• MittiPrickBrud

intåget, bara bruden?

Hej!
    Jag har läst att det finns en massa olika sätt att se på det där med brudöverlämningens vara eller inte vara. Min fråga gäller en liknande sak fast _ändå helt annorlunda_: Vi har tänkt oss att Han ska stå framme vid altaret med sin marskalk medan jag går in ensam under ingångsmusiken, med tärnan bakom för att hålla koll på släpet. Det har inte ens slagit mig förrän jag läste här på bt, att det kanske inte är ok med svenska kyrkan det heller (brudöverlämningen verkar ju vara en het gröt.) (Jag vill _inte _ att detta ska bli en debatt om brudöverlämningen för det finns redan trådar för det, utan jag vill ha svar på just detta sätt att göra ingången.) !!
    För oss ligger det en alldeles speciell symbolik i att göra på detta viset och vi skulle naturligtvis rätta oss efter om det inte passar sig, men jag kan inte riktigt förstå varför i så fall? Hur ser ni på det, och vad är prästernas hållning till att bruden går in ensam till den väntande mannen. Det är INTE för att få allt ljus ´på mig och att han är ett "bihang", utan en symbolisk grej som just för oss har en alldeles särskild mening.

• Svar på tråden intåget, bara bruden?
  • Im yours

Mmmmmmmmm....... Jag ska oxå skrida in ensam Precis som elsi beskrev det Vi vill ha det så.

Vi kommer att sova tillsammans även natten mot bröllopet. Dela alla moment från frukost - påklädning. Oh, vad vi längtar.

• Im yours

Mmmmmmmmm....... Jag ska oxå skrida in ensam Precis som elsi beskrev det Vi vill ha det så.

Vi kommer att sova tillsammans även natten mot bröllopet. Dela alla moment från frukost - påklädning. Oh, vad vi längtar.

• MittiPrickBrud

Nenne, eftersom det hela än så länge är hemligt och ingen vet om att vi ska gifta oss så vill jag inte berätta den specifika grejen med det för oss för det kan avslöja vem jag är och det vill jag inte än....

Kanske kommer jag att kunna berätta mer lite längre fram

nennesjuttioåtta skrev 2008-12-10 17:31:46 följande:
    MittiprickbrudFår man fråga vilken symbolik det är för er? (ren nyfikenhet bara, för jag förstår inte hur du menar)Man kan ju faktiskt gå tillsammans även om man inte setts på hela dagen innan. Och den stunden före man knatar in tillsammans är nog det mest romantiska jag varit med om. PIRRRR!
  • MulleNuh

Nää men det var väldigt töntigt och ego att inte vilja gå in tillsammans med sin man!!

MittiPrickBrud skrev 2008-12-10 17:32:30 följande:
    Tusen tack för era svar! MulleNuh jag förstår inte varför banning?för övrigt så tänker inte vi heller sova tillsammans sista natten, eller ses förrän just vid intåget i kyrkan...
  • nennesjuttioåtta
    MittiPrickBrud skrev 2008-12-10 17:37:20 följande:
    Nenne, eftersom det hela än så länge är hemligt och ingen vet om att vi ska gifta oss så vill jag inte berätta den specifika grejen med det för oss för det kan avslöja vem jag är och det vill jag inte än....Kanske kommer jag att kunna berätta mer lite längre fram
    Ahaaa Fasen, nu blev jag ju ÄNNU mer nyfiken.
  • En till präst

Jag skulle inte vara pigg på det, om det var jag som var vigselpräst och fick frågan.

Visst - det är ingen överlämning, och det är ju bra. Men vad är det man vill uttrycka med en sån grej? Att bruden är viktigare än brudgummen? TS säger att det inte är det hon är ute efter, så det får väl bli en sak mellan henne, hennes M2B och deras vigselpräst. Men för egen del svarar jag: Tveksamt!

• Undertecknad

? Nu förstår jag inte. Mannen får väl också uppmärksamhet? Han står ju längst fram och folk tittar på honom en bra stund innan bruden traskar in.
    Jag förstår att man kan tycka att det är romantiskt att gå fram emot sin man som står framme och väntar på en.

Bara av nyfikenhet: får en präst säga nej till något sådant bara för att h*n personligen inte gillar idén?

