• Vlora

Ämnet löpare IGEN!??

Hej allihopa

Vet att det är många som frågat om det här men jag undrar fortfarande

Finns det någon som använt tapet som löpare på borden och hur gick det? Vilken typ av tapet och hur klippte ni isär den? Skulle det gå med bård tror nu?

Eller är det bättre att använda tyg och köpa billiga panelgardiner på ikea eller rusta eller nåt???Kan tänka mig sy om tex lakan också som någon skrev men..., lagom med arbete tack. Alla verkar vara så duktiga här, hur hinns det med i kombination med heltidsarbete och studier??

Vi ska ha löpare utmed långsidan på bordet och inte frånb gäst till gäst över...!

Så tacksam för svar, både min fästman och jag...

• Svar på tråden Ämnet löpare IGEN!??
  • Sobeit

Vi kommer att ha vanliga löpare i tyg på borden. Fick en snilleblixt och var in på jotex.se och tittade vad de hade för 5-meters-klipp. Där fann jag ett perfekt typ för 99 :-/5 meter. Tyget är 130 cm brett och blir 3 löpare á 5 meter. Jag kommer att klippa till det med sax och sedan använda fållband för att snabbfålla dem. Tror det blir kanonbra!

• FruHamberg

Jag köpte löpare på dollarstore, 2 paneler för 50:- Billigt och snyggt, behöver inte sy om dem(mer än att korta av vissa) är redan perfekt bredd på dem. Men jag har hört många som har planerat att använda tapeter, men inte hört hur det har gått. Så det finns säkert nån här som kan ge råd om det.

• monkay

Men va smart Kollade oxå in på deras hemsida nu och hittade en perfekt "grå/brun" tyg med sidenkänsla...var samma pris som du fick ge, perfekt ju! Men frågan är hur mkt behöver man? Vi kommer ha ca 11 bord med 6 platser på varje...

Ngn som har en uppfattning om tygåtgång?

Sobeit skrev 2009-01-02 16:45:57 följande:
    Vi kommer att ha vanliga löpare i tyg på borden. Fick en snilleblixt och var in på jotex.se och tittade vad de hade för 5-meters-klipp. Där fann jag ett perfekt typ för 99 :-/5 meter. Tyget är 130 cm brett och blir 3 löpare á 5 meter. Jag kommer att klippa till det med sax och sedan använda fållband för att snabbfålla dem. Tror det blir kanonbra!
  • Emmas syster

borden är 180cm långt per 6 pers normalt sett..

vet inte om det kan hjälpa att räkna

sen beror det på hur ni ställer upp borden och hur mkt nerhäng ni vill ha

• Nocia

Vi gör som "fruhamberg" , köper panelgardiner på dollarstore.

• passionsblomman

Du kan köpa Organzarullar av floristen. De är 40 cm breda med sydda kanter och passar både att lägga stramt som löpare eller "fluffa" mjukt om man vill vara mer romantisk i stilen.
    Om de inte har dem hemma så berätta att de kan köpa dem av den levarantör de handlar av som har Oasis sortiment.
    Det ligger hela 9 m på en rulle och den borde kosta runt hundringen i blomsteraffären.
    Jag använde 4 rullar till en E-dukning med ca 90 gäster.

Vill man ha en riktigt smal löpare, skulle jag hellre använda tapetbårder än att hålla på att skära rullar mitt itu.

Kranssiden som finns hos floristen är också fint, men det är rätt dyrt, kostar nog mellan 20-30 kr/metern.

• fairytale of new york

Köpte dekorväv i silver från panduro 10 m för 59 kr. Är lika bred som en löpare och duken lyser igenom lite , jätte fin.

• Sobeit

monkay skrev 2009-01-02 17:15:34 följande:
    Men va smart Kollade oxå in på deras hemsida nu och hittade en perfekt "grå/brun" tyg med sidenkänsla...var samma pris som du fick ge, perfekt ju! Men frågan är hur mkt behöver man? Vi kommer ha ca 11 bord med 6 platser på varje...Ngn som har en uppfattning om tygåtgång?

