• Micaela

    Inte svamp och inte klamydia, vad är det då?

    Hej!

    För ca en till två månader sen så fick jag klåda och gryniga flytningar, ringde vårdcentralen som sa att det var svamp utan att ens undersöka mig. Så tog jag en receptbelagd tablett och vips så var det borta dagen efter.

    För lite mer än en vecka sen så kom det igen. Jag gick till vårdcentralen som ville kolla om det verkligen var svamp så ett prov togs. Det var det inte. Sen ville dom kolla att det inte var klamydia, det var det (så klart) inte heller. Då fick jag nån sorts salva att sticka upp på kvällen som var mot infektion. Det skulle jag göra i en vecka. Efter några dagar slutade det klia och flytningarna försvann ( det kan jag dock inte vara helt säker på eftersom den där salvan hade tendensen att rinna ut på morgonen). Men nu är veckan slut och just kände jag av klådan och kollade; flytningarna är tillbaka!

    Ska väl tillägga att det är inte lika grynigt den här gången... Och jag har ingen jättehemsk klåda men det är irriterande. Dessutom antar jag att det inte är ett så bra ställe att ha "problem" på, om inte annat kan det väl leda till vestibulit? Dessutom har jag en pojkvän och även om han är förstående så är det inte så roligt att inte kunna ha sex. Svamptestet visade för övrigt att det var clueceller +1 (därför jag fick salvan, de trodde det var infektion) och vita blodkroppar +3.

    Nåja, till min fråga. Nån som varit med om detta? Nån som kan ha en aning om vad det är?
    Jag tycker det är så underligt att det gick om med medicin mot svamp första gången... Dessutom borde väl bakterierna ha försvunnit med salvan jag fick nu om det var bakteriellt?
    Snälla hjälp mig om ni kan!

    Och gott nytt år på er! :)

  • Svar på tråden Inte svamp och inte klamydia, vad är det då?
  • sokkerstruten

    Tycker du ska gå till en riktig gynekolog...

  • Boomtown

    Om det är obalans så kan du använda lactal, receptfritt.

  • Micaela

    Tack för svaren! :)
    Men om det bara är obalans så är det väl inte så farligt? Då kan jag väl ha sex och så?
    Ska gå till vårdcentralen imorgon, blir det inget vettigt då så blir det nog att gå till en gynekolog...
    Det är ingen som tror att det kan vara nåt farligt då? Jag har tendensen att tänka alldeles för mycket så jag är livrädd för att det är cancer eller nåt som kan leda till att jag i framtiden inte kan få barn...

  • rosesarered

    Det finns även test för bakteriell obalans på apoteket, som ett vanligt trosskydd.
    Har själv haft/har problem med återkommande urinvägsinfektioner och andra "underlivsbesvär" och min erfarenhet är att det bara blir värre av att ha sex. så det kan löna sig att låta underlivet "vila" eller vad man ska säga
    men det är bara min erfarenhet, säkert individuellt.

  • Curly redhead

    Det kan inte vara någon form av allergi mot tex nytt tvättmedel eller sköljmedel?

  • Micaela

    Det där med test för bakteriell obalans ska jag kolla upp, tack för det :) Dock så borde det väl inte vara det om jag haft salva mot just infektion?
    Hmm nytt tvättmedel har jag inte haft på år och dagar kan jag säga! :)

  • Boomtown
    Micaela skrev 2009-01-01 13:21:17 följande:
    Det där med test för bakteriell obalans ska jag kolla upp, tack för det :) Dock så borde det väl inte vara det om jag haft salva mot just infektion?Hmm nytt tvättmedel har jag inte haft på år och dagar kan jag säga! :)
    Jag tror att det är skillnad på obalans och infektion. Min barnmorska tog ett snabbt test för obalans i ph-värdet
  • Micaela

    Det tror jag absolut... men måste det inte vara illaluktande flytningar för att det ska vara obalans? Jag luktar så som vanligt ;)

  • Boomtown
    Micaela skrev 2009-01-01 21:37:04 följande:
    Det tror jag absolut... men måste det inte vara illaluktande flytningar för att det ska vara obalans? Jag luktar så som vanligt ;)
    Nepp, jag luktade som vanligt. Men det var lite rött och irriterat
  • Micaela
    Boomtown skrev 2009-01-01 21:53:15 följande:
    Nepp, jag luktade som vanligt. Men det var lite rött och irriterat
    Okej tack för det svaret! :) jag har varit till vårdcentralen två gånger, underligt att de inte tänkt på det... Som om chansen var större att jag hade klamydia när jag haft (samma!) pojkvän i mer än 3 år... Tack så jättemycket än en gång, ska prata med dom om det imorgon när jag går dit!! :)
  • Boomtown
    Micaela skrev 2009-01-01 22:03:04 följande:
    Okej tack för det svaret! :) jag har varit till vårdcentralen två gånger, underligt att de inte tänkt på det... Som om chansen var större att jag hade klamydia när jag haft (samma!) pojkvän i mer än 3 år... Tack så jättemycket än en gång, ska prata med dom om det imorgon när jag går dit!! :)
    Jag hade också samma kille men de tar det som en försiktighetsåtgärd
    Lycka till
  • MulleNuh

    Fast inte brukar det väl klia så mycket vid en obalans?! Då är det väl mer flytningar och skumma lukter?!

    Fast kanske det kan klia också.

  • Micaela

    Vårdcentralen skickade mig till kliniken för könssjukdomar, tror det var för att de inte hade nån läkare som hade tid idag...
    Iaf så fick jag gå till en riktig gynekolog som undersökte mig och sa att det tydligen var en blandning av både svamp och bakterier så nu fick jag nåt som ska vara bra för båda! :)
    Hoppas bara att det hjälper nu, det är så jobbigt när det är på ett sånt ställe också, känns mer obehagligt än om man skulle ha ont i armen...
    Tack så jättemycket för alla svar! :)

Svar på tråden Inte svamp och inte klamydia, vad är det då?