• millanros

Hjälp mig se positivt!!!!!

Vi valde av väldigt noggranna uttänkta anledningar att hålla inne med att vi skulle gifta oss och att planera allt själva utan våra föräldrars inblandning. De fick reda på det i slutet av oktober och vi gifter oss nu den 6edec. Vi vet att våra föräldrar inte går ihop, de är för olika helt enkelt...
    Från början skulle allt vara hemligt men vi insåg att vi skulle behöva hjälp av dem med vissa saker... Vi skrev ett brev till dem var där vi bad om hjälpen och bad även om att de skulle höra av sig snarast om det var några problem...

Hans föräldrar ringde direkt och började direkt med vad vi hade anat de skulle bli "jobbiga" med. De vi bad dem om började de "planera" för 2veckor efter att vi tjatat på dem.. men de skulle absolut hjälpa till med allt annat!!!
    Mina föräldrar hörde inte av sig på 1vecka och då ringde jag dem!!! Fick då höra att det var inte alls roligt att få en inbjudan så Sent.. de har ju massor inplanerat osv... och att mamma kände sig mer som en slav osv.. vi redde ut de då och mamma sa att hon sa lite för mycket i all hast och hon menade det inte så egentligen... Men så ringer jag häromdagen och då börjar hon igen... Hur ska hon kunna lita på att hans föräldrar kommer i tid osv.. (städet dagen efter) och det är ju roligt att gå på dotterns bröllop som slav osv.. Min syster gifte sig i somras och då var allt mycket bättre.. Denna gången fick hon mycket mindre att göra och hon får hjälp med det hon ska göra!!!!

Så nu har vi avbokat bröllopsnatten och tar med sonen hem... o åker o städar dagen efter.. känns inte kul alls att lämna sonen och låta mamma städa när man får höra sånt.. känns just nu som att vi lika väl kan ställa in hela bröllopet.. Detta skulle vara en rolig period och jag trodde verkligen att våra föräldrar skulle kunna bete sig som vuxna ett tag.. men det gick inte!!! (hans föräldrar har oxå gjort ett par grejor till men de kan vi ta en annan gång...)

• Svar på tråden Hjälp mig se positivt!!!!!
  • Bumlis

Ja, alla är vi olika. För egen del känner jag att jag älskar min familj och vill att de ska ha det bra, även om jag får svälja lite av mitt ego ibland. Jag ser inte en syssla som städning under min värdighet, om det är det de behöver hjälp med. Skulle aldrig kunna slänga ur mig ett ord som "slav" i min bröllopssammanhang, särskilt inte om det är en familjemedlems bröllop. Och särskilt inte om jag visste att brudparet inte hade världens bästa ekonomi. Jag hjälper till där det behövs. Det om något är den bästa bröllopspresenten man kan ge någon. Mycket värdefullare än ett stort paket med saker de kanske inte ens behöver.

Och nu när jag är i slutfasen av min egen bröllopsplanering kan jag säga att det sista jag vill är höra att mitt bröllop skulle vara till belastning för någon. Om de tycker det så struntar jag hellre i bröllopet. Det är till för att folk ska vara glada, inte för att betynga. Det jag vände mig mest mot i TS beskrivning av mammans beteende är just hennes ordval som är så fruktansvärt otrevligt. Jag förstår att TS mår dåligt över det.
    Ett alternativ för en mamma som tycker att hennes hjälp på sin dotters bröllop är slaveri skulle ju vara att ge lite pengar som bidrag så att de isf kan fixa städeriet utan henne. Det skulle vara kärleksfullt, tycker jag.
    Men sen vet jag ju att det finns de som anser att släkten inte bör "vara tvungna" att hjälpa till ekonomiskt, och att kan man inte klara kostnaderna själv så ska man strunta i att gifta sig. Jag måste ju respektera det resonemanget men kan inte säga att jag förstår.

Lycka till, TS!!!
    Kram!

• millanros
    Brudgummarna skrev 2008-11-27 11:25:40 följande:
    Jag skulle också ta illa upp om någon i min familj tog mig för given som gratis arbetskraft morgonen efter en fest.Välj vänner som erbjuder sig frivilligt eller köp in städhjälp.
    det hade verkligen inte jag gjort.. Hade hjälpt dem med allt jag kunnat för att de skulle få en så bra dag som möjligt!!!
    Det var inga problem på min systers bröllop i somras... o då gjorde de massor mer än nu..
  • Bumlis

Åh, jag tycker så synd om dig. Förstår att du är ledsen, särskilt med tanke på att det snart är dags.

