• Lissdaniels

När betalar ni?

När betalar ni eran fotograf som ni har till bröllopet?

Vi måste betala våran nu den 22 dec när vi ska på konsultation och det är 5 ½ månad innan. Funderar på om det finns fler som betalar sin så här tidigt?

• Svar på tråden När betalar ni?
  • didis

Rent allmänt, utan att veta något om fotobranschen, är det orimligt att betala hela summa nästan ett halvår i förväg eftersom fotografen inte har några stor omkostnader redan nu.

Betala en "handpenning" så kan fotografen känna sig trygg med att avtalet är i hamn och betala sedan resten när ni får bilderna.

• Lissdaniels

Det är en etablerad studio med 4-5 fotografer.
    Vi får inte tiden om den inte betalas vid konsultationen och då är det hela fotograferingen som ska betalas (1800 + tillägg). Ställer man in bröllopet mindre än 3 månader innan så får man inga pengar tillbaka men mer än 3 månader = hälften av pengarna. Deras motivation är att de inte kan få in några brudpar inför sommaren efter februari typ och då garanterar de sig med att tvinga kunderna betala hela fotograferingen.

Den andra etablerade studion är väldigt snåla med foton (sämre foton dessutom) till ett högt pris. Vi sitter i en liten pest eller kolera situation.

• didis

Jag hade inte känt mig bekväm med att betala för en tjänst som skall utföras först om ett halvår.

Tycker det är fräckt av studion, de måste sitta med väldigt mycket jobb för att kunna ställa sådana krav och då har de inga problem att få in nya brudpar med kortare varsel.

Eller också måste de ha in pengar snabbt för de ligger på konkursens rand (fråga dem gärna det och se reaktionen!!).

• Pumpkin

Vi betalade en liten del ett halvår innan ungefär, sen resterande veckan innan bröllopet.

Alla älskar Skellefteå AIK
  • Rosenpetunia

Vi behövde inte betala någonting förrän vi fått alla bilderna.

Jag skulle absolut inte betalat så mycket i förväg, endast en mindre "handpenning" hade jag kunnat tänka mig att betala.

• Lissdaniels

Samtidigt som jag vill vara fräck och lite vass i orden så vågar jag inte riktigt för jag vill inte stå där utan fotograf till slut

• Lissdaniels

Jäkligt ruttet känns det just nu måste jag erkänna. Jag känner mig ju inte bekväm i situationen. 2800 (gifter oss på en helgdag) är mycket pengar. Studion tar riktigt bra bilder men sedan så kostar ju bilderna också för att få dem! (gör det även på det andra stället)

Fan varför kan inte pappa ta bilderna för?! Envisa gubbe.

• didis
    Lissdaniels skrev 2008-12-03 16:01:44 följande:
    Jäkligt ruttet känns det just nu måste jag erkänna. Jag känner mig ju inte bekväm i situationen. 2800 (gifter oss på en helgdag) är mycket pengar. Studion tar riktigt bra bilder men sedan så kostar ju bilderna också för att få dem! (gör det även på det andra stället)Fan varför kan inte pappa ta bilderna för?! Envisa gubbe.
    När jag läser dina inlägg verkar det som att ni känner er synnerligen obekväma med upplägget. Lyssna på magenkänslan!

Finns det verkligen ingen annan fotograf? Eller prova att säga till er nuvarande fotograf ett vi är beredda att betala 1000:- i handpenning (eller nå´t), resten får ni när vi sett bilderna. De kanske går med på det.

Personligen, och nu talar jag som egenföretagare, tycker jag det är oseriöst att ta betalt i förväg. Handpenning är ok liksom om ni har önskemål om att fotografen skall köpa in särskild rekvisita för er skull, då har han/hon ju haft utlägg som hon/han bör få betalt för.
  • Lissdaniels

Det finns (mig veterligt) bara en till etablerad ateljé, övriga är enskildafirmor med internetsidor (säkert lika bra men jag tycker det känns oseriöst) som är lika dyra.
    Min sambo tycker alla alternativ jag säger är dyrt, han vill egentligen inte ha en "riktig" fotograf överhuvudtaget och jag känner mig jätte kluven hur jag ska lösa det på bästa sätt så alla blir nöjda. Jag vill ha studio-bilder och Micke "bryr sig inte".

Jag blir så ledsen. Samtidigt som jag vill be dem fara och flyga med sin förskottsbetalning så vill jag att vi fotar oss där. Jag skrev till dem att en handpenning hade känts okej men då fick jag ett långt svar om hur de bokar och inte bokar m.m.. Jag måste nog ringa min pappa i alla fall så får han ge mig råd.

• Jaguar1964

Tycker inte att du skall betala hela beloppet så här tidigt. Vad händer om firman kursar!. Då får du inte en krona tillbaka. Att betala handpenning tycker jag är ok.

• Lissdaniels

Jag har tänkt på det jag också, börjar starkt överväga att försöka få bokning hos den andra ateljén även fast de är lite sämre.

Jaguar1964 skrev 2008-12-04 20:08:25 följande:
    Tycker inte att du skall betala hela beloppet så här tidigt. Vad händer om firman kursar!. Då får du inte en krona tillbaka. Att betala handpenning tycker jag är ok.
  • Aikmansgirl

Jag skulle inte betala hela beloppet, med tanke på att företag kan gå i konkurs.

• gotlandsulrika

Låter märkligt att betala allt innan man fått bilderna, eller de ens är tagna. Bokningsavgift är ju ok men annars är det väl oftast så att man betalar när man blir fotad eller att det faktureras efteråt?

Frilansfotografer (egenföretagare som du skrev)är inget oseriöst. Kolla om någon av dem har studio utan att vara typiska porträtt fotografer som har öppen atelje hela tiden. Kolla om de är med i SFF eller PYO etc. Titta på bilderna (bröllop) och att ni gillar ni dem!

Lycka till

• Julia78

Vi betalar en bokknngs avgift nu när vi bokat sen resten innan bröllopet.

• Lissdaniels

gotlandsulrika skrev 2008-12-05 18:53:36 följande:
    Låter märkligt att betala allt innan man fått bilderna, eller de ens är tagna. Bokningsavgift är ju ok men annars är det väl oftast så att man betalar när man blir fotad eller att det faktureras efteråt?Frilansfotografer (egenföretagare som du skrev)är inget oseriöst. Kolla om någon av dem har studio utan att vara typiska porträtt fotografer som har öppen atelje hela tiden. Kolla om de är med i SFF eller PYO etc. Titta på bilderna (bröllop) och att ni gillar ni dem!Lycka till

Nej klart att de inte behöver vara oseriösa men jag får den känslan eftersom jag är fördomsfull i de sammanhangen.

Jag ska nog googla lite och se om jag kan hitta någon annan men jag har ju lite brått då det är 2 veckor till konsultationen.

Svar på tråden När betalar ni?