• Hemliga Maja

Vem får viga efter 1 maj 2009?

Är det någon som vet vad den könsneutrala äktenskapslagen som antas komma 1 maj 2009 egentligen innebär beträffande vigselrätt? Har fått för mig att det betyder att alla först måste gifta sig borgerligt och att man sedan kan ha en vigselceremoni i tex kyrkan som ett komplement utan juridisk innebörd. Någon som vet?

• Svar på tråden Vem får viga efter 1 maj 2009?
  • HPapillon

Med tanke på att det inte har lagts fram något lagförslag än, är det egentligen ingen (förutom de som sitter och skriver propositionen dvs.) som vet. En kort sammanfattning av hur det sannolikt blir finns dock här: www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=848338

• ElinPierre

Men menar du att detta skulle kunna träda i kraft redan 1 maj 2009??? Då ligger vi ju risigt till... Hmm.. Trodde det skulle ta lååång tid...

• Blivande präst

I den proposition som ligger föreslår regeringen att de präster inom Svenska kyrkan som vid lagens ikraftträdande behåller den under ett år, för att därefter bli registrerade hos Kammarkollegiet, som andra vigselförrättare för trossamfund.
    De borgerliga vigselförrättare som finns behåller sin vigselrätt.
    Däremot kommer det inte längre att vara möjligt för länsstyrelserna att utse tillfälliga vigselförrättare, och lagfarna domare förlorar sin vigselrätt.

I princip är detta den enda ändring som finns i den proposition som ligger just nu. Den säger inget om könsneutrala äktenskap.

• Wiggy

Ok. Så risken finns att man måste gifta sig två gånger??? En gång i kyrkan och en gång borgerligt? Min åsikt om att Sverige är ett skämt snarare än ett land blev just starkare.

• anne på grönkulla

Så är det i många europeiska länder redan idag - det är eg för att vi haft en så stark statskyrka i Sverige som kyrkan alls har juridisk vigselrätt. Det är ju en sak som lagen eg styr, och därför i de flesta länder utövas av civila tjänstemän vid domstolar eller kommunkontor eller motsvarande.

Jag kunde tycka att det vore en bra ordning, om den garanterade alla vuxna medborgare lika rätt inför lagen, att införa en civil vigsel som gäller lika för alla oavsett kön eller trossamfund, för att sen låta dem som vill välsignas i sitt samfund.

Wiggy skrev 2008-12-11 01:34:56 följande:
    Ok. Så risken finns att man måste gifta sig två gånger??? En gång i kyrkan och en gång borgerligt? Min åsikt om att Sverige är ett skämt snarare än ett land blev just starkare.
    men oavsett vad den nya lagen säger så utgår jag från att man 1) kommer ha nån sorts övergångsperiod där nya regler träder i kraft vid en i förväg given och känd tidpunkt och 2) att man inte kan sätta en deadline på när de gamla ska sluta gälla innan de nya finns färdiga och man åtminstone vet när de ska träda i kraft.
Svar på tråden Vem får viga efter 1 maj 2009?