• EllaM
    Äldre 12 Dec 11:01
    40635 visningar
    28 svar
    28
    40635

    ni som brukar måla era naglar - jag behöver lite tips! Är en riktig nagellacksnovis...

    Jag målar i princip aldrig mina naglar, utom möjligen med något ofärgat lack då och då. Nu har jag fått för mig att det vore kul med lite mer färg och har köpr underlack (ridgefiller), nagellack (i färgen Bastille my heart) och topplack - allt från OPI. Har även köpt en vätska som man droppar på naglarna med en liten pipett, också från OPI, en minut efter att man lagt på lack och överlack och som ska genomhärda alla lagren lack på 5 minuter.

    Igårkväll fixade jag till min nagelband (dock ingen olja) genom att trycka ner dem och klippa dem med nagelbandssax, jag tvättade händerna med en handscrub och torkade dem noggrannt. Därefter tog jag en nagellacksremover (också OPI) och drog snabbt över naglarna. Sedan hade jag på underlack, lät det torka, färgat lack (skitsvårt att få snyggt, men antar att det är en vanesak, nu kladdade jag överallt) ett lager, lät dt torka lite i ca en halvtimme och sedan på med överlack. Lät det torka en stund och sedan på med den där härdande vätskan. Sedan tog det nästan en timme innan jag gick och lade mig.

    I dag upptäckte jag:
    1) Små små luftbubblor i lacket på flera av naglarna. Inte snyggt. Vad beror det på?
    2) Nagellacket hade inte alls härdat på alla naglar utan jag har avtryck från tyget från täcket eller kudden elller lakanet på flera naglar, som då också blivit matta. Inte snyggt. Hur lång tid tar det innan det härdat? Hur i allsin dar får man tid till att ha fina naglar på det här sättet? Hela proceduren tog mig ju flera timmar igår!
    3) Kan jag måla på ytterligare ett lager färgat lack och sedan vöerlack idag för att dölja luftbubblor och tygavtryck? Eller ska jag bara ha på överlack? Eller måste jag börja om från början?

    Tacksam för råd till en nagellacksnovis!

  • Svar på tråden ni som brukar måla era naglar - jag behöver lite tips! Är en riktig nagellacksnovis...
  • Miafia­hallon­fjärt
    Äldre 12 Dec 14:11
    #11

    Tror kanske en orsak till bubblor också kan vara just att du är ovan. Man har en tendens att måla som med "roller" fram och tillbaka fram coh tillbaka och då kommer luft in också.. En van nagelmålare (inte jag dock för jag målar sällan ) drar kanske två gånger över nageln/lack och så är det färdigt.

  • EllaM
    Äldre 12 Dec 14:37
    #12

    Hmm, ja det kan du ha rätt i. Drar i och för sig alltid från nagelrot till spets, men det blir definitivt fler ggr än två! Och jag fick förbruka en stor mängd sminktops (ni vet sådana där som har en spetsig ände) som min man fick ta nagelremover på, för att få bort allt som hamnade utanför. Och inte fick jag bort allt heller. Såg lite kul ut, som i en operationssal; jag sträcker ut handen och beordrar "En till!". Och han skyndar sig gör ännu en tops redo för användning.

    Jag får öva helt enkelt! Har ju bara målat med ofärgat lack innan och då märks det inte lika mycket om man kladdar lite utanför..

  • Sebast­iána
    Äldre 12 Dec 14:51
    #13

    Jag har fått naglarna målade på salong vid ett par tillfällen när det ingått i annan behandling. Det har aldrig blivit bra just på grund av att det inte hinner torka ordentligt. Då målade de underlack, två lager färgat lack och sedan överlack precis efter varandra... och så en "härdare" ovanpå. När jag kom hem var det hack i lacket på en del ställen och avskavt på andra.


    EllaM skrev 2008-12-12 11:43:40 följande:
    Tack för era tips!Ska testa ikväll att jämna till med polerfil och ta ett lager överlack till annars börjar jag om från början. Får nog göra som dig Sebastiána och ta ett lager eller max två lager per dag - mer hinner jag inte åt gången! Men hur funkar det om man går till en salong och får naglarna lackade?? Man måste ju så här i vintertider klä på sig ytterkläder, kanske ha på vantar, fiska upp nycklarna ur väskan mm... Man kan ju inte gärna sitta på salongen i timtal för att vänta att det ska torka och härda!
  • rocket­queen
    Äldre 12 Dec 22:17
    #14

    Jag älskar China Glaze Fast Forward, det är verkligen en snabbtorkare som håller vad den lovar! Härdar otroligt bra. Seche Vite och Poshe är två andra klassiker som också är värda att prova.

