• SandrahjärtaTony

Han vill förlova sig, men jag...

Hej ! Jag vet inte vad jag ska göra..

Min sambo och jag har ett underbart förhållande. Jag både vill och tror att han är mannen i mitt liv. Aldrig har jag varit så här lycklig, så vad är då problemet ?

Han har velat förlova sig med mig i månader, och jag är rent ut sagt skiträdd ! Det blir en stor konflikt mellan hjärta och hjärna. Skulle jag följa mitt hjärta skulle vi vara förlovade, ringarna är valda men det är jag som backar. Min hjärna tillåter mig inte att leva i nuet.

Problemet är att vi inte har varit tillsammans så länge (10 månader) och jag har varit förlovad tidigare. Mitt livs största misstag. Jag vill inte att vårt förhållande och förlovning ska anses som oseriös. Självklart blir min sambo sårad, men jag vet inte vad jag ska göra..

.. Jag vill dela mitt liv med den här mannen. Men jag är rädd för vad andra ska tycka när vi förlovar oss så tidigt. Så himla löjligt, jag ska inte bry mig om vad andra tycker... men det gör jag.

Hjälp mig att se klart, just nu känner jag mig bara förvirrad.

• Svar på tråden Han vill förlova sig, men jag...
  • Celeste97

Vad är viktigast för dig - att du inte sårar din stora kärlek eller att "andra" eventuellt ska tycka att du har för bråttom?

Och vad betyder en förlovning för dig - är det en romantisk handling eller är det ett löfte inför omvärlden att ni ska gifta er snart?

• jojanna

Min åsikt är att förlova sig då både hjärta och hjärna talar samma språk. Försök se det positivt, då du (när det händer) kommer förlova dig andra gången vet du troligtvis att det är HELT rätt, för skulle du inte varit förlovad tidigare och nu veta ditt misstag kanske du inte skulle veta när det är påriktit.
    Du kommer känna när det är rätt!! Kramar

• Emmeli o Markus

Mitt ex ville att vi skulle förlova oss efter 2,5 år. Det kändes inte rätt och nåra månader senare tog det slut. Jag litade på mitt hjärta..

Min nuvarande fästman (tycker det låter fult men han ja e förlovad med) vi blev tillsammans 20 november och förlovade oss på alla hjärtans dag året efter. Det kändes sååå rätt! 16 feb samma år fick vi veta att vi vänta barn och nu planerar jag vårt bröllop som kommer vara om ca 20 månader Jag litade även denna gång på mitt hjärta.

Visst är det väl bra om hjärta o hjärna är överens men då skulle jag fortfarande bo kvar hemma hos mamma och vara skysst och ensam.. Jag lyssnar bara till mitt hjärta och det funkar för Mig. Kan tyvärr inte säga vad som funkar för dej men:

Förlovar du dej för er kärleks skull eller för folk runtomkring?

Lycka till och hoppas ni får det underbat tillsammans även i fortsättningen!!

Längtar efter vår stora Dag:)
  • Augusti2010

Om du vet om att han är rätt för dig och dina huvudbryderier bara gäller vad andra ska tro tycker jag definitivt att du ska gå på vad som känns rätt - alltså förlova dig! Om problemet är att ditt förnuft säger dig att det är för tidigt och du är rädd för att det kommer gå som sist - då tycker jag du ska vänta. Man bör alltid ta sina egna tvivel på allvar men sällan bry sig om vad andra tycker när det gäller kärlek och känslor =)

Lycka till!

• Mörk Ängel

Jag kan förstå dig. Ni är ju inte så gamla och då är det ännu lättare att folk tycker att det är en barnslig handling. Speciellt om man redan en gång tidigare varit förlovad när man var ännu yngre.
    Jag själv hade varit för feg för att förlova mig igen efter så kort tid i ett förhållande, pga andras åsikter och det tycker jag är fel. Man ska inte bry sig så mycket om vad andra tycker.

Känner du att han är mannen i ditt liv och vill förlova dig så ska du ju givetvis göra det! Strunta i ditt misstag, det var då och med en annan person.

• J D

No worries, jag har också varit förlovad innan och jag förlovade mig med min fästman efter fem månader. Alla har varit glada! Visst anar jag att somliga personer har åsikter men de personerna är så stuck up ändå att det inte gör mig ett dyft om det tycker något. Huvudsaken är ju att man själv tycker att det är rätt. De får väl inse att ni är seriösa om 20 år då .

Man kan inte leva ett liv där man är rädd för vad andra tycker eftersom den åsikten ändå är en väldigt liten del av deras liv medan den styr i princip hela ditt.

Svar på tråden Han vill förlova sig, men jag...