En till präst skrev 2008-12-10 23:10:34 följande:

Jag skulle inte vara pigg på det, om det var jag som var vigselpräst och fick frågan.Visst - det är ingen överlämning, och det är ju bra. Men vad är det man vill uttrycka med en sån grej? Att bruden är viktigare än brudgummen? TS säger att det inte är det hon är ute efter, så det får väl bli en sak mellan henne, hennes M2B och deras vigselpräst. Men för egen del svarar jag: Tveksamt!
  • En till präst
    Undertecknad skrev 2008-12-10 23:18:24 följande:
    ? Nu förstår jag inte. Mannen får väl också uppmärksamhet? Han står ju längst fram och folk tittar på honom en bra stund innan bruden traskar in.Jag förstår att man kan tycka att det är romantiskt att gå fram emot sin man som står framme och väntar på en. Bara av nyfikenhet: får en präst säga nej till något sådant bara för att h*n personligen inte gillar idén?En till präst skrev 2008-12-10 23:10:34 följande:
    En präst ska följa kyrkans ordning. Det har h*n lovat inför Gud och biskop vid sin vigning. Kyrkans ordning är alltså viktigare än att tillfredsställa alla önskemål som kan komma upp under ett år. Och de är MÅNGA! Det mesta kan man utan problem tillmötesgå. Annat måste man säga nej till för att hålla sig till kyrkans ordning.

Grundregeln i Svenska kyrkan är att man och kvinna går tillsammans till altaret. Allt annat är undantag, som en präst kan gå med på om h*n finner att det finns skäl, men som vi inte är TVUGNA att gå med på bara för att någon "vill".
  • trampetroll

Visst - det är ingen överlämning, och det är ju bra. Men vad är det man vill uttrycka med en sån grej? Att bruden är viktigare än brudgummen?
    Jag håller med i att jag inte heller förstår poängen med att just bruden ska gå in ensam - även om mannen står vid altaret innan så kommer ju alla blickar hamna på just bruden vid ingångsmusiken, det är ju hon som gör "entre" och inte mannen vilket känns konstigt tycker jag att man vill utmärka bruden som viktigare än mannen, att det största fokuset ska hamna på just henne. Då blir det ju ändå de signaler man strålar ut att det är främst bruden som ska upmärksammas, det är hennes entre, hennes show och därmed hennes bröllp, visst blir det ändå lite så?

Det är ju hon som gör den storslagna entren medan mannen bara "står" där, känns ganska könsförlegat om jag ska vara ärlig. Om vi vänder på det, ad edet sett lika okey ut om mannen hade tågat in till musiken oc kvinnan stod och "väntade" vid altaret? Nej, förmodligen inte eftersom de normer som finns inom bröllopet är de gamla att kvinnan är den viktigaste av brudparen vilket jag tycker är mycket tråkigt.
  • Undertecknad

Hmmm... låter frestande, det där med att stå vid altaret och min karl kommer gående mot mig. Inte alls dumt.
    Men bäst tycker jag att det känns att gå in tillsammans.
    Personligen tycker jag att det skulle vara oerhört jobbigt att gå in själv och ha allas ögon på sig hela lååånga vägen fram till altaret. Utan någon att hålla i.

trampetroll skrev 2008-12-10 23:44:29 följande:
    Jag håller med i att jag inte heller förstår poängen med att just bruden ska gå in ensam - även om mannen står vid altaret innan så kommer ju alla blickar hamna på just bruden vid ingångsmusiken, det är ju hon som gör "entre" och inte mannen vilket känns konstigt tycker jag att man vill utmärka bruden som viktigare än mannen, att det största fokuset ska hamna på just henne. Då blir det ju ändå de signaler man strålar ut att det är främst bruden som ska upmärksammas, det är hennes entre, hennes show och därmed hennes bröllp, visst blir det ändå lite så? Det är ju hon som gör den storslagna entren medan mannen bara "står" där, känns ganska könsförlegat om jag ska vara ärlig. Om vi vänder på det, ad edet sett lika okey ut om mannen hade tågat in till musiken oc kvinnan stod och "väntade" vid altaret? Nej, förmodligen inte eftersom de normer som finns inom bröllopet är de gamla att kvinnan är den viktigaste av brudparen vilket jag tycker är mycket tråkigt.
  • MulleNuh

Det där är faktiskt (ursäkta mig) rent ut sagt larvigt!
    Ja, visst. Det är en gudstjänst! Men VARFÖR måste ni trotsa så många brudpar bara för att NI inte tycker att det är rättvist?
    Det strider ej mot någon lag eller någon tro. Det där är enbart en smaksak! Jag tycker inte du eller någon annan präst kan ha rätten att neka en sådan sak.