  • OWEW
    Äldre 13 Dec 12:09
    #15

    Du har ju redan fått en del svar, men när det gäller naglar så kan jag bara inte hålla mig!

    Bubblor kan bero på bla. 4 olika orsaker:

    1. Naglarna har inte fått torka tillräckligt. Om inte varje lager får torka ordentligt kan lösningsmedlet i lacket tränga upp genom överlacket och bilda små bubblor.

    2. Du har lagt på alldeles för tjockt med nagellack! Då hinner inte lösningsmedlet avdunsta så fort som det borde och blir fast under nästa lager nagellack, vilket leder till att det bilda bubblor när det försöker "fly"

    3. Du har skakat flaskan med nagellack för mycket. Då bildas bubblor i flaskan som först över på dina naglar med borsten. Skaka alltid flaskan väääldigt försiktigt eller rulla den bara mellan handflatorna.

    4. Naglarna har utsatts för tex. hög fuktighet, för låg eller för hög rumstemperatur, vilket får nagellacket att torka ojämnt, och det kan leda till bubblor.

    Det där med att många lägger på alldeles för mycket nagellack är såå sant och väldigt tråkigt! Det håller nämligen mycket sämre då! Du kan gå in på www.sallyhansen.se, välj naglar i menyn till höger och sedan nagellack. Där står hur man ska göra för att få nagellacket så bra som möjligt. (Det funkade tyvärr inte att kopiera texten hit, den kanske är skyddad eller nåt...)

    Och när det gäller nagelbanden så håller jag absolut med om att man ska undvika att klippa dem! Inte bra! Däremot kan man peta tillbaka dem med en manikyrpinne. Det ger snyggt resultat. Självklart i samband med att man använder någon form av nagelbandskräm/olja. Eller så kan du använda en nagelbandsremover, som löser upp de grova på nagelbanden.

    Själv använder jag natural nailgrowth activator från sally hansen. Den är för både naglarna och nagelbanden. Mina nagelband har aldrig varit så fina, och i stort sett obefintliga

  • Blenda­Signe
    Äldre 13 Dec 15:32
    #16

    tror man kan få bubblor om man har på för mkt härdare... när man målar på salong (som jag gjorde sist) så sprayade de på en härdare, (tunnt) o hon sa då att de kunde bli bubblor till en början o att de sen skulle försvinna... vilket de gjorde. Vart sjukt bra när man gjorde de på salong...

    hon gjorde:
    1. grundsteget med underlack
    2. färgade lacket 2 lager
    3. topplack
    4. sprayen...
    (också allt i OPI)

    allt detta gjorde hon innan de tidigare lagret torkade iom att jag gjorde allt på 20-30 min typ... fattar inte hur hon fick till det...

    ca 20 min efter jag gick därifrån så var naglarna torkade o jag väntade några h innan jag torkade händerna hårt i en handduk, el satte på mig handskar... men de var mest för min egen skull...

    Nagellacken sitter nu som sten - detta var 1 vecka sen o de är precis kika fina nu som när jag gjorde dem... då diskar jag o tvättar händerna väldigt ofta... som annars brukar messa upp nagellacket totalt...

    Tror övning ger färdighet - om du har råd/tid så rekommenderar jag salong!

  • Im yours
    Äldre 13 Dec 21:43
    #17
    Jag har en kompis som för några år sedan, tillbringade en regnig husvagnssemester m att lära sig måla naglarna. Övning ger färdighet
  • EllaM
    Äldre 16 Dec 09:04
    #18

    Hej på er igen!

    Stort tack för alla tips och råd!

    Jag lät det vara som det var ett tag och började om igår. Tog bort allt lack och målade sedan ett lager underlack (ridgefiller) och ett tunt lager färgat lack. Blev inte så snyggt, kanske hade jag för lite lack på? Det blev liksom fårigt och täckte inte så bra, och ibland räckte inte färgen ända ut på nagelspetsen liksom. Jag hoppas det blir bättre när jag idag lägger på andra lagret. Underlack och första lagret hann dock torka ordentligt, så inga täckmärken på naglarna denna gång.

    Min fråga just nu: hur lång tid kan jag beräkna att andra lagret tar för att torka? De undre lagren har ju då fått torka i ett dygn och är altlså helt torra, men tar det längre tid för lacket att torka när det redan läggs på lack än när det läggs direkt på nageln? Vad tror ni jag borde räkna med, en timme? 45 minuter? Tänkte fortsätta med överlacket imorgon.

