• mme Plantier

Svärmor...

Usch, jag känner att svärmor inte kommer bli den gladaste av alla när nyheten dimper ner att hennes son och jag ska gifta oss. Känner att hon hade nog hellre sett han valt en annan människa att dela livet med. Kan inte säga vad som gör jag känner så. Vi har kännt varann i snart tio år och jag har tillfört tre barnbarn till släkten som hon formligen avgudar.
    Men hon tycker nog att jag är en underlig filur, jag är väldigt enkel och rakt på sak , hennes sätt att vara ärr mer inbundet, lite trångsynt och hon är en person med mkt envishet. Nu låter det negativt men jag gillar min svärmor men lyckas aldrig komma henne inpå livet och det tycker jag känns lite jobbigt. Fler som har en lite svår relation med sin kära svärmor? Skulle faktiskt kännas lilte bättre om det inte bara var jag som hamnat i en konstig sits,,

• Svar på tråden Svärmor...
  • lillabruden

Jag har haft en upp-o-ner relation med min sväris...men hon tänker med hjärtat vilket gör att man klarar att vara en mer ödmjuk människa och acceptera och ha tålamod med henne.

Tycker inte du ska gräva ner dig för mycket i att det kanske inte är så som du velat med henne. Är hon iallafall mjuk och varm mot dig och era barn så kan man kanske inte begära mer.... Trist självklart men du kan inte ändra hennes åsikt om hon nu känner så som du tror.

Din blivande har valt dig, det är det viktigaste!

Jag vet många som bara bråkar med sina svärföräldrar! Min m2b står inte ut med min mamma t.ex...

• Krystal

Känner igen mig i det du skriver. Har en blivande svärmor som jag har svårt att känna en "nära" relation med. Kan kanske grunda i att jag kännt nästan hela tiden att hon försöker "förändra mig".
    Under fem år han hon flera gångar haft åsikter (som hon ofta delar med sig av) på hur jag har håret (har långt hår ofta uppsatt eller i fläta) och hon har fleeera gånger tyckt att jag skulle klippa mig, typ likande som hon har (?!). Sen är det åsikter om vad jag äter och inte äter. Vad jag har för smycken, att jag inte gillar vin (som hon tycker att jag ska "lära" mig dricka) Hur jag pratar, min musik smak, vad jag gillar att se på tv och personer på tv jag gillar lyssna/se på...osv

Flera gånger har min m2b i stort sett bett om ursäkt för sin mamma till mig när någon groda har hoppat ur mun på henne..
    Hon är snäll och vänlig i övrigt..men det är detta ständiga påpekande som får mig att känna mig ifrågasatt..

• lillabruden

Krystal, jag tror att sånt KAN grunda sig i att hon vill visa kärlek till dig men inte vet hur. Vissa har ju bara fått den typen av uppmärksamhet i uppväxten. Hon tror nog att hon gör det för att hjälpa och vara snäll..... går det att prata med henne?

Och när man kritiserar andra, så handlar det oftast om sigsjälv. Kanske föreslå nästa gång hon tycker du ska klippa dig, att det är kanske dags för henne att ändra frissa? På ett fint sätt alltså, inte provocerande utan mer som att få henne att tänka på vad hon säger...

• Vill nu

Vi har jätteproblem med min svärmor! Hon är väldigt speciell och det går i olika perioder, vilket av hennes barn som är "favoriten". Vi märkte väldigt tydligt nu, att vi inte innehar den rollen längre... När bröllopsinjudan kom ut hörde hon inte av sig, så min sambo ringde upp och skulle kolla så den kom fram. "Var det inet du som aldrig skulle gifta dig" Var hennes kommentar... Sen talade hon om att de var i alla fall tvugna att åka hem tidigt, för hon hade faktiskt skaffat kalkoner nu.
    Helt annat lät det dock i höstas när sambons bror döpte deras dotter. Då kom hon tidig morgon och hjälpte till med alla förberedelser, och stannade långt in på natten - trots kalkoner hemma då med!
    Men för ca 2 år sen, när jag väntade vår dotter, var det vi som stod på piedistalen, och hon ringde varje dag, och hon pratade väldigt mycket skit om sambons brors flickvän (som alltså nu är ny favorit).
    Så, du är definitivt inte ensam om att ha en knepig relation till din svärmor! Jag tycker ofta att min svärmor är otrevlig, oförskämd och långsint. Hon pratar väldigt mycket skit om folk, för att "komma närmare" den som hon pratar med, men sen emallanåt kan hon vara hur gullig som helst. Så svårt när man inte kan greppa människor, och veta var de står!

• mme Plantier

Tack så mkt för era svar!

• tempest

ÄR avdunde sjuk på er som får de funka endå,
    Min svärmor försöker göra allt för att dela på mig och hennes son, fick senast igår veta att de är så synd om honom för att jag ska resa bort i tre veckor med vår hund och lämna han helt själv så länge och de kommer vara så ensamt för honom osv.
    (saken tillhör att han ska ut på en jobbresa och kommer bara vara hemma fredag kväll till måndag morgon alla tre veckor).

Så jag skulle mer än gärna byta ut henne men man väljer tyvärr inte svärföräldrar.

• lillabruden

Tempest, jag skulle vara borta i 2veckor och svärisen tappade nästan luften och svimmade HUR SKA HAN KLARA SIG?! för hon skulle också utomlands samtidigt. Hon blev helt förstörd! Men det var ett par år sedan nu och det är hon som ändrats till det bättre. Utan det, kan man bara inte få det att funka.....

För övrigt överlevde m2b, han hade inte svultit eller dött av ensamhet!

• 090208

Blir ni avundsjuka då om jag sager att jag har mina svarisar på andra sidan planeten... Har inte ens träffat dom. Men hade gärna velat förstås.

• DiamondLover

Min svärmor försökte ALLT för att radera bort mig från hennes "lille fine pojk"... Jag har förlåtit och nu säger hon att vi e beviset på att Kärleken övervinner allt. Det e faktiskt frustrerande när hon numera slickar mig därbak, för att jag håller henne på avstånd, är ärlig, rakt på sak o öppen!

• esset50

Ödet ger os släktingar, vänner det väljer vi själva...

Svar på tråden Svärmor...