• AIE

Någon mer som ska låta en vän ta era bröllopsfoton?

Vi har bestämt att sambons brorsa ska få ta våra bröllopsfoton.
    Han är inte alls utbildad fotograf men väldigt duktig på att fota o det funkar för oss.

Tycker inte speciellt mkt om de traditionella bröllopsbilderna utan vill ha någon som knäpper " utan att jag märker det" o då kommer det här att bli bra. Han kommer dessutom vara med hela dagen så tillfällen för att fota kommer alltid att finnas.

Sen tycker jag att det är alldeles för dyrt att anlita en professionell fotograf. Att jag sen inte äger rättigheterna till bilderna trots den höga kostnaden gör att det känns bättre så här.

Finns det fler som inte ska anlita en professionell fotograf?

• Svar på tråden Någon mer som ska låta en vän ta era bröllopsfoton?
  • Miafiahallonfjärt

Bara jag som kommer och gnäller då alltså.. Visst kan man det om man vet vad fotografen går för.. Men ändå - vi hade strålande sol - vilket lätt ger skuggor i ansiktet. Har er vän en sån solskärm??? Senare hade vi regnmoln i riktigt mörkgrått och då behövde man snarare MER ljus och blixt blir enligt mig sällan bra.. Jag som själv är amatör behöver GOTT om tid på mig för inställningar m.m. på kameran och skulle känna mig väldigt pressad för att jag MÅSTE få bra bilder om jag skulle fota någon annan.. Om jag var ni skulle jag boka en timme eller två med fotograf + vigseln så att ni vet att ni får bilder som inte bara är "helt ok" utan som verkligen är bra. Sen kan ni ha vänner som följer med er hela dagen och fotar allt Mitt tips för så gjorde vi

• Lennarts Fru

vi hade vänner som fotade.. inte utbildade men ändå riktit duktiga med proffersionella kameror. 1 av kina vänner och en av min mans vänner och sen var de ju många andra också som fotade =)

• 20090725

Vi kommer att ha en gammal arbetskamrat till oss, som e super duktig på att fota... vi litar verkligen på han till 100%
    DEt va ju som någon skrev förrut då kan man ju faktist titta på bildera direkt å bedömma om man vill ta fler bilder elleer om der räcker... han har en riktig proffs kamera.. det enda vi skall betala e minneskort till kameran, sen e han med hela dagen å kvällen....

man kan ju faktist lämna in dem för redigering efteråt också...

• didis

Dottern kommer fota oss + andra släktingar.

Traditionella bröllopsfoton är jag inte intresserad av, det räcker med ett att skicka som tackkort.

I övrigt vill jag ha foton som bekriver hur det var under vigseln och festen etc. De skall tjäna som minnen över kvällen, inte som redigerade bevis på att jag under en dag var vacker...

• brud080419

Vi hade en kompis lillasyster som tog bilder och är lite tudelad kring vad jag tycker. Hade fått se bilder hon tagit innan som var jättefina och hon har tagit många bra bilder. MEN, hon har också gjort en hel del ganska basala missar: Bl.a. bilderna som togs på mig och min tärna, maken och hans marskalk och vi med vår dotter har kraftigt ljus från sidan (vi står vid ett fönster) vilket gör att bilderna inte alls är bra, likaså mingelbilderna är suddiga allihopa. Hon visade sig vara bra på detaljfotografier och annat, men inte alla typer av bilder som kan behövas tas på ett bröllop.
    Men jag upplever att vi fick vad vi betalade för, en hel del bra bilder, och en del besvikelser.

En annan sak, som väl visserligen skulle kunna hända även en professionell, men kanske troligare med en ovan ungdom som i vår fall, hennes dator kraschade och där hon trodde att hon hade sparat backuper fanns inget sparat, vilket i vårt fall innebar att vi inte har en enda porträttbild i färg, då hon bara skickat svartvita till oss och färgbilderna försvann i kraschen..

Så, mitt tips är väl, summerande, se till att de kan ta många olika typer av bilder (detaljer, poserande, mingel osv osv) och prata igenom backuper och vad ni vill ha för bilder (färg/svartvitt mm) innan.