  • Snäcka­n08
    Äldre 16 Dec 13:26
    #19

    Gud vad alla får det att låta som en hel vetenskap . jag har målat mina naglar en gång i veckan i 15 år.

    Måla tunt men så det täcker. Dra nereifrån och upp.
    Sen blåser jag en runda på alla naglar, sen kör jag ett var till.
    Blåser en runda till och sen överlack.
    Klart!!! Tar max 5 min.
    (tar lite längre tid om man ska göra fransk manikyr)

    Jag har provat det mesta inom nagellacksvägen, svindyrt som billigt. om du är ute efter t ex rött är H&M's egna märke för typ 29 kr det bästa som finns. Det håller lätt i en vecka (om man inte handdiskar sjukt mkt ). dessutom torkar det på ngr minuter. har aldrig fått avtryck i sängen repor eller bubblor

  • Vid havet
    Äldre 16 Dec 13:39
    #20

    När jag målar mina naglar så gör jag allt i ett nafs, dvs utan att låta det torka emellan - förutom att det ju hinner torka lite när man målar nästa nagel.
    Underlack, färgat lack tunnt lager 1 på alla fingrar, färgat lack tunnt lager 1 på alla fingar och sen överlack. Inga bubblor och det torkar på kanske 30 min.
    Så gör även de salonger jag varit på.

    Tror tricket är att främst inte tro att första lagret av det färgade lacket ska täcka eller bli snyggt. Bättre att måla flera tunna lager.

    Håller också med den som sa att billiga färgade lack kan vara precis lika bra som dyra!

  • EllaM
    Äldre 17 Dec 08:54
    #21

    Nu har jag målat lager nr 2. Det belv bra! någon liten bubbla på en nagel, kanske tog för mycket lack? Men inget man ser om man inte granskar de noga under starkt ljus, och det är det ju bara jag som gör. Färgen täckte fint efter andra lagret. Däremot märkte jag att de naglar som täcktes för dåligt efter första lagret inte blev supersnygga heller efter andra lagret - fårorna syns fortfarande lite. Kanske blir lite bättre efter ikväll när jag lägger på topplacket. Målade fortfarande en del utanför, men hade investerat i en correcor pen från OPI, så jag kunde ta bort det mesta. Men det blir helt klar snyggare när jag väl lärt mig att få lack bara på naglarna och inte lite på nagelbanden och på sidorna också...

    Väntade 45 min igår efter att ha målat på lager nr 2 och det räckte. Fick ett litet hack i en nagel efteråt när jag skulle dra på mig ett par tajta jeans, men det är nog bara jag som ser det.

    Summa summarum: nöjd för att ha varit andra gången jag målat mina naglar med färgat lack! Tusen tack för alla tips!!!!!
    (Och måste säga att jag är imponerad av er som orkar och hinner göra det här varje vecka!)

  • Snäcka­n08
    Äldre 17 Dec 10:38
    #22

    Du lär dig och då går det snabbt.

    Strunta i att vänta mer än nån minut mellan lackeringaran (blir inte bättre för det) så ska du se att 5 minuter i veckan är ok för att för att göra det varje vecka

    Ett tips när man målar utanför är att när det har torka ta bort det amn målat utanför med en topz doppad i borttagningsmedel.

  • Vill nu
    Äldre 17 Dec 11:01
    #23

    Oj, vad ni målar naglarna nogrannt! Här sopar jag på 2 lager (utan vara sig under- eller överlack). Det första hinner ju torka till innan man målat alla 10 naglarna! Jobbars om frisör, så jag är ju i vatten hela dagarna. Brukar hålla rätt bra ändå! Om det släppar målar jag bara på ett lager till, tills jag vill byta färg!

  • EllaM
    Äldre 17 Dec 11:20
    #24

    Det är inte tiden det tar att göra det, det är den förbaskade torktiden... Första gången gjorde jag hela proceduren på en kväll, väntade en timme (och hade ändå på härdare) och vaknade ändå med tryckmärken efter täcket... Får se till att göra det tidigt någon kväll och sedan ha en låååång tv-kväll, och be maken ta hand om tvätt och disk etc! Han gillar ju när mina naglar är målade, så det här blir ett bra argument, haha!


