• Frukenob

Tärn kris

Redan från början har en av mina tärnor tröttat ut mig. Hon ställer krav och är bestämd över sin klänning. Hon vill att jag ska betala den och hon vill själv bestäma hur den ska se ut och hon vill vänta tills 1månad innan bröllopet att inhandla den för on "kan" gå ner i vikt säger hon.
    Min andra tärna är tvärrt om, hon vill själv betala sin kläning och hon tar på sig vad jag vill att hon ska ha.
    Från början så la jag inte så myckat tankar på tärnornas klänningar men den senaste tiden har jag börjat tänka mer på det. Nu har jag bestämt mig att jag vill att dom ska ha lika klänningar och jag vill faktist bestäma hur dom ska se ut.

I morgon kommer min tärna med sambo och ska äta lite middag här och jag har bestämt att jag ska berätta för henne att hur jag vill ha det.
    Många säger att om hon är en bra vän ska on kunna ta detta. Men hon är en person som mycket väl kan säga: Då vill jag inte vara tärna.
    Det gör ont i min mage för jag vill inte såra henne.

Samtidigt kan jag tycka att det hade varit skönt om hon hade sagt det. Hon är väldigt egosentriska och det är jobbigt i dessa sammanhang.

Behövde bara skriva av mig lite. Tack

• Svar på tråden Tärn kris
  • Frukenob

Nu har jag pratar lite med min tärna. Hon var på ett strålande humör just denna dagen och det gjorde det lättare att prata med henne. Men jag är inte säker på att hon lyssna på allt jag sa. Nu kan jag bara vänta och se hur hon reagerar när jag bestämmer vilken klänning hon ska ha. Framtiden är oviss

• LillEm

Ser att jag har skrivit fel, såklart menar jag:

LillEm skrev 2008-12-02 13:37:31 följande:
    Bara för att det är "brudens dag" så kan man ju INTE ställa vilka krav som helst.....
    Hmm, jag tycker det är lite konstigt det här med tärnor, klänningar och alla krav kring att det är "brudens dag". Jag håller med Fröken Dagg om att om man har bestämda åsikter kring vad tärnorna ska ha på sig så borde man också betala klänningarna. Bara för att det är "brudens dag" så kan man ju ställa vilka krav som helst..... Själv så har jag valt att inte ha några tärnor, skulle inte kunna välja bland mina underbara vänninor . Samtidigt så känner jag mig så nöjd med att gå längs altargången med endast min m2b vid min sida. Nu blir det säkert många upprörda reaktioner. Snälla bli inte irriterade, jag menar inte att det är fel att ha tärnor, bara att jag inte har något behov av det . När det gäller tärnan som inte mår så bra så är det ju verkligen jätteledsamt. Anorexi/bulimi är fruktansvärda sjukdomar som sakta men säkert förstör dessa människor innifrån. Jag tror att du, Frukenob, kanske ska ta det som kärlek från en vän när hon tackade ja till att vara tärna trots sin sjukdom och alla de farhågor som brukar komma med den. Nu säger jag dock inte att du ska ta något skit från din vän. Även om man är sjuk så får man ju såklart inte bete sig hur som helst. Men vad jag menar är att du kanske ska ge henne en chans!Lycka till / LillEm
  • W2B Blom

LillEm skrev 2008-12-02 13:37:31 följande:
    Själv så har jag valt att inte ha några tärnor, skulle inte kunna välja bland mina underbara vänninor . Samtidigt så känner jag mig så nöjd med att gå längs altargången med endast min m2b vid min sida. Nu blir det säkert många upprörda reaktioner. Snälla bli inte irriterade, jag menar inte att det är fel att ha tärnor, bara att jag inte har något behov av det .

Jag är också en brud som inte tänkte ha någon tärna och min m2b ingen marsalk, på grund av att vi har för många nära vänner och det skulle bara bli fel att välja tycker vi. Så jag tycker inte att det är konstigt att inte ha några tärnor och marsalkar, utan huvudsaken är att man gör precis som man vill. Vår omgivning har inte sagt så mycket om detta då dom vet att vi har många vänner så förstår dom, därför accepterar dom då vi inte särbehandlar någon. Det känns skönt.

