• Millie84

Hur skriver man inbjudningskorten när man inte vet "civilstatusen"?

Vi ska skicka save-the-date kort nu med julkorten, det blir vårt sätt att berätta för alla vad som ska ske nästa år. Vi tycker det är lite oskyldigt och ett enkelt sätt att informera alla på samtidgt (ingen behöver känna att dem är "sist" att veta). Nu till problemet, vi har utformat dem så det står förnamnet på dem som sedan kommer få inbjudningskort. Men vissa av våra tilltänkta gäster vet vi faktiskt inte om de är singel eller par. En del av dessa har det lite skakigt i relationerna och vi vet inte om de är ett par eller inte. Vad gör man då? Skriver man bägges namn ändå, sen får de informera om hur det ligger till?

• Svar på tråden Hur skriver man inbjudningskorten när man inte vet "civilstatusen"?
  • shakynose

Jag skulle skrivit namnet på den som står mig/oss närmast och sedan lägga till "med respektive" om jag var osäker. Likaså till vänner som jag inte var säker på om de var singlar eller ej. När de osar kommer ni att få reda på hur det ligger till!

Om de som har skakiga relationer står er lika nära båda två skulle jag utan tvekan ha skrivit bådas namn. Om de har splittrats till bröllopet får de själva välja om de vill gå en och en eller hur de nu vill göra.

• Susanna och Fredrik

Vi väljer att bjuda och skriva med namnet även om relationen är skakig. Bättre att vara med från början och välja att inte gå än att "inte vara bjuden" tycker vi.

• sarahmissy

Vi skrev också med respektive där vi endast hade nära relation till den ena. Ifall de bröt upp kunde de då tagit med sin nya...

Svar på tråden Hur skriver man inbjudningskorten när man inte vet "civilstatusen"?