Så är det i många europeiska länder redan idag - det är eg för att vi haft en så stark statskyrka i Sverige som kyrkan alls har juridisk vigselrätt. Det är ju en sak som lagen eg styr, och därför i de flesta länder utövas av civila tjänstemän vid domstolar eller kommunkontor eller motsvarande.
Jag kunde tycka att det vore en bra ordning, om den garanterade alla vuxna medborgare lika rätt inför lagen, att införa en civil vigsel som gäller lika för alla oavsett kön eller trossamfund, för att sen låta dem som vill välsignas i sitt samfund.
Wiggy skrev 2008-12-11 01:34:56 följande:
Ok. Så risken finns att man måste gifta sig två gånger??? En gång i kyrkan och en gång borgerligt? Min åsikt om att Sverige är ett skämt snarare än ett land blev just starkare.
men oavsett vad den nya lagen säger så utgår jag från att man 1) kommer ha nån sorts övergångsperiod där nya regler träder i kraft vid en i förväg given och känd tidpunkt och 2) att man inte kan sätta en deadline på när de gamla ska sluta gälla innan de nya finns färdiga och man åtminstone vet när de ska träda i kraft.