    Snäckan08 skrev 2008-12-17 10:38:20 följande:
    Du lär dig och då går det snabbt.Strunta i att vänta mer än nån minut mellan lackeringaran (blir inte bättre för det) så ska du se att 5 minuter i veckan är ok för att för att göra det varje vecka Ett tips när man målar utanför är att när det har torka ta bort det amn målat utanför med en topz doppad i borttagningsmedel.
  • Äldre 17 Dec 11:25
    #25

    Vill nu skrev 2008-12-17 11:01:21 följande:


    Oj, vad ni målar naglarna nogrannt! Här sopar jag på 2 lager (utan vara sig under- eller överlack). Det första hinner ju torka till innan man målat alla 10 naglarna! Jobbars om frisör, så jag är ju i vatten hela dagarna. Brukar hålla rätt bra ändå! Om det släppar målar jag bara på ett lager till, tills jag vill byta färg!
    Tänk bara på att de färgade nagellackerna kan missfärga naglerna om man inte använder underlack......tror att det förekommer mest när man använder billiga sorter.
    Mina blev gula efter att ha använt en billigare vit/blek färg....en del försvann med citron.....men inte kul då jag sällan eller aldrig använder nagellack med mkt färg.....
  • Vill nu
    Äldre 17 Dec 20:05
    #26

    Nä, det är ju inte så kul! Dock länge sen jag upplevde det! Iofs är ju mina naglar nästan jämt missfärgade av hårfärg, så det är därför jag målar dem!


    ingenjörsbruden skrev 2008-12-17 11:25:52 följande:
    Vill nu skrev 2008-12-17 11:01:21 följande:
    Tänk bara på att de färgade nagellackerna kan missfärga naglerna om man inte använder underlack......tror att det förekommer mest när man använder billiga sorter.Mina blev gula efter att ha använt en billigare vit/blek färg....en del försvann med citron.....men inte kul då jag sällan eller aldrig använder nagellack med mkt färg.....
  • J D
    Äldre 17 Dec 20:18
    #27

    Jag använder nu HMs billiga röda och det missfärgar iaf inte mina naglar. Inte för att jag bryr mig, naglarna är alltid röda ändå . Brukade måla mina naglar i en ny färg varje dag när jag var 13, skönt att jag släppte det efter ngt år... Om man målar tånaglarna också så hinner allt torka perfekt för nästa lager direkt efter första omgången. Tunna lager är helt klart lösningen.

  • Äldre 8 Jan 09:10
    #28

    Hej!

    Jag har lackat naglarna en gäng i veckan de senaste 5 åren och har råkat ut för både det ena och det andra under den tiden.

    Typiska problem jag märkt:


    Dålig nagellacksremover lämnar en hinna/liknande som gör att nagellacket bliåligt
    Om man tidigare haft glitternagellack och är ovarsam när man tar bort det kan det orsaka att nagelytan blir uppriven ch nästa nagellack sitter dåligt
    Gamla nagellack blir lätt tjocka och torka sämre eller inte alls
    Vissa nagellack kräver väldigt lång tid att torka
    Att dra fler drag än ca 2 på samma ställe skapar lätt fula ränder på nagellacket. Därför är små tunna nagellackspenslar ofta inte bra
    Att genast lägga på underlak, två lager färg och överlack kan lätt leda till att det blir för tjockt och inte torkar ordentligt
    Vissa lack passar vissa naglar, det gäller att testa sig fram. T.ex. föll mitt nagellack snabbt av när jag testade den "lovordade" Senche White
    Om man går och lägger sig efter att man lackat naglarna får de ofta avtryck av sängkläderna. Det är bättre att lacka naglarna under dagtid och när man har full kontroll öveer var man lägger dem ;)

    Så brukar jag göra för att få det att fungera
    Först tar jag bort det gamla lacket med en bra acetonfri remover. Priset är inte viktigt men det finns ändå skillnader på märken
    Jag smörjer in naglarna i barnolja och/eller handkräm
    Nästa dag lägger jag på ett underlack av Essie
    Efter underlacket väntar jag ca 15+ minuter och lägger sedan ett tunt första lager av nagellack. Lacket får inte vara trögflytande (=gammalt)och borsten ska vara rätt stor. Just nu använder jag mest Essie och Lumene gel effect nagellack
    Efter en ca timme (eller nästa dag) läger jag på lager två, om möjligt ännu tunnare
    När det andra laget torkat ca 15min lägger jag på ett lager essie gel setter överlack
    Jag har med mig det färgade lacket i väskan hela tiden så att jag kan reparera små skador
    Om naglarna är långa kan man klippa dem någon dag innan man tar bort lacket. Då klipper man ofta bort de mest slitna delarna och kan förlänga manikyrens livslångd med en eller två dagar
    Efter ca 5-7 dagar lackar jag om naglarna
Svar på tråden ni som brukar måla era naglar - jag behöver lite tips! Är en riktig nagellacksnovis...