• capu
    Äldre 6 Jan 10:58
    3330 visningar
    8 svar
    8
    3330

    Skärgård, dukningstips?

    Vi gifter oss i augusti i skärgården och jag behöver tips på dukning. Har kommmit så långt att vi ska använda stenar som vi skriver namn på till bordsplaceringen. Vi ska ha ett marint tema med blått vit och rött.

    Nån med några bra tips?

  • Svar på tråden Skärgård, dukningstips?
  • Sofieo­chJami­e
    Äldre 6 Jan 11:56
    #1

    Har varit på en resturang som ligger vid havet som har det temat. Runt servetterna hade de bundit små snören som var tjärade och luktade därför tjära vilket är starkt förknippat med kusten. De hade knutit snöret med två lösa knutar och då såg det ut som en liten knop. Alla gästerna var mäkta imponerade av denna lilla touch.

  • capu
    Äldre 6 Jan 12:11
    #2

    Åh, tjära som luktar så gott. Det ska jag definitivt kolla om det går att lösa. Då kan jag ju öva på att göra knopar

  • capu
    Äldre 8 Jan 10:15
    #3

    Puffar om någon mer har bra förslag...

  • Ningus
    Äldre 8 Jan 13:13
    #4

    Som servettringar är det fint om man använder ett ganska tunnt snöre och i var ände knyter man små korkflöten. Flötena är Röda, vita och korkfärgade. Jättefint. Jag har varit på en middag med sådana servettringar och det var fint. Flötena går att köpa i fiske/hobby affärer. Snörena ska vara liknade sådana som Sofie skrev om ovan. Slutprodukten blir alltså ett snöre med ett flöte i var ände som man sedan kan vira några varv runt en servett som är rullad. Vet inte om jag är så bra på att förklara : )

  • connys hjärta
    Äldre 8 Jan 13:14
    #5

    Musselskal och snäckor som dekoration kanske?

  • famsaa­w
    Äldre 6 Apr 10:34
    #6

    Hej.. vi ska oxå ha någon form av skärgårdstema men jag tänker mig mer en ljum sommarkväll på bryggan. Inte så mycket snäckskal och sånt. Vi tänker i alla fall ha höga vaser med vass som kommer stå i grupper om tre i festlokalen. I vårt tema ingår även lila som står för försommarens härligt doftande syrener. Lila löpare på borden, stenar som placeringskort. Glasvaser med sand/sten och vass, vit stor ljuslykta.

    Jag kanske var till någon hjälp...

  • Vid havet
    Äldre 6 Apr 10:41
    #7
    capu skrev 2009-01-06 12:11:34 följande:
    Åh, tjära som luktar så gott. Det ska jag definitivt kolla om det går att lösa. Då kan jag ju öva på att göra knopar
    Du får säga till om/var du hittar sånt snöre. Vi ska också gifta oss i skärgården och jag vill gärna ha precis så där om servetterna. Kanske finns i båttillbehörsaffärer?

    Ngt annat du kan ha är ju flaggspel om du vill göra det riktigt marint. Ger visserligen fler färger än just era men det kan vara riktigt fint att ha i taket eller så.
  • Pannka­kstårt­an
    Äldre 8 Apr 23:35
    #8

    Jag har en några bilder från vårt bröllop med detta tema. Man kan se dukningen som hade sand, snäckor, hushållssnöre vilket ser ut som ett "havssnöre", stenar, blåmusslor osv.

Svar på tråden Skärgård, dukningstips?