• zeddy

Bestman eller marskalk?

Jag ska ha 2 tärnor och min m2b 2 bestmän/marskalkar. Vilket är det rätta ordet för vad de kommer att vara?

• Svar på tråden Bestman eller marskalk?
  • Mangos

Såhär står att läsa på bröllopstorgets planeringssidor:
    "Bestman kallas han bara om brudparet vigs enligt anglosaxisk sed, om bröllopet sker enligt svensk sed kallas denne för marskalk."

• Mangos

tror dock att det är vanligt att många ändå säger bestman

• Kjell Präst

En marskalk går in i brudföljet, efter brudparet, tillsammans med tärnorna. En bestman står, då vigseln sker på anglosaxiskt vis med brudöverlämning, tillsammans med brudgummen frammevid altaret i väntan på brudens entré

• zeddy

Men kan man ha 2 bestmän??
    Jag kommer att gå in med pappa

• Pumpkin
    zeddy skrev 2008-12-21 17:47:53 följande:
    Men kan man ha 2 bestmän??Jag kommer att gå in med pappa

Den korrekta termen då skulle nog vara best man för den ena och groomsman/usher för den andra, eftersom den här seden är vanligast i typ USA och Storbritannien och det därför inte finns några motsvarande svenska ord. I Sverige heter alla brudgummens medhjälpare rätt och slätt marskalk.

Alla älskar Skellefteå AIK
  • Kjell Präst

Som sagt, vet inte om det finns någon korrekt svensk term eftersom den svenska traditionen är att brudparet går in tillsammans.

• nanano1

Då heter den ene best man och den andre marskalk.

• Pumpkin

Som Kjell säger: Det finns helt enkelt ingen korrekt svensk term eftersom det inte är ett svenskt fenomen. Så marskalk blir inte riktigt rätt heller, eftersom marskalk är motsvarigheten till best man - dvs den som står brudgummen närmast.

Alla älskar Skellefteå AIK
  • zeddy

Oj, va svårt det blev
    De får heta Best män helt enkelt!!Tack för hjälpen!

Svar på tråden Bestman eller marskalk?