz1

    Jag lagade mat till ca 60 personer- hade buffé. Stod hemma i mitt eget kök. Gjorde rätter som kunde frysas in innan osv...
    Vi hade:
    Kall marinerad fläskfilé
    Kallmarinerad kyckling filé (annan marinad)
    Laxfilé till de som ej äter kött
    Hemgjord potatissallad i vinägrett, väldigt god och lätt att göra
    Sallad
    bröd, smör och olika ostar
    Ost o basilika kakor
    vitlökssås och fetaost sås
    hummus
    kronärtskockor i marinad
    fetaostknyten
    champinjoner i marinad
    cornichons
    bönsallad
    till bröllopsskålen hade vi gjort snittar med 2 fyllningar, en med räkröra (är från gbg) och en med renskav och pepparrot ( han är från norrland)
    Vickning körde vi de flesta korv m bröd.
    Ja det var väl allt. Blev mkt mat över och får än idag beröm för den smakrika maten. Undrar du ngt så är det bara att fråga på.

  • Luucie
    rottizz1 skrev 2009-01-06 15:32:46 följande:
    Jag lagade mat till ca 60 personer- hade buffé. Stod hemma i mitt eget kök. Gjorde rätter som kunde frysas in innan osv...Vi hade:Kall marinerad fläskfiléKallmarinerad kyckling filé (annan marinad)Laxfilé till de som ej äter köttHemgjord potatissallad i vinägrett, väldigt god och lätt att göraSalladbröd, smör och olika ostarOst o basilika kakorvitlökssås och fetaost såshummuskronärtskockor i marinadfetaostknytenchampinjoner i marinad cornichonsbönsalladtill bröllopsskålen hade vi gjort snittar med 2 fyllningar, en med räkröra (är från gbg) och en med renskav och pepparrot ( han är från norrland)Vickning körde vi de flesta korv m bröd.Ja det var väl allt. Blev mkt mat över och får än idag beröm för den smakrika maten. Undrar du ngt så är det bara att fråga på.
    Gud vad GOTT! Och likt mitt upplägg. Fast vi tänkte kanske köra smörgåstårta till nattamat min favorit.

    Men hur mycket gjorde av varje?
  • rottizz1

    gott med smörgås tårta =) Har man bara tillgång till förvaringsplats finns det mkt gott man kan göra...
    Nej vi hade ingen varm mat, hade tillgång till bra kylmöjligheter men fanns endast en vanlig ugn i lokalen så det var inte ens att tänka på, annars hade vi kanske haft några varma rätter.

    Jag helstekte kyckling o fläskfilé och frös ner. Sen skivade jag upp dom och la i marinad. Hade de i marinad i 1 ½ dag.
    Laxfilen frös jag oxå när jag hade gjort den- blev jättegod.
    Ost o basilika kakorna (oerhört goda) gjorde jag någon vecka innan o frös. Likaså fetaost knytena.
    Potatissalladen gjordes morgonen innan, är godare om den stått ett tag. Snittarna gjordes kvällen innnan, likaså såser, hummus och de inlagda grönsakerna. Salladerna gjordes samma dag.
    Gäller bara att planera samt vara stresstålig =)

  • Luucie

    Man kanske kan smaska lite valium medans man håller på...stress är ingen friend of mine!

    Får man be om lite recept? Jag som är lite utmanad i köket men ändå gärna vill..

    Ost och basilika kakorna, fetaostknytena och potatissalladen?...smask!
    Du får gärna inboxa mig. Fast det är säkert fler som vill veta hur man tillverkar dessa godsaker.

  • rottizz1

    Hi hi, när man är i smeten så rullar det på =)

    recept- ja visst ska bara koppla på hjärnan då...

    Potatissalladen brukar jag göra med kokt potatis (har jag bråttom köper jag färdig, som är skuren och allt, smakar ingen skillnad bara man sköljer den) annars kokar man potatis nästan klar och skivar. Jag hade i: soltorkade tomater, vitlöksklyftor i marinad( häll gärna i lite av marinaden) , oliver, fetaost och purjolök, lite olja o vinäger, salt o peppar.