Däremot ska hela tjejgänget samlas innan och vi kan tillsammans göra oss iordning och dom ska ändå hjälpa mig med praktiska grejor och så. Utan att någon har blivit valt till specifik tärna. {#lang_emotions_tomte}

♥ Lycka, det är när tiden stannar! ♥
  • Frukenob

Nu har jag haft 2 samtal till med min träna. Jag bara henne följa med och prova en klänning jag hade sett Hon blev med det samma väldigt upprörd och förstå inte varför jag vill att hon provar en klänning 6 månader innan bröllopet. Lila som jag vill ha är väldigt popolärt nu så jag tycker man kan passa på.
    Jag berätta även hur jag kännde om henne och allt bry om hennes klänning. Då sa hon till mig att jag skulle : LUGNA NER MIG.

Hon tyckete om jag bara lät henne fixa vad hon ville ha på sig så var det lungt. Jag måste förstå att hon vill se bra ut.
    Vilket jag gör, jag vill inte ha fula tärnor.

Sen i går så hade vi ett andra samtal och då blev jag förbannad. Då sa hon: jag kan åka och prova klänningen men jag kan säga att det inte blir den.
    Hur kan man säga så utan att prova den? Nu handlede bara allt om mig och jag bryr mig inte om henne längre slängde hon i mitt anikte. Jag vet hennes problem oc nu vände jag dom i mot henne sa hon. Sen var klänningen viktigare för mig än henne. Hon gick till fullständig mot attack.

Så jag sa att jag måste tänka igonom mitt tärnval, då var inte jag den vänne hon trodde och jag brydde mig inte allas om henne.
    Jag förklara att jag är trött på negativiteten som on utstrålar oc att hon måste tänka lite på andra är sig själv.

Som det ser ut nu så har jag en tärna och jag tror jag nöjer mig med det. Hon är liksom allt i ett.

Tvärr tror jag att min vänskap med andra tärnan är förstörd.

• Miss Biii

Ledsen för din skull, vill inte strö aslt i såren eller så - men det kanske är lika bra att den vänskapen iaf tar en paus? Hon måste nog ta och söka hjälp och reda upp sina problem. Och det är ingenting som ska drabba dina bröllopsplaner negativt. Nu har du EN tärna, jättebra! Så kan du se om den andra kryar på sig och blir fri från sina problem...

Lycka till med dina planer nu och med din tärna

• Frukenob

Tack! Jag tycker det med.
    Jag känner faktist mer av en lättnad än förlust över att vår vänskap ligger på is.

• LillEm

Frukenob: Jag lider verkligen med dig som ska behöva ha den här trista diskussionen med din tärna när hon egentligen ska vara glad för din skull coh se utnämningen som tärna som ett hedersuppdrag. Jag tror att som läget är just nu så klarar du dig nog bättre med endast en tärna. Det ska ju vara kul att planera sitt bröllop med sina tärnor!

Men som jag skrev tidigare så är bulimi/anorexi en fruktansvärd sjukdom och jag tror att din vän behöver professionell hjälp med tanke på att hon håller på att förlora sin vänner p.g.a. sitt beteende. Just nu så håller hon ju på att bränna alla sina broar när hon egentligen behöver sina vänner som mest just nu. Jag vet vad jag talar om då själv sett dena sjukdom på nära håll. Men som sagt var, hon får inte behandla sina vänner som skit. Det är viktigt att ställa krav på henne, våga påpeka att hon behöver hjälp. Låt henne inte använda sin sjukdom som ursäkt.

Kram / LillEm

• Frukenob
    LillEm skrev 2008-12-05 14:38:25 följande:
    Frukenob: Jag lider verkligen med dig som ska behöva ha den här trista diskussionen med din tärna när hon egentligen ska vara glad för din skull coh se utnämningen som tärna som ett hedersuppdrag. Jag tror att som läget är just nu så klarar du dig nog bättre med endast en tärna. Det ska ju vara kul att planera sitt bröllop med sina tärnor!Men som jag skrev tidigare så är bulimi/anorexi en fruktansvärd sjukdom och jag tror att din vän behöver professionell hjälp med tanke på att hon håller på att förlora sin vänner p.g.a. sitt beteende. Just nu så håller hon ju på att bränna alla sina broar när hon egentligen behöver sina vänner som mest just nu. Jag vet vad jag talar om då själv sett dena sjukdom på nära håll. Men som sagt var, hon får inte behandla sina vänner som skit. Det är viktigt att ställa krav på henne, våga påpeka att hon behöver hjälp. Låt henne inte använda sin sjukdom som ursäkt.Kram / LillEm
    Hej LillEm! Jag vet att det är en fruktansvärd sjukdom. Hon har fått hjälp mot det en gång men man kan säga att hannes sjukdom går i skov.
    Jag är den ända av hennes vänner som har påpekat att hon behöver besöka en psykolog. När hon berätta för mig att hon skulle fettsuga sig så vara jag den "ända" som inte stötta henne, enlig henne eftersom jag sa till henne att det kommer inte att hjälpa, Hennes sjukdom sitter i huvudet och en fettsugning kommer inte ta bort hennes tankar.

