• nena85

Barn innan bröllopet?

Halloj.
    Jag och min älskade fästman skall gifta oss nästa år den 27 juni.
    Nu är det så att jag har nån så oerhörd längtan efter barn.
    Om vi börjar försöka nu så kommer jag antagligen vara gravid när vi gifter oss om allt går som det ska.
    Men saken är den att jag vet inte om vi ska vänta tills efter bröllopet, Ska man ta en sak i taget?
    Han har sagt det att bara jag bestämmer mig så börjar vi försöka. Vad ska jag göra. Ska vi vänta tills efter bröllopet??? Är så kluven.

• Svar på tråden Barn innan bröllopet?
  • J D

Hm, vad vet jag, men det är ju bara ett halvår så det är ju inte världens längsta väntan även om det känns så. Man vet ju aldrig när man blir gravid så du kanske får värsta illamåendeåperioden under ert bröllop. Det skulle iaf inte jag vilja ha. Och det är ju rätt fånigt men jag skulle gärna vilja kunna dricka alkohol på bröllopet (inte mkt men jag gillar vin och champagne).

Vore väl ganska mysigt att kicka igång graviditetsförsöken på bröllopsnatten också .

• nena85

J D skrev 2008-11-27 17:52:34 följande:

Hm, vad vet jag, men det är ju bara ett halvår så det är ju inte världens längsta väntan även om det känns så. Man vet ju aldrig när man blir gravid så du kanske får värsta illamåendeåperioden under ert bröllop. Det skulle iaf inte jag vilja ha. Och det är ju rätt fånigt men jag skulle gärna vilja kunna dricka alkohol på bröllopet (inte mkt men jag gillar vin och champagne). Vore väl ganska mysigt att kicka igång graviditetsförsöken på bröllopsnatten också .
    Blir så glad för svar.
    Jo det är klart det är mysigt att börja bebisverkstan under bröllopsresan.Du har nog rätt om illamåendet med.
    Blir knäpp. Iofs så är det bara 6 mån kvar det har du rätt i.
    kanske ska hålla oss.
  • Nocia

Vad är viktigast: alkohol eller barn? Känns det trist att inte skåla i champagne? Eller är du rädd att var väldigt illamående? Det finns gott alkoholfritt att skåla i och tabletter mot illamående. Men risken är att du inte hinner med att fokusera både på graviditet och bröllop. Det kanske blir dubbel stress så inget känns roligt.

Jag hade en jättebra graviditet. Mådde lite illa men det tog tabletterna bort. JAG skulle gärna ha gift mig under graviditeten. Har aldrig känt mig så vacker som då.
    Vill inte måla f*n på väggen, men det kan ju ta ett tag att bli gravid (som alla vet). Så du kan ju vara "jättegravid" eller bara lite, vem vet?

• J D
    Nocia skrev 2008-11-27 18:02:35 följande:
    Vad är viktigast: alkohol eller barn? Känns det trist att inte skåla i champagne? Eller är du rädd att var väldigt illamående? Det finns gott alkoholfritt att skåla i och tabletter mot illamående. Men risken är att du inte hinner med att fokusera både på graviditet och bröllop. Det kanske blir dubbel stress så inget känns roligt. Jag hade en jättebra graviditet. Mådde lite illa men det tog tabletterna bort. JAG skulle gärna ha gift mig under graviditeten. Har aldrig känt mig så vacker som då. Vill inte måla f*n på väggen, men det kan ju ta ett tag att bli gravid (som alla vet). Så du kan ju vara "jättegravid" eller bara lite, vem vet?
    Jag menar ju inte att man ska välja alkohol framför barn men de flesta kan faktiskt få barn likabra ett halvår senare rent fysiologiskt varför man de facto inte väljer bort barn. Jag tycker om mat och vin och skulle därför inte vilja avstå.

Självklart kan det ta lång tid men jag anar att Nena också är 23 (som jag) och då har man iaf ganska många år på sig att försöka .

Förstår verkligen att du, Nena85, längtar vansinnigt mycket, men som sagt det är bara ett halvår, och ett halvår går attans fort!
  • 27juni2009

Nena85; ni får ha träningsläger så länge i bebisverkstaden
    Håller med någon ovan som skrev om graviditetsillamående. Jag kna tillägga en grym trötthet...
    jag blev gravid i början av juni för ett par år sen, hela 3 v i juli när jag hade semester (sambon jobba pga nytt jobb) så låg jag i soffan m öppna fönster o glodde på serier på tv var såååå trött o varm, så e de i början av grav så kna man va ganska sliten o jag skulle int evilja må så på mitt bröllop iallafall.
    Kul datum ni gifter er föresten vi har en tråd för oss, kom gärna in

• Tina79

Hejsan!

Jag har samma problem som du! Skillnaden är väl att vi länge har försökt att få barn och att min sambo friade nu i höst efter ett missfall. Jag vill inte heller gifta mig när jag är gravid, inte pga av alkholdrickande eller liknande, men eftersom jag känner att på min stora dag vill jag känna mig pigg och snygg- inte som en trött val!

