• ElinPierre

Vad betyder buketten?

Varför har man egentligen en brudbukett? Vad betyder den enligt tradition/kristendomen?

Vart kommer sedan annars ifrån och varför??

• Svar på tråden Vad betyder buketten?
  • passionsblomman

Den är en ren modegrej som kom till oss från hoven i Europa. det började med små buketter som damerna hade UNDER kjolarna, för doftens skull...(!) Därav ordet bouqet-"doft"-bukett.

Det var först mindre blomstersmycken som bars på kläderna. Storlek på buketten har sedan växlat med modeet. Rent symboliskt betyder den ingenting, utan ska smycka bruden.

Däremot är det egentligen tradition att buketten ska vara från brudgummen till bruden, som en kärleksgåva på bröllopsdagen.

Detta innan 2000-talet, då dagens brudar gärna ska planera, detaljregissera och totalkontrollera precis vvarenda detalj, i sitt alldeles unika och högst ovanligt speciella bröllop. Det slutar i 9 fall av tio med att buketten blir en av de tre mest populära bland alla andra brudar just för tillfället. Inte så orginellt alls slutligen alltså.

jag tror att om brudgummarna blev de som återigen köpte buletten, och floristerna fick mer fria händer utifrån deras beskrivningar av sina älsklingar, hade det funnits chans att det blev mer personligt på riktigt...

I kristendomen har ju färger en liturgisk betydelse, annar skänner jag inte till att blommorna skulle symbolisera något som helst från kyrkans håll.

• Bumlis

Måste bara få sticka in huvudet och säga att min h2b kommer välja och köpa min bukett. Har inte hört någon annan säga/skriva det.

• ElinPierre

Hmm.. Tack passionsblomman, det var nästan det jag misstänkte.. Funderar på om jag kommer känna mig lite tillgjord när jag går där med blommor i handen, utan att det egentligen har någon betydelse.. Hmm..
    Blir att fundera på den.. Jag som precis beställt mig bukett.. Men då kanske man kan ta det som bordsdeko annars..

• Lovecats
    Bumlis skrev 2008-11-27 23:37:18 följande:
    Måste bara få sticka in huvudet och säga att min h2b kommer välja och köpa min bukett. Har inte hört någon annan säga/skriva det.
    Min med! Och han tänker vara hemlig med innehållet. Gulp! Fast han är ju mer estetiskt begåvad än jag å andra sidan
  • Bumlis

Det är ju jättekul! En till sak att se fram emot på b-dagen.

Lovecats skrev 2008-11-28 16:47:17 följande:
    Min med! Och han tänker vara hemlig med innehållet. Gulp! Fast han är ju mer estetiskt begåvad än jag å andra sidan
  • passionsblomman

Du kommer att känna dig fin och glad fattar du väl!!!

Jag tror det är skönt att ha något att hålla i. Vill man ha något annat än en vanlig bukett finns det ju vackra blomstersmycken som man kan låta floristen tillveraka istället. Men avbeställ inte buketten i första taget nu!!

ElinPierre skrev 2008-11-28 09:06:44 följande:
    Hmm.. Tack passionsblomman, det var nästan det jag misstänkte.. Funderar på om jag kommer känna mig lite tillgjord när jag går där med blommor i handen, utan att det egentligen har någon betydelse.. Hmm..Blir att fundera på den.. Jag som precis beställt mig bukett.. Men då kanske man kan ta det som bordsdeko annars..
Svar på tråden Vad betyder buketten?