Förstår att det skulle vara problematiskt att ställa in, och kanske lite drastiskt, särskilt med folket som kommer över från Schweiz.
    Kanske räcker det med de 5 som städar? Det borde det väl göra? Din mammas attityd och kivet mellan föräldrarna kan du inte rå på, så FÖRSÖK koncentrera dig på resterande gäster och ta åt er av deras glädje istället för att låta föräldrarna "get to you".
    Men jag känner med dig...

millanros skrev 2008-11-27 12:25:29 följande:
    det hade verkligen inte jag gjort.. Hade hjälpt dem med allt jag kunnat för att de skulle få en så bra dag som möjligt!!! Det var inga problem på min systers bröllop i somras... o då gjorde de massor mer än nu..
  • PennyJenny

Jag håller med Imma och Brudgummarna. Det kan vara värt att försöka se det ur deras perspektiv. Jag tror att för många föräldrar har barns framtida bröllop varit något de sett fram emot, inte bara själva dagen och att få dela deras lycka utan även förberedandet. För många föräldrar är det ett sista form av "överlämnande" av sina barn från deras barndom till vuxenlivet. Och att få vara delaktiga i planerandet kan vara större för dem än det är för oss barn. Vi är vana med att vi är självständiga, självförsörjande och vuxna individer som inte levt hemma hos sina föräldrar på många år. Men jag tror att vi ibland glömmer att det som för oss är en självklarthet inte såg likadant ut för våra föräldrar. När de gifte sig såg man annorlunda på det, på familjen. Jag tror att hur deras föräldrar såg på deras bröllop och finns med och färgar hur de ser på våra.

Många föräldrar har drömt om sina barns bröllop. Och så kommer barnen och säger att om två månader ska vi gifta oss, allt är planerat och vi vill att ni hjälper oss med det här. Jag kan faktiskt förstå om de känner sig lite sårade om de har haft en annan syn på det. Det ger dem inte rätt att uppträda hur som helst eller säga vad som helst, men man kanske kan försöka förstå dem också.

• Bumlis

Ja, som du säger längst ner så tycker jag inte att de har "rätt" till att bete sig hur som helst, hur "oinkluderade" de än känner sig av ovanstående situation. Dessutom nämner ju TS att det tidigare varit tjafs mellan föräldrarna och att de fick en förklaring om att det var skälet till att de inte fått veta tidigare, och föräldrarna svarade att de förstod.

Nä, jag önskar jag kunde se det mer ur deras perspektiv (och det hjälper säkert TS om hon försöker sätta sig in i den), men kan inte mer än att dra slutsatsen att jag tycker att beteendet är själviskt. Fast som sagt kanske det inte hjälper att tänka så heller.

Tack för ordet!

PennyJenny skrev 2008-11-27 20:39:11 följande:
    Jag håller med Imma och Brudgummarna. Det kan vara värt att försöka se det ur deras perspektiv. Jag tror att för många föräldrar har barns framtida bröllop varit något de sett fram emot, inte bara själva dagen och att få dela deras lycka utan även förberedandet. För många föräldrar är det ett sista form av "överlämnande" av sina barn från deras barndom till vuxenlivet. Och att få vara delaktiga i planerandet kan vara större för dem än det är för oss barn. Vi är vana med att vi är självständiga, självförsörjande och vuxna individer som inte levt hemma hos sina föräldrar på många år. Men jag tror att vi ibland glömmer att det som för oss är en självklarthet inte såg likadant ut för våra föräldrar. När de gifte sig såg man annorlunda på det, på familjen. Jag tror att hur deras föräldrar såg på deras bröllop och finns med och färgar hur de ser på våra. Många föräldrar har drömt om sina barns bröllop. Och så kommer barnen och säger att om två månader ska vi gifta oss, allt är planerat och vi vill att ni hjälper oss med det här. Jag kan faktiskt förstå om de känner sig lite sårade om de har haft en annan syn på det. Det ger dem inte rätt att uppträda hur som helst eller säga vad som helst, men man kanske kan försöka förstå dem också.
  • millanros

Mina föräldrar har varit väl medvetna om att de inte kommer få ta del av planeringen sen vi bestämde oss att någon gång ska vi gifta oss och diskussionen har varit uppe så många gånger... De vet mycket väl varför!!! Visst förstår jag att de vill vara med.. MEN skulle önskat lite förstående från deras sida... Vi hade inte fått något bröllop som vi hade trivts med om våra föräldrar hade fått bestämma..