Problemet med att skaffa barn först är ju att det är svårt att sätta ett datum och därmed blir det svårt att planera. Just nu siktar vi på bröllop sommaren 2010 och då har vi förhoppningsvis redan fått en liten en. Men som sagt - hur planerar man när allt hänger löst? Lättast vore ju att gifta sig först och skaffa barn sen.

• MolsonCanadian

Jag skulle och kommer att vänta till efter bröllopet. Han har inget emot om det skulle hända innan, men jag känner att det är så mycket annat som händer omkring oss; flytt, nytt jobb, bröllop med allt vad det innebär. Jag undrar om jag ens skulle kunna bli gravid under sådana omständigheter.

Sedan är det en principfråga också. Jag tycker att bröllop ska komma först utifrån principen att det är ett större åtagande att skaffa barn än att gifta sig och är man inte klar att gifta sig, så ska man inte skaffa barn heller. Eftersom jag lever som jag lär, så väljer jag alltså bort barn tills vi har gift oss.

• Oneesan

Hm.. jag hade inte velat gifta mig när jag var gravid. Först ett illamående som varade i tre månader, om jag kunde åka buss utan att behöva gå av några hållplatser tidigare för att kräkas var det en seger den dagen.
    Efter detta kom foglossning som gjorde att jag knappt kunde gå. Ansiktet svällde upp, alla leder svällde så mycket att fötterna sprack på undersidan om jag inte använde Foppatofflor när jag gick.

Fundera om du vill riskera att inte kunna göra allt som du skulle vilja göra på ert bröllop. Stå upp under vigseln, dansa hela natten etc etc.

Vänta med bebisverkstaden till bröllopsresan och se resan som den sista mysstunden bara som man och hustru innan barnen anländer

• Fairytales

Jag har alltid velat gifta mig först och därefter försöka få barn (jag gillar inte uttrycket "skaffa barn") men ibland blir det inte som man tänkt sig så jag kommer att stå brud mitt i sjätte månaden. Jag fick offra mina drömmar om en riktigt smal korsetterad midja och jag har varit fruktansvärt trött men annars är det inte någon skillnad för mig. Men så har jag ju haft tur vad gäller illamående, foglossning och annat elände.

• Tutik och Prasart

Jag hade oxå tänkt att jag skulle ha gift mig först och sedan skaffa barn, och ha fast jobb.
    Men det är inte lättaste att veta om man har lätt eller svårt för att bli gravid. Sen är det så att min man vill ha barn innan han fyller 34. Ja det är ju inte det lättaste att försöka göra barn när man tjäner sig lite precad för man vet att han fyller år 34 nästa år.
    Så vi tänkte att vi börjar lite småt för vi var inne på båda två att det skulle ta lång tid att bli gravida. Men där tog vi fel som fasen. Det gick väldigt fort och innan man visste ordet av hade jag dess utom fast jobb, vi skulle gifta oss och dess utom letat hus som fasen.
    Jag hade inget i mot att var gravid på mitt bröllop, men sen mår man ju olika. Och jag har inte måt dåligt än ända gång under gravidiliteten. Jag mår precis som vanligt förutom att jag var väldigt trött i början.
    Det är inte för en nu i 5 månaden som jag slappnat av och njuter av att jag är gravid.
    Det är inte lätt att bestäma när man ska bli gravid eller ej.
    Vad ni än bestämer så blir det ett bra beslut om ni ska ha barn före eller efeter. Och det där med att man inte kan dricka. Att dricka lite är ingen fara för det gjorde jag och barnmorskan tycket att det inte var någon fara. När man är bara i första månaden.

Lycka till nu.

• Vi2iJuli

Jag tycker ni ska köra efter devisen "händer det så händer det".
    Vi har redan en son på snart 8 mån. och gifter oss om 7 mån.
    Inget man ångrar direkt.

• Emmeli o Markus

Har inte läst tråden men jag ser det så här:

Mammakg är Inte lätta att få bort, mjölktuttar är inte kul för dom läcker o jävlas, Hinner du inte föda innan kommer du antagligen inte kunna njuta av er stoora dag lika mycket som du kanske skulle utan att vara öm i fötter o ha grymt omt i magen..

Men ett barn, ens eget barn slår nog allt det där med hästlängder.. Det blir nog ganska oviktiga detaljer i jämförelse med ett barn.

Vi ska gifta oss om 19 månader och hoppas att vi ska hinna få bebbe nr 2 innan bröllopet.. få se hur det går. Vet då iaf en sak. om jag är gravid om 19 månader skjuts bröllopet upp nåra månader.. men om jag ammar eller blöder eller så så är det lugnt, får ta det lugnt på natten bara

Lycka till med er planering o verkstad

Längtar efter vår stora Dag:)
Svar på tråden Barn innan bröllopet?