*haha* Jag tror minsann att vi kollat på samma tyg.

• Nocia

Men 5 meter lång löpare kändes väldigt långt. Om ni inte ska ha jättelånga bord förstås. Vi ska duka i ett E och varje bord är 180 cm långt. Borden i mitten behöver ju bara nån decimeters nedhäng. Det syns ju ändå inte. Om ni inte vill ha en låååång löpare över alla bord... hmm... så kan det ju va. Alla tänker väl inte som jag

Nåja, Monkay, om du nu tänker som jag, att varje löpare ska vara ungefär 220 cm lång får du ut 6 löpare på fem meter tyg. Så du behöver alltså 10 meter.

• Sobeit

Vi har tänkt ha dubbla dukar. Typ IKEA-lakan med en enkel spets över och sedan en löpare. Och om vi nu ställer borden i E-formation så ska såväl spetsen som löparen att löpa över alla borden i ett. Hoppas du förstår hur jag menar. Om dset inte blir så så kortar jag bara av dem så att längden blir rätt och så går det åt lite mer fållband.

Nocia skrev 2009-01-02 20:41:49 följande:
    Men 5 meter lång löpare kändes väldigt långt. Om ni inte ska ha jättelånga bord förstås. Vi ska duka i ett E och varje bord är 180 cm långt. Borden i mitten behöver ju bara nån decimeters nedhäng. Det syns ju ändå inte. Om ni inte vill ha en låååång löpare över alla bord... hmm... så kan det ju va. Alla tänker väl inte som jag Nåja, Monkay, om du nu tänker som jag, att varje löpare ska vara ungefär 220 cm lång får du ut 6 löpare på fem meter tyg. Så du behöver alltså 10 meter.

• Nocia

Här sitter man och är kaxig och tror att man vet allting... Men min syster gjorde mig alldeles nyss uppmärksam på en sak: Borden är 70 cm breda och löparen 40 cm. hmm... det ser nog inte så bra ut, eller vad tror ni? Hur bred bör en löpare vara i förhållande till bordet? Nu är det 15 cm vit duk på vardera sida och det känns spontant som alldeles för lite.
    Jag som trodde jag hade koll på det mesta! Tur att man har någon att bolla tankar med så man kommer på sånt här nu fem månader innan istället för fem dagar...

• Vlora

Wow, vilka fina tips! Det ska jag ta vara på...! Tack tack säger vi, min blivande och jag!

• Emmas syster
    Nocia skrev 2009-01-03 11:12:06 följande:
    Här sitter man och är kaxig och tror att man vet allting... Men min syster gjorde mig alldeles nyss uppmärksam på en sak: Borden är 70 cm breda och löparen 40 cm. hmm... det ser nog inte så bra ut, eller vad tror ni? Hur bred bör en löpare vara i förhållande till bordet? Nu är det 15 cm vit duk på vardera sida och det känns spontant som alldeles för lite. Jag som trodde jag hade koll på det mesta! Tur att man har någon att bolla tankar med så man kommer på sånt här nu fem månader innan istället för fem dagar...
    smalare är snyggare tycker jag

helst ska glasen, tallrikarna och besticken få plats på duken men glasen kan få stå på löparen om det inte finns plats på duken

dvs du behöver ha 20-25cm över på var sida
    20-30cm bred löpare räcker gott...
  • Sååå lurade

Jag håller helt med här, en smal rimpa blir mycket snyggare. Har en anna tråd där jag frågat om hur man använder en tapet i dukningen och fått jätte bra tips där. En tapetrulle är ju vanligtvis ca 53cm bred, så en halv bred är ju perfekt tror jag...
    Emmas syster skrev 2009-01-03 19:51:25 följande:

smalare är snyggare tycker jaghelst ska glasen, tallrikarna och besticken få plats på duken men glasen kan få stå på löparen om det inte finns plats på dukendvs du behöver ha 20-25cm över på var sida20-30cm bred löpare räcker gott...
    HÄr kan du läsa om mer tips...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-77/m3194018.html
Svar på tråden Ämnet löpare IGEN!??