Jag skulle inte vara pigg på det, om det var jag som var vigselpräst och fick frågan.Visst - det är ingen överlämning, och det är ju bra. Men vad är det man vill uttrycka med en sån grej? Att bruden är viktigare än brudgummen? TS säger att det inte är det hon är ute efter, så det får väl bli en sak mellan henne, hennes M2B och deras vigselpräst. Men för egen del svarar jag: Tveksamt!
  • MulleNuh

Förlåt en till präst! Jag såg att du redan skrivit igen!!

• MittiPrickBrud

Okej, jag får hoppas att det inte är du som är min vigselpräst då!

Men, skämt åsido, vi har ännu inte haft samtal med vår präst men jag _tror_ att då vi berättar om hur vi tänker och varför det känns extra fint att göra så just för oss, så blir det inga problem... Om det nu inte är ngt som direkt strider mot det enligt sv kyrkans regler. Som sagt, det är _INTE_ till för att allt ljus skall falla på mig och det är inte en "bridezillagrej".

Det är också som jag skrev att får vi ett nej från vår präst så tar vi naturligtvis det utan problem och jag kan visst förstå er som säger att det är ett av de finaste ögonblicken då man går in tillsammans...

trampetroll, det är alltså _inte_ min show, min entré, mitt bröllop utan i allra högsta grad _vårt_!!

• Duchess

MittiPrickBrud:
    Jag tror inte att det skulle finnas något större motstånd mot att bruden går in själv i kyrkan om det var så att det bara hände i enstaka unika fall. Jag känner ju inte dig, så jag kan såklart inte avgöra hur "giltiga" era skäl är. (Det gäller för övrigt också brudöverlämning, även om det är en annan företeelse).

Det som gör mig lite trött är att jag hängt här på BT i snart tre år (hjälp!) och hört måååånga brudar motivera varför de vill gå in själva i kyrkan eller överlämnas av sin pappa genom att berätta varianter på temat:
    * jag har drömt om att ha det så sedan jag var liten
    * pappa betyder något speciellt för mig
    * min blivande är så blyg så han vill inte stå i centrum
    * vi vill inte ses förrän i kyrkan

Om det bara varit en enda brud om året som kommit med "argument" av det slaget så hade jag inte höjt så mycket på ögonbrynen. För mig handlar det snarare om att den svenska traditionen att gå in tillsammans i kyrkan verkar gå mot utrotning, och det tycker jag är skrämmande.

Symbolspråket bakom att överlämnas (att kvinnan inte är myndig) eller att gå in själv (fokus på bara bruden) tycker jag är miljoner gånger sämre än symbolspråket bakom att gå in i kyrkan tillsammans. Och innan någon protesterar: ja, jag vet att många menar att man själv kan bestämma vad en symbol betyder. Jag tycker inte det. Solkorset/svastikan är ett bra exempel på det.

Jag har några frågor som andra ofta tycker att jag tjatar om. Det kan bero på att de aldrig fått några bra svar.

* Varför är det alltid kvinnan som ska överlämnas av sin far, och aldrig brudgummen som ska överlämnas av sin mor?
    * Är det verkligen möjligt att så många tjejer har uuuuuunderbara relationer till sina pappor, men inte till sina mammor?
    * Kan man inte göra så att bruden står inne i kyrkan och väntar med sina tärnor, och så går brudgummen in själv (eller med sin bestman)?

• En till präst
    MulleNuh skrev 2008-12-11 07:45:18 följande:
    Men VARFÖR måste ni trotsa så många brudpar bara för att NI inte tycker att det är rättvist?
    Trotsa?

Man brukar prata om små och stora barns trots mot sina föräldrar, men när präster inte dansar efter brudarnas pipa är inte det jämförbart med trots.

