• GoogolpleX

Svärmors sambo...

Jag och min m2b har inte ens ett datum bestämt än, men det är en sak som jag redan har börjat oroa mig för. Det är en person som vi verkligen inte vill ha bland gästerna, och det är hans mors man. "Plastpappas" dryga och dominanta beteende mot m2b har bara eskalerat med åren. Han får dessutom utbrott av ilska om någon vänligt hävdar en annan åsikt. Vad jag vet finns det ingen i släkten som tycker om honom, speciellt inte sedan han sabbade en bröllopsfest med att i berusat tillstånd bland annat skrika fula saker till bruden. Jag upplevs också som hotande/provocerande så mig tycker han inte om, varvid det förefaller sannolikt för mig att jag skulle kunna råka ut för samma behandling. Men han är ju ändå en central person i vårt liv, går det att komma undan med att inte bjuda honom? M2b:s mor har alltid försvarat karln, så det finns risk att hon inte heller kommer i så fall, vilket vore väldigt synd. Dessutom hålls ofta släktträffar där, och vi kommer aldrig bli bjudna dit igen om vi inte bjuder in honom till detta. Jag tycker mycket om m2b:s övriga släkt så det vore hemskt för mig att bli bortkapad på det sättet, och då ska vi ju inte prata om vad han lär känna... Det handlar ju inte om en sysslings syssling eller något, det kommer att få ordentliga konsekvenser! När vi tänker på detta problem får vi mer och mer lust att bara rymma och gifta oss i Vegas

• Svar på tråden Svärmors sambo...
  • mammatilltvå

Jag skulle absolut låta honom komma på bröllopet för att visa min goda vilja. Men blir det minsta lilla grej från honom så åker han ut med huvudet först.

Prata med andra runt omkring som ska komma och se till att de är med på att hjälpa till att få ut honom om det behövs.

Förhoppningsvis slipper ni bråk, men detta kan ju vara ett bra alternativ. Inte ska er lyckliga dag få förstöras pga honom så ni inte kan då precis det bröllop ni vill ha.

• shakynose
    mammatilltvå skrev 2008-12-08 19:25:38 följande:
    Jag skulle absolut låta honom komma på bröllopet för att visa min goda vilja. Men blir det minsta lilla grej från honom så åker han ut med huvudet först.Prata med andra runt omkring som ska komma och se till att de är med på att hjälpa till att få ut honom om det behövs.Förhoppningsvis slipper ni bråk, men detta kan ju vara ett bra alternativ. Inte ska er lyckliga dag få förstöras pga honom så ni inte kan då precis det bröllop ni vill ha.
    Tycker att det låter som en bra idé! Varför inte be några vänner att hålla koll på honom och vara beredda på att reagera om han säger eller gör något? Så slipper ni gå och oroa er.
  • MolsonCanadian

Beror väl på hur allvarligt man anser att det är. Är det överkomligt och man tror att man kan få en fin dag ändå - alright. Annars inte. Jag har ju valt bort min systers man av skäl som vida överskrider vikten av "husfrid".

Myrmor skrev 2008-12-08 19:16:04 följande:
    njaaa jag håller inte med MolsonCanadian i det här fallet. Ni ska ju trots allt leva resten av livet ihop, och då är relationen till varandras familjer viktiga för att det ska fungera i framtiden utan tandagnissel. Så för den framtida husfriden skulle jag inte tveka att bjuda honom. Låter som en bra plan att hålla nere på alkoholen. Och du säger ju att han brukar kunna hålla fasaden uppe när det är fest? Får hoppas för er skull att han har vett nog att göra det.
  • fröken sjunfors

mammatilltvå: men är det inte svårt att skicka ut någon med huvudet före på själva bröllopet? Kan ju bli en ganska pinsam situation ifall svärmor då också ställer till en scen och kanske förstör hela festen..

Inte för att jag har något råd till dig googolplex, men det tåls att tänka på iallafall..

• mammatilltvå

fröken sjunfors skrev 2008-12-08 20:02:36 följande:

mammatilltvå: men är det inte svårt att skicka ut någon med huvudet före på själva bröllopet? Kan ju bli en ganska pinsam situation ifall svärmor då också ställer till en scen och kanske förstör hela festen..Inte för att jag har något råd till dig googolplex, men det tåls att tänka på iallafall..
    det är klart det kan bli en jobbig situation. men mest för sambons plastpappa. man kan ju alltid varna honom först och om detta inte hjälper så får han lämna festen. förhoppningsvis så kommer han ju inte behöva varken bli varnad eller utkastad, men det känns (för mig) som ett bättre alternativ än att riskera att komma på kant med delar av släkten eller att inte kunna fira sitt bröllop med de människor man vill där man vill.

samma sak med svärmor. varna henne innan och säg att om gubben inte uppför sig så kommer vi be honom lämna festen. Och vi vill INTE ha något uppträdande pga detta.

Alltså, varna då det sker, innan är det ju onödigt om det inte ens skulle bli något. Oftast bygger man ju upp ett värre scenario än vad som faktiskt händer då man är rädd och orolig.
  • fröken sjunfors

mammatilltvå: jo det har du rätt i men tråkigt OM de gör som de förra bröllopet då han kastade glåpord till själva bruden.. humöret går nog ner nog ganska rejält i det läget..

• mammatilltvå

fröken sjunfors skrev 2008-12-08 20:21:36 följande:

mammatilltvå: jo det har du rätt i men tråkigt OM de gör som de förra bröllopet då han kastade glåpord till själva bruden.. humöret går nog ner nog ganska rejält i det läget..
    japp... men som sagt... OM det händer... hoppas för brudparets skull att de slipper detta... och skulle han göra så och de slänger ut honom så förstår nog alla gäster dem och tycker att det är bra gjort. Så skulle iaf jag reagera om detta hände på ett bröllop där jag är gäst.

Förhoppningsvis förstod han efter det förra bröllopet att han skämde ut sig rejält och gör inte om det.
  • 090208

Tycker INTE ni ska bjuda grisen. Man far val saga ifran for bovelen.

Har en gris i min familj oxa, han var inte bjuden pa Farfars begravning. Kom anda, men fick absolut inte sitta pa anhorig-banken. Syrran valde att sitta med honom. Sjukt...
    Precis samma sits, ingen gillar honom.

• Esonda

jag har inte så många tips om du ska bjuda han eller inte. Tycker de ovan här har sagt det mesta. Annars har jag en liten fuling ;) Sätt honom så långt ifrån er ni kan, de som ska alkoholfritt visar ni personalen (om ni ska ha det) vilka de är och vart dom sitter så de kan "hoppa över" att servera dom vin och så... Bara en fuling som sagt och kanske inte funkar men alltid nått :) Hoppas verklige det löser sig!

• 090208

Det var ett bra tips! Hall honom pa nykterist-kanten.

Fast bast att inte ha honom i narheten alls. Tycker det ar vart det. Eller nja, det kan ju bara ni avgora. Men ni har ju tydligen hela familjen bakom er. Ja, forutom svarmor da...

• Emmeli o Markus

jag tycker det mammatilltvå har skrivit är bra! håller med"

Lycka till!

Längtar efter vår stora Dag:)
Svar på tråden Svärmors sambo...