Vad mar kan man hjälpa än att sträcka ut sin hand. Om hon inte vill lyssna eller ta i mot hjälp. När ska man sätta en gräns på vad man själv orkar. Jag har själv viktproblem. Så jag vet ur man känner sig.
  • lillabruden

vill bara säga att det är skillnad på viktproblem och en ätstörning....men inte mer eller mindre jobbigt för det! Jag förstår vad du menar Frukenob men ville bara klargöra det.....

Jag har också redan problem med en tärna..har 3. Men jag förbereder mig mental för att göra det modiga du gjort!! Säga till när det går för långt!
    Jag ger 500kr till var och en som gåva och tack, men denna tärnan har redan en klänning menade hon som hon köpte till ett annat bröllop! Nu är den i samma färg men det är inte säkert dem andra tjejerna kan matcha den färgen!! Och modeller får dem välja fritt bara det är samma färg och inte kortkort eller långlång.. Skor ska vara samma färg för alla tre men får vara vilken färg dem vill. Så jag kan tycka att hon borde möta mig halvvägs...men om inte, då kan hon bli bland gästerna under den dagen. Synd bara, för hon är min kusin

• Fenixx

klart en tärna ska vara tillmötesgående och hjälpa till och tycka det är roligt osv.
    jag har själv blivit förfrågan att vara tärna och det ser jag som en ära.

dock just att kräva en viss modell på klänning till varje tärna är kanske lite småsträngt, för alla har ju inte samma kroppsform och kanske inte passar så bra i samma modell. man vill ju ändå känna sig fin som tärna med. men däremot samma färg och lika skor osv kan man ju köra på.

• Frukenob

Jag förstår att man vill känna sig fin. Jag vill att mina tärnor ska känna sig finna. Men om man utan att provar en klänning bara säger: Glöm det! Låt mig själv bestäma. Det är mitt bröllop ocj jag vill ha något att säga till om.

LillaBruden:
    Jag vet att skillnaden mellan viktproblem och ätstörningar är enormt stor.

• lillabruden

det är tyvärr många som har problem med sina tärnor, och det är så himla trist!!!
    Är det avundsjuka som ligger till botten? Dem gifter sig också en dag kanske, då blir det ju deras dag..

• Mahatma

Generellt på de bröllop jag varit har bruden stått för tärnans klänning om bruden valt ut den, vare sig den är hyrd eller köpt. Om tärnan absolut vill välja för att kunna använda den vid andra tillfällen, har hon stått för den själv. Självklart kollar man med bruden först så man inte väljer någon hysterisk. Men ska man bestämma följets klädsel får man faktiskt ta kostnaden. Gäller även frisyren, som betalats av bruden då hon valt håruppsättning på tärnorna..

• FrökenDagg

Lustigt. jag har bara varit på ett bröllop i mitt liv och har aldrig varit tärna, så jag har ingen stor erfarenhet av detta, men jag skulle tycka att det vore jättekonstigt att "beställa" färg eller modell på klänning för min tärna. Jag skulle aldrig få för mig att godkänna klädsel för henne. Hon ska ju vara ett stöd, men inte ha någon särskild stil för att passa in. Då handlar ju det hela om jättekonstiga grejer som att det ska se bra ut på fotografierna sen eller? Är sånt viktigt?

Sen är det såklart tråkigt att vänskapen mellan dig,TS och din ena tärna blir så aggressiv, men det är ju en helt annan sak.Förstår att det känns jobbigt.

Jag trodde i alla fall inte att tärnans uppgift var att klä sig som bruden vill.

Svar på tråden Tärn kris