• Ratwoman76

Usch jag har scenskräck

Jag kommer att gifta mig med min drömman den 14/2-09 och jag kunde inte vara lyckligare, om det inte hade varit för det att jag är så nervös för att stå där framme.

När vi döpte vår lilla tös så höll jag på att svimma för jag var så nervös och då var vi ändå 5 personer där uppe.. nu är det bara jag och min m2b

Så hur gör man för att jobba bort sin scenskräck..

• Svar på tråden Usch jag har scenskräck
  • Brudgummarna

Har du provat KBT? Jag övade bort alla mina fobier på bara några månader. Om man bara har en fobi så går det säkert snabbare. Jag tycker det är väl värt sina pengar. Ibland är det helt enkelt den enkla lösningen som är den rätta.

Iaf om man tycker att det är tid att verkligen göra upp med sina demoner och släppa dem.

• Ratwoman76

Men är inte det svårt att få tag på en KBT nu så snart inpå bröllopet??

Brudgummarna skrev 2008-12-28 02:02:27 följande:
    Har du provat KBT? Jag övade bort alla mina fobier på bara några månader. Om man bara har en fobi så går det säkert snabbare. Jag tycker det är väl värt sina pengar. Ibland är det helt enkelt den enkla lösningen som är den rätta.Iaf om man tycker att det är tid att verkligen göra upp med sina demoner och släppa dem.
  • Brudgummarna

Nej. De flesta är privata och har arbetat för att få korta köer. Det går ofta väldigt fort att få riktigt bra resultat så börjar du snart så hinner du nog komma till ett läge då det inte känns som ett problem.

• fitforfight

Jag har oxå scenskräck och va livrädd för att jag skulle börja skaka och svimma där framme och inte få fram ett ord ,men det gick fin,fint!
    jag förberädde mig mentalt ganska långt innan och när jag stod där så kändes det som om det bara va jag och min man och prästen som va där. Tänkte inte ens på att folk satt och tittade.
    Mitt tips är att ta långa och djupa andetag och slappna av i kroppen så du inte spänner dig.

Du kommer vara så lycklig så du hinner förmodligen inte tänka på något annat än att du ska få mannen i dina drömmar.

• Luucie

Mitt råd till dig är att börja idag! Gör en lite sak som du är rädd för. Den minsta du kan tänka dig.

Det kanske blir fel och det kanske känns jätteläskigt men tro mig detta är vägen till succé.

Vad mer skrämmer dig? Att prata på jobbet? Höja rösten i tunnelbanan så att andra hör dig prata? Heja på någon du inte känner? Skratta högt inne i en affär så att alla vänder sig om och tittar på dig?

Vad det än är, välj en sak och gör det! Gör det bara!
    Världen kommer inte att gå under, jorden kommer inte att öppna sig och svälja dig hel.

Jag lovar dig att absolut ingenting kommer att hända. Din rädsla är helt orealistisk och ju snabbare du förstår det och då menar jag förstår till den grad att du bevisat det för dig själv, dessto lättare kommer allt i ditt liv att bli.

Skjut inte upp detta mer!

Din bröllopsdag kommer att bli underbar men resten av ditt liv helt fantastiskt!!!!!!!!!!!!!

• Marie88

Mitt värsta bekymmer - som jag börjar gräma mig över nu, gifter mig också 14 feb, är att jag ska börja lipa! Hur övar man bort något sådant, tro???

Kärlek kan förflytta berg
  • Ratwoman76

Har också det..
    Så jag har bestämt mig för att jag INTE ska titta på någon.. jag ska ha stenkoll på prästen och m2b. för jag vet om att om jag ser på min mamma så kommer jag att börja lipa.. för hon kommer att sitta där med näsduken i högsta hugg *ler*

Marie88 skrev 2008-12-30 22:48:46 följande:
    Mitt värsta bekymmer - som jag börjar gräma mig över nu, gifter mig också 14 feb, är att jag ska börja lipa! Hur övar man bort något sådant, tro???
  • Ratwoman76

Det som jag är mest rädd för det är att jag ska svimma eller att jag ska bli akut sjuk och kräka ner prästen..

ja jag vet om att det inte är realistiskt.. men jag är rädd för det iaf..