Dessutom är det väldigt lite av det som brudpar normalt önskar sig som strider mot kyrkans ordning eller den kristna tron. De flesta "får som de vill" helt enkelt för att de inte vill något konstigt eller något som kränker kyrkorummet.
  • MulleNuh

Ja trotsa.. Neka då.. För att bruden går in ensam kan inte störa någon förutom just av den anledningen att du inte förstår den? Om nu dom vill att hon ska ha mer uppmärksamhet än brudgummen?! So what?

Och du är rätt "hård" i dina inlägg.. Jag har sett dig göra "narr" av saker jag sagt i en annan tråd.. Känns rätt skit om jag ska vara ärlig.

En till präst skrev 2008-12-11 22:04:36 följande:

Trotsa?Man brukar prata om små och stora barns trots mot sina föräldrar, men när präster inte dansar efter brudarnas pipa är inte det jämförbart med trots.Dessutom är det väldigt lite av det som brudpar normalt önskar sig som strider mot kyrkans ordning eller den kristna tron. De flesta "får som de vill" helt enkelt för att de inte vill något konstigt eller något som kränker kyrkorummet.
  • En till präst
    MittiPrickBrud skrev 2008-12-11 14:05:02 följande:
    Okej, jag får hoppas att det inte är du som är min vigselpräst då! Men, skämt åsido, vi har ännu inte haft samtal med vår präst men jag _tror_ att då vi berättar om hur vi tänker och varför det känns extra fint att göra så just för oss, så blir det inga problem... Om det nu inte är ngt som direkt strider mot det enligt sv kyrkans regler. Som sagt, det är _INTE_ till för att allt ljus skall falla på mig och det är inte en "bridezillagrej".Det är också som jag skrev att får vi ett nej från vår präst så tar vi naturligtvis det utan problem och jag kan visst förstå er som säger att det är ett av de finaste ögonblicken då man går in tillsammans... trampetroll, det är alltså _inte_ min show, min entré, mitt bröllop utan i allra högsta grad _vårt_!!En till präst skrev 2008-12-10 23:10:34 följande:
    Det låter lite märkligt, men märkliga saker är ibland helt naturliga i sitt sammanhang. Prata med er präst, har ni vettiga skäl och ett vettigt tänk kring er idé kan det mycket väl hända att h*n godtar det. Eftersom Du inte kan skriva om era skäl här så kan jag inte gissa mig till dem, men eftersom Du medvetet tar avstånd från "Bridezillagrejen" så gissar jag att det finns ett klokt gemensamt tänk bakom eran önskan, och då önskar jag er lycka till med det hela. Hur det än blir till slut.
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-12-11 22:15:31 följande:
    Ja trotsa.. Neka då.. För att bruden går in ensam kan inte störa någon förutom just av den anledningen att du inte förstår den? Om nu dom vill att hon ska ha mer uppmärksamhet än brudgummen?! So what?Och du är rätt "hård" i dina inlägg.. Jag har sett dig göra "narr" av saker jag sagt i en annan tråd.. Känns rätt skit om jag ska vara ärlig.En till präst skrev 2008-12-11 22:04:36 följande:
    Om Du upplever mig "hård" beror det förmodligen på att jag håller fast vid en tro på något absolut, nämligen tron på Gud och på kyrkans ordning.

Som präst vill jag så klart tillmötesgå människor så långt det är möjligt, men står det mellan att göra det jag tror är rätt inför Gud och att göra en brud med aparta önskemål nöjd så är det självklart så att Gud och min Kyrkas ordning är viktigare.

Det är den jag lovade att följa när jag prästvigdes.
  • MittiPrickBrud

Tack för de orden, prästen!
    Som sagt, kanske kan jag berätta mer om tanken bakom då vi berättat om att vi ska gifta oss och jag inte längre behöver vara anonym på det viset! Det är inget superhemligt förutom just nu innan alla vet.. !

En till präst skrev 2008-12-11 22:26:07 följande:

Det låter lite märkligt, men märkliga saker är ibland helt naturliga i sitt sammanhang. Prata med er präst, har ni vettiga skäl och ett vettigt tänk kring er idé kan det mycket väl hända att h*n godtar det. Eftersom Du inte kan skriva om era skäl här så kan jag inte gissa mig till dem, men eftersom Du medvetet tar avstånd från "Bridezillagrejen" så gissar jag att det finns ett klokt gemensamt tänk bakom eran önskan, och då önskar jag er lycka till med det hela. Hur det än blir till slut.
Svar på tråden intåget, bara bruden?