• borgerligt090909

måste man ha hemkommunens vigselförrättare?

undrar om någon vet om man måste ha hemkommunens vigselförrättare, eller om man kan välja någon från någon annan kommun, eller 'egen'?

Förstår att det kan tillkomma kostnader, men rent lagligt, är det möjligt?

• Svar på tråden måste man ha hemkommunens vigselförrättare?
  • anne på grönkulla

Jadå, absolut. Däremot kan kanske vissa kommuner ha en byråkrati som hindrar det (typ att de inte ger ersättning utanför hemkommunen eller så).

• borgerligt090909

allstå.. vad svarade du på :D
    du menar att jag absolut måste ha kommunens?

• Fenixx

vi gör tvärtom och åker till en annan kommun och en präst hos dem.

• Fru snart

Vi gifte oss borgligt (för att ha det lagliga klart) först och hade sedan cermonin inför familj och vänner. Det blev hur lyckat som helst. Vår "vigselförrättare" var en arbetskamrat till mig och vi skrev ihop delar av cermonin själva, lånade lite från någon här på bröllopstorget och hade med alla saker som förekommer i en vanlig cermoni. Vi hade både musik och diktläsning under cermonin. Bara fantasin sätter gränser.

• Tx2

Jag hade i alla fall möjligheten att boka vigselförrättare från tre olika kommuner som jag kollade med. Min hemkommun, grannkommunen som vi gifter oss i, och ytterligare en grannkommun. Men som sagt det kan tillkomma lite ersättningar, alla kommuner sköter det olika så det är bara att ringa och kolla.

• Pentan

Hur väljer man vigselförrättare? Kontaktar man bara dem och säger Hej vi ska gifta oss är du villig?

• Svanboet

Roligt inlägg, det har jag också funderat på. Kanske ringer men till kommun man ska gifta sig i och ber att få reda på vem som är i "tjänst" det datum man tänkt sig. Vad gör man om man inte gillar sin/kommunens VF? Kan man be om någon annan då?

Pentan skrev 2008-12-11 11:44:20 följande:
    Hur väljer man vigselförrättare? Kontaktar man bara dem och säger Hej vi ska gifta oss är du villig?
  • Tx2

Precis så gör man!
    Det beror på kommun, men många har en lista på hemsidan alt så ringer man kontoret och får namn o telefonnummer. Och sedan väljer man någon o kontaktar. I alla fall var det så i två av mina tre kommuner som jag kollade med. Fas5t jag mailade istället för att ringa.

Svar på tråden måste man ha hemkommunens vigselförrättare?