Luucie skrev 2008-12-30 22:30:42 följande:
    Mitt råd till dig är att börja idag! Gör en lite sak som du är rädd för. Den minsta du kan tänka dig.Det kanske blir fel och det kanske känns jätteläskigt men tro mig detta är vägen till succé.Vad mer skrämmer dig? Att prata på jobbet? Höja rösten i tunnelbanan så att andra hör dig prata? Heja på någon du inte känner? Skratta högt inne i en affär så att alla vänder sig om och tittar på dig?Vad det än är, välj en sak och gör det! Gör det bara!Världen kommer inte att gå under, jorden kommer inte att öppna sig och svälja dig hel.Jag lovar dig att absolut ingenting kommer att hända. Din rädsla är helt orealistisk och ju snabbare du förstår det och då menar jag förstår till den grad att du bevisat det för dig själv, dessto lättare kommer allt i ditt liv att bli.Skjut inte upp detta mer!Din bröllopsdag kommer att bli underbar men resten av ditt liv helt fantastiskt!!!!!!!!!!!!!
  • Marie88

Ja det vore ju heller inte så trevligt..! Spy ner hela altaret med präst vore något att minnas! {#lang_emotions_laughing} I värsta fall, om man nu är så nervös, får man väl kräkas innan då...? Något annat förebyggande vet jag inte!

Ja,om jag se på mamma, svärmor, brudgummens systrar, pappa eller svärfar kommer jag störtböla!!!! En liten tår är väl mest klädsam, men ett *hulk hulk, inälvorna kommer snart ut, får ingen luft* gråt är väl inte så kul.....!

Speciellt då vi har fotografering efteråt!

Kärlek kan förflytta berg
  • Ratwoman76

Ja precis... tror jag får bita i det sura äpplet och köpa mig en vattenfast mascara.. tycker bara att de är såå dyra.
    och jag är inte riktigt säker på att man kan lita på den till 100% heller

Marie88 skrev 2008-12-30 23:07:08 följande:
    Ja det vore ju heller inte så trevligt..! Spy ner hela altaret med präst vore något att minnas!  I värsta fall, om man nu är så nervös, får man väl kräkas innan då...? Något annat förebyggande vet jag inte!

Ja,om jag se på mamma, svärmor, brudgummens systrar, pappa eller svärfar kommer jag störtböla!!!! En liten tår är väl mest klädsam, men ett *hulk hulk, inälvorna kommer snart ut, får ingen luft* gråt är väl inte så kul.....!

Speciellt då vi har fotografering efteråt!
  • Luucie

Jag är nog mest orolig att jag ska börja skratta..

Och jag förstår att du vet om att din rädsla är orealistisk. Men det jag menar är, att när du börjar försöka besegra den så kommer du att KÄNNA att den är orealistisk. Och det är inte riktigt samma sak...

Det är svårt att förklara.

Men jag håller med den som sade något om kbt.

Det funkar. På riktigt.

• Ratwoman76

Jag har gått på KBT innan.. dock inte för detta men för annat. så jag vet om hur jag ska tackla detta. Jag hade en person som jag pratar med.. men jag fick reda på igår att han hade dött nu strax innan jul. så jag har bara gråtit nu hela dagen. Men jag ska prata med min syster och min m2b syster och bror.. och se om de kan hjälpa mig. jag tror att hans bror skulle kunna vara en stor hjälp om han kom ner och spelade våran ingångsmusik. så jag kunde gå ner för gången så att säga tillsammans med min m2b utan att det var en massa folk där.

Luucie skrev 2008-12-30 23:11:41 följande:
    Jag är nog mest orolig att jag ska börja skratta.. Och jag förstår att du vet om att din rädsla är orealistisk. Men det jag menar är, att när du börjar försöka besegra den så kommer du att KÄNNA att den är orealistisk. Och det är inte riktigt samma sak...Det är svårt att förklara.Men jag håller med den som sade något om kbt.Det funkar. På riktigt.
  • Luucie

Oj. Ja det var tråkigt att höra...
    Inte lätt att hitta någon som man har förtroende för och kan prata med.

Men det ordnar sig för dig tror jag ändå. Om du gör som du tänkt och finner trygghet i det så kommer det att gå jättebra ska du se.

Stort Lycka till på din lycklig dag!

• Snuttis2

ta ett glas champange innan eller en alldeles för stor whisky det lär jag behöva för att inte svimma på vägen fram :)

• mimimosa

Jag jobbar med scenskräck framförallt inom musik och artisteri. Ska själv gifta mig nu i februari. Jag tycker att gifta sig är det en mycket liknande situation som att bli nervös inför en konsert där man sjunger solo.