    Fetaost knyten gör du med filodeg som du kavlar ut. Fyller sedan med fetaost, jag brukar blanda fetan med lite cremefraiche, salt o peppar. Pensla in i ugnen tills de fått färg. Finns numera att köpa i större matkedjor eller i utländska affärer. Just det 200 grader ska ugnen vara på.

    kakorna: 100 gr kallt smör
    3 + ½ dl vetemjöl
    ½ tsk bakpulver
    4 dl riven västerbottenost
    1 kruka basilika, cirka 2 dl.

    sätt ugnen på 200 grader. Mixa snabbt ost och basilika i matberedare. Tillsätt smör, mjöl och bakpulver och kör snabbt till en deg.

    Kavla degen på mjölad bänk, till cirka 1 cm i tjockled. Stansa ut hjärtan. Lägg varefter på plåt med bakplåtspapper och grädda dem högt i ugnetn 10-12 min.

    Låt svalna och förvara i tättslutande burkar eller i frysen.
    Blir runt 40-50 st om du använder papparkaksformar.

    Ja det var väl allt!

  • rottizz1

    Gjorde nog 16 fileér samt 8 kg kyckling. Gjorde varje rätt åt 50-60 pers då jag är av den typen att jag är rädd att det ska ta slut. behövdes absolut inte! Var som sagt mkt mat kvar...

  • Luucie

    TACK! Verkligen. Vilka underbara recept! Och sambal älskar min sambo och rosmarin älskar jag!
    Det här kommer ju att bli så bra, så bra!
    Puss på dig goda människa för att du delar med dig

  • rottizz1

    Ha ha - det var så lite så... Hoppas ni får en underbar dag! Lycka till! Har du fler frågor så vet du var jag finns =)

  • lovebride89

    Jag ska gifta mig i maj nästa år. Vi har planerat att ha porterstek (älgkött) med potatisgrattäng. Vi ska bjuda 50 pers. Anledningen till att vi valde att sjölva laga maten är för att bespara kostnaderna. Jag hoppas bara att det itne blir för stressigt. Man borde ju kunna laga maten en dag innan och ställa det i kylen över natten eller???

  • ClaraH

    Jag gjorde maten själv. Förrätt: Sveciaminipaj med räk- och kräftröra, portvinsgelé och parmesanflarn och hjärtbröd, Varmrättsbuffé: Dubbelmarinerad oxfilé och inkokt lax (potatisgratäng köpte jag och personalen gjorde sallad och kokade potatis), bröd och smör. Efterrätt: Chokladpanna cotta

    Tårtan köpte vi, jag hade aldrig hunnit det också. Jag gillar att laga mat och är ganska van, men jag höll på i flera dagar innan bröllopet. Mina förberedelser finns på bloggen.


  • jenniejummie

    vi lagar all mat själv (dock får vi hjälp m köttet) och vi har också 60 gäster

    vår meny;

    After church m lite tilltugg
    Salta minimuffins m färskosttopp
    Ostkex
    Oliver
    Nötter

    Förrätt:
    "3 små rätter"
    Ramslöksespresso
    Räkceviche
    Melon/skinka & manchegoost m salmbärssirap

    Huvudrätt

    Flat iron steak serveras m
    potatiskaka fylld m västerbottenost och färska örter, trattkantarellsås och rödvinssky. Tillbehör: smörslungade små morötter och färska sockerärter.

    Efterrätt

    Ostbuffé m marmelader, frukt och kex
    Glassbuffé till barnen

    Bröllopstårta (liten)
    Cupcakes, hemgjorda
    Kaffe m avec

    Vi förbereder allt själva men får hjälp av en kock på bröllopsdagen. Han jobbar mellan 14-ca 21.

Svar på tråden mat 60 personer laga själv?