• Therob

Min syster ska vara våran fotograf under dagen =) hon läser sådana kurser i sin skola..så jag tyckte det kändes naturigt att fråga henne..hon älskar att ta en massa kort =)

• Aikmansgirl

Istället för att lägga ner pengar på att anlita fotograf så köpte vi oss en systemkamera, så min blivandes syster och hennes man ska fotografera under vigseln, och middagen. Dom har dessutom också en systemkamera så vi har två kameror att fota med =)

• Saggezza

Vi kommer att ha min sambos vän som fotograf, han är en hobbyfotograf. Han är duktig och vi, liksom fler här resonerar som så att vi vill inte ha det traditionella bröllopsfotona. Vi kommer att fotgraferas efter vigseln med tärnor och bestman etc men de bilder jag vill ha allra helst är de från middagen och festen! Pengarna som vi sparar på att inte anställa en fotograf går till att göra festen ännu bättre!

• Tooticki

En väninna till mig fotade, hon är amatörfotograf och vi är nöjda!

• galaxen

Min brors fru har jobbat som fotograf tidigare,fast outbildad,men är väldigt duktig på att ta bra bilder. Hon har en otrolig känsla för hur det ska se ut. Hon har massor av fina tavlor som hon själv har tagit, mest naturbilder från Öland,fantastiskt fina och närbilder på frukter och bär.
    Dessutom har hon tagit bröllopsfoton tidigare så jag litar helt och fullt på henne. Jätteskönt!

• Peaches79

En amatörfotograf kan absolut ta fina bilder, om han/hon får bra direktiv/är vaken nog att ta reda på vad brudparet vill ha.
    Men det gäller att kolla upp saker ordentligt innan. Jag menar, det handlar om ögonblick som aldrig kommer tillbaka...

• trampetroll

Vi hade 4st av våra gäster som hade riktigt grymma systemkameror därför kändes det bra att de fick i uppgift att ta kort. Vi fick massor av kort men hur bra man än är som amatör så är man trots allt amatör. Eftersom vi hade 4st olika personer som tog bilder på allt möjligt så kan säga att om fick vi från många olika vinklar plus att om en missade att ta kort på tårtan så tog en annan på den osv. Men jag kan säga att när vi gick igenom bilderna så om det tagit 300 kort så var nog endast 50st av dem riktigt bra.

Vissa kort var utmärkt jättesnyggt ljus men då är vinkeln helt fel och ibland var det tvärtom. Men för oss blev det ju väldigt lyckat och vi fick massor av vackra kort just för att vi hade så många olika fotografers bilder att välja bland. Sedan är jag en jäkel på photoshop så jag har redigerat dem så at de ser riktigt proffsiga ut.

Vi gjorde även en backup om att ta riktiga kort hos fotografen innan vigseln vilket vi är jätteglada för, de korten är ju helt klart bäst oavsett hur duktiga våra gäster var. Men att ha en bra amatör som fotograferar mer mingel och sådant tycker jag absolut att man kan köra på. Men gå till en fotograf också innan så du är helt säker på att du får riktigt bra kort också.

Jag är som sagt väldigt nöjd men hade jag gift om mig hade jag ändå dragit in på andra saker och anlitat en riktig fotograf som varit med och fotat hela dagen och kvällen men jag är givetvis jättenöjd ändå. Men bröllopsfoton är så himla viktiga och det tyckte jag inte förut. Men nu när jag har gift mig så är dte ju bara korten och minnena som man har kvar vilket gör att jag prioriterar det mycket mer nu.

• trampetroll

Glömde säga att dessa 4st gäster som vi hade som fotografer fotar som hobbys och har gått lite kurser.

• 090704

Min systerdotter ska fota oss! hon har fotat så länge jag kan minnas och är jätteduktig! Till hösten ska hon gå en foto och filmskola i london och där kommer bara 30 st från hela världen in så jag känner mig inte orolig! Jag gillar inte heller de traditionella atelje fotona så det blir lite annorlunda, men det blir perfekt för oss!

• Hemlig2009

Vi har anlitat en fotograf, skulle aldrig lita på att vänner och familjens foton blir tillräcklgit bra. Och jag vill ha bildbevis på hur fina vi var, inte bara mingelbilder.

Jag har varit gift förut och det man har kvar efteråt som vi lägger pengar på nu, är foton och ringar.

Svar på tråden Någon mer som ska låta en vän ta era bröllopsfoton?