Alla blir nervösa inför ett soloframträdande. Även Barbra Streisand eller de allra största stjärnorna. Tänk om något blir fel , tänk om jag blir för emotionell.. tänk om...Det gäller att ha mentala och fysiska verktyg att hantera sin nervositet.

Det viktigaste är att tänka på varför man gifter sig? allt smink, blommor, kläder, musik är till för att förstärka det vackra men är inte ett självändamål.

De som är där är inte där för att bedömma utan för att ta del av en glädje som vi alla behöver. Du & din man ger av er själva och det är i sig mycket stort och vackert. Gästerna vill uppleva glädje!

Andningen är jätteviktig. Öva på att få till djupandningen. Få hjälp av din m2b så att ni kan andas tillsammans.

mentala bilder av att det kommer gå bra.

man kan gå in i en roll att man är någon annan. tex En gudinna, fe, som ska visa vägen för och glädja andra.

Att bli rörd är normalt i en sådan fin cermoni, men att börja gråta och hulka gör man bara om man inte är beredd på sina känslor. Ta makten över dem under själva vigslen och tänk att du ska ge, inte få, så kommer det gå bra. Det är brudparet som ger av sin kärlek i kyrkan till alla. Sen om man tar en gråtpaus (efter fotgraferingingen) är det bara bra för att lätta på trycket. :) Det är det många stjärnor som gör och du är en stjärna på din dag.

lycka till!

• Ratwoman76

Tack så mycket för dina kloka och vackra ord.
    jag ska ta dem med mig på min dag

mimimosa skrev 2009-01-15 12:17:24 följande:
    Jag jobbar med scenskräck framförallt inom musik och artisteri. Ska själv gifta mig nu i februari. Jag tycker att gifta sig är det en mycket liknande situation som att bli nervös inför en konsert där man sjunger solo. Alla blir nervösa inför ett soloframträdande. Även Barbra Streisand eller de allra största stjärnorna. Tänk om något blir fel , tänk om jag blir för emotionell.. tänk om...Det gäller att ha mentala och fysiska verktyg att hantera sin nervositet. Det viktigaste är att tänka på varför man gifter sig? allt smink, blommor, kläder, musik är till för att förstärka det vackra men är inte ett självändamål. De som är där är inte där för att bedömma utan för att ta del av en glädje som vi alla behöver. Du & din man ger av er själva och det är i sig mycket stort och vackert. Gästerna vill uppleva glädje! Andningen är jätteviktig. Öva på att få till djupandningen. Få hjälp av din m2b så att ni kan andas tillsammans. mentala bilder av att det kommer gå bra.man kan gå in i en roll att man är någon annan. tex En gudinna, fe, som ska visa vägen för och glädja andra. Att bli rörd är normalt i en sådan fin cermoni, men att börja gråta och hulka gör man bara om man inte är beredd på sina känslor. Ta makten över dem under själva vigslen och tänk att du ska ge, inte få, så kommer det gå bra. Det är brudparet som ger av sin kärlek i kyrkan till alla. Sen om man tar en gråtpaus (efter fotgraferingingen) är det bara bra för att lätta på trycket. :) Det är det många stjärnor som gör och du är en stjärna på din dag. lycka till!
  • Kajsalisan
    Luucie skrev 2008-12-30 23:11:41 följande:
    Jag är nog mest orolig att jag ska börja skratta..
    Jag är inne på din linje, jag vet att en av mina bästa kompisars mamma fnittra så att prästen bad bruden vara tyst!
    Det är jag orolig för..
  • heloma

Imorgon är din stora dag
    Önskar er all lycka och en underbar dag.
    Själv har jag flera månader kvar till min stora dag den 27/6-09

Ett stort lycka till på eran stora dag

• Lajsan

Här är en gift som också trodde jag skulle svimma när ja kom in i kyrkan, men det gjorde jag inte, visst blev jag nervös en stund innan vigseln skulle dra igång. Men när dörrarna öppnades i kyrkan så blev jag så rörd att alla var där för vår skull så det kom så mycket känslor, kom några tårar men det var inte så man grät. När man väl kom fram till prästen lugnade det ner sig för då ser man ju ingen. Lycka till!

Svar på tråden Usch jag har scenskräck