• TesshjärtaFred

Kan det funka med dansskor?

Jag har en fundering över det här med skor. Jag kommer inte att vilja ha vita klassiska brudskor, utan är mer ute efter några snygga sandaletter, i typ silver kanske.
    Jag vill gärna ha lite klack också. Men man får ju så förbaskat ont i trampdynorna efter många timmar i klack. (Jag har klackar varje dag, så det är inte fråga om att man bara måste vänja sig). Så kom jag att tänka på dansskor, som har mockasula. Jag har fått höra att det är så bra för de är mjuka framtill och man får då inte så ont i fötterna.
    Men frågan är om de kanske är för mjuka och tunna? Finns det några dansare där ute som vet?

• Svar på tråden Kan det funka med dansskor?
  • Myrmor

Dansskor är underbara för fötterna. Se till att gå in dem lite varje dag under ett par veckor innan dagen B bara så kommer de kännas som tofflor

• TesshjärtaFred

Och det funkar att ha dem utomhus? Vi kommer ju inte att vara utomhus så länge, men när man går mellan grejer.

• tonårsmorsa

Dansskor har yttersula av mocka och den har ingen betydelse för mjukheten (tål inte att gå ute med). Däremot har dansskor stadigare uppbyggnad än vanliga pumps/sandaletter och många har dessutom vadderad innersula. Så ska du ha sköna skor för innomhus bruk så är dansskor ett bra val.

• Myrmor

Om det inte handlar om långpromenad i ösregn klarar de sig, men om det skulle vara lervälling kanske du kan byta skor till vad som helst när ni går utomhus?

• TesshjärtaFred

Vi ska ha vigseln utomhus, men förhoppningsvis är det bra väder.

• Lapinette

Skulle inte rekommendera dansskor för utomhusbruk. Dessutom är de flesta (åtminstone de jag använde) i satin så det blir lätt smutsiga. Men inomhus och i kyrkan funkar de utmärkt. Har själv danskompisar som gift sig i ballroomskor.

Om du köper dansskor så skulle jag rekommendera dig att gå in dem för man kan få en jädrans massa skavsår (jag har knölar på hälarna efter alla mina år i dansskor). Fast å andra sidan du ska väl ha snygga stay ups eller liknande, en annan var ju alltid barfota i dem.

Svar på tråden Kan det funka med dansskor?