ex:kusin som vi aldrig träffat hade blivit bjuden och våra vänner som vi vill ha där hade fått stå tillbaka... Eller så hade vi fått ett bröllop som innehöll över 100pers.. Vilket vi heller inte vill... mat och sånt hade vi bara fått låta vara.. Bordsplacering hade vi inte fått en suck att säga till om (samt telefonsamtal ett 10tal gånger per dag om just den här saken).. att vi helst inte vill ha barn (syskonbarn är ok) där hade inte heller respekterats. Sen skulle allt ha ändrats miljoner gånger för att de har kommit på en bättre idé och vi får vara glada om det kommit fram till dem som skulle göra det innan själva bröllopsdagen.. Saker som vi tycker är viktiga hade inte respekterats om inte våra föräldrar hade tyckt likadant..

Och varför ska vi gifta oss med en fest om vi inte får det som vi vill ha det??? Då skulle vi likaväl rymma o göra det i ensamhet och få det mycket bättre...

• Bumlis

Absolut!
    Att det ska bli ett sånt rabalder vid bröllop. Helt otroligt.

millanros skrev 2008-11-27 22:43:12 följande:
    Och varför ska vi gifta oss med en fest om vi inte får det som vi vill ha det??? Då skulle vi likaväl rymma o göra det i ensamhet och få det mycket bättre...
  • Comfortably numb

tycker inte det är konstigt att vänta sig att föräldrarna skulle vilja hjälpa till! båda våra mammor hade gärna både passat barn och städat så vi skulle slippa vid detta speciella tillfälle. Hade jag lugnt gjort för mina barn....

vännerna verkar ju i alla fall ställa upp?

• Bumlis

Skönt att höra att det finns fler...
    Comfortably numb skrev 2008-11-27 23:08:18 följande:

tycker inte det är konstigt att vänta sig att föräldrarna skulle vilja hjälpa till! båda våra mammor hade gärna både passat barn och städat så vi skulle slippa vid detta speciella tillfälle. Hade jag lugnt gjort för mina barn....vännerna verkar ju i alla fall ställa upp?
  • millanros

Jadå.. Vännerna ställer upp.. Men de ställer redan upp gigantiskt mycket så jag kan inte be dem om mer...
    Har nog världens bästa vänner!!!!

• PennyJenny

Jag säger inte att föräldrarna agerar rätt, jag säger inte att man inte kan förvänta sig hjälp från sina föräldrar, jag säger bara att det kan finnas mer i sånt här än man först tänker på och att ibland kan det vara bra att tänka ett varv till för att kanske förstå varifrån andra kommer, även om det inte på något sätt rättfärdigar det.

Men så tycker jag också att saker och ting inte är så svart och vitt här i livet.

• bride 2be

har bara läst fort i tråden nu men en fråga, vad skulle städingen av lokalen kosta?
    Där vi ska hyra kostar det bara 400 kr extra och den lokalen skulle ta 6 timmar att städa men skulle ha betalat även om det var 2000 just för att slippa städa dagen efter det vill ju inte någon.

Jag kan lite förstå deras reaktion om det inte hade så mycket att säga till om utan du gav dem det lite som en order så skulle jag med vägra. Ni borde ha kollat om det var ok med dem ordentligt eller om det inte var det om ni kunde få hjälp med att anlita en stdfirma? Det är kanske inte försent?

• millanros

bride 2be skrev 2008-11-28 17:02:30 följande:

har bara läst fort i tråden nu men en fråga, vad skulle städingen av lokalen kosta? Där vi ska hyra kostar det bara 400 kr extra och den lokalen skulle ta 6 timmar att städa men skulle ha betalat även om det var 2000 just för att slippa städa dagen efter det vill ju inte någon. Jag kan lite förstå deras reaktion om det inte hade så mycket att säga till om utan du gav dem det lite som en order så skulle jag med vägra. Ni borde ha kollat om det var ok med dem ordentligt eller om det inte var det om ni kunde få hjälp med att anlita en stdfirma? Det är kanske inte försent?
    Vi frågade dem och sa att de fick säga nej.. men vi ville veta snart.. o då var det inga problem utan de kom nu... o vi har inte den 1000lappen att lägga på att ha lokalen den extra tiden.. de gick inte att resonera med dem heller.. o lokalen står tom efter att vi har varit där.. så vi har inte så mycket val...
  • millanros

och... allt om vi har gjort rätt eller fel gör mig absolut inte positivare nu.. utan helt tvärtom... kommer inte läsa mer här innan bröllopet...

Svar på tråden Hjälp mig se positivt!!!!!