Bestman eller marskalk?
Jag ska ha 2 tärnor och min m2b 2 bestmän/marskalkar. Vilket är det rätta ordet för vad de kommer att vara?
Jag ska ha 2 tärnor och min m2b 2 bestmän/marskalkar. Vilket är det rätta ordet för vad de kommer att vara?
pufff
Såhär står att läsa på bröllopstorgets planeringssidor:
"Bestman kallas han bara om brudparet vigs enligt anglosaxisk sed, om bröllopet sker enligt svensk sed kallas denne för marskalk."
tror dock att det är vanligt att många ändå säger bestman
En marskalk går in i brudföljet, efter brudparet, tillsammans med tärnorna. En bestman står, då vigseln sker på anglosaxiskt vis med brudöverlämning, tillsammans med brudgummen frammevid altaret i väntan på brudens entré
Men kan man ha 2 bestmän??
Jag kommer att gå in med pappa
Den korrekta termen då skulle nog vara best man för den ena och groomsman/usher för den andra, eftersom den här seden är vanligast i typ USA och Storbritannien och det därför inte finns några motsvarande svenska ord. I Sverige heter alla brudgummens medhjälpare rätt och slätt marskalk.
Som sagt, vet inte om det finns någon korrekt svensk term eftersom den svenska traditionen är att brudparet går in tillsammans.
Då heter den ene best man och den andre marskalk.
Som Kjell säger: Det finns helt enkelt ingen korrekt svensk term eftersom det inte är ett svenskt fenomen. Så marskalk blir inte riktigt rätt heller, eftersom marskalk är motsvarigheten till best man - dvs den som står brudgummen närmast.
Oj, va svårt det blev
De får heta Best män helt enkelt!!Tack för hjälpen!