• Goaste

Behöver hjälp med typsnitt på Dafont!

Verkar inte få tag i någon här inne på BT som kan hjälpa mig med ett monogram och är för snål får att betala 40kr för ett på monogransodan.se.
    Hur som helst... tänkte se om jag kan pyssla ihop ett i wrod men hade inga fina typsnitt. Har ett monogram som jag verkligen gillar från monogransidan. Tänkte då hämta hem ett typsnitt från Dafont och se om jag kan få till något... Men hur funkar det? Kostar det nått?

www.brollopstorget.se/hem/goaste/galleri.php
    Här är genväg till mitt galleri där monogrammet finns. Någon som har ett förslag på vad jag kan använda för typsnitt från Dafont?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-26 11:05
    Hittade visst lite fina, man kan ju skriva in vad man vill ha för text och sen se det i massor med olika stilar... Men hur funkar det att hämta hem?

• Svar på tråden Behöver hjälp med typsnitt på Dafont!
  • Magnus o Annika

Det är inga problem att ladda hem en font från danfont. Klicka på ikonen "ladda ned", spara. Du får då en zip-fil som "extract to here". Sedan går du in på C:/Windows/Fonts och lägger in filen. När du gjort det är det inga problem att använda typsnittet i Word.

Lycka till!

• sarling

Jag hade problem om jag la fontfilen direkt i Windows/fonts katalogen.

Istället klickade jag på "download" för aktuell font på DaFont, och sedan 'öppna'. Då får man upp innehållet i zipfilen i ett fönster. Markerade fontfilen (.ttf)och drag n' dropade den till en katalog på desktopen. Sedan kopierade jag filen från katalogen på desktop och klistrade in den i Windows/fonts.

En mellanlandning alltså, sedan till rätt destination. Annars installerades inte fonterna ordentligt. Jag har allra nyaste Windows och Office, det kanske hade med saken att göra.

• Goaste

sarling skrev 2008-11-26 13:23:20 följande:

Jag hade problem om jag la fontfilen direkt i Windows/fonts katalogen. Istället klickade jag på "download" för aktuell font på DaFont, och sedan 'öppna'. Då får man upp innehållet i zipfilen i ett fönster. Markerade fontfilen (.ttf)och drag n' dropade den till en katalog på desktopen. Sedan kopierade jag filen från katalogen på desktop och klistrade in den i Windows/fonts. En mellanlandning alltså, sedan till rätt destination. Annars installerades inte fonterna ordentligt. Jag har allra nyaste Windows och Office, det kanske hade med saken att göra.
    Menar du att du har Windows Vista? Det har jag med. Ska rådfråga sambon lite.
  • sarling

Japp precis. Får du inte upp fonten i word/annat program trots att du lagt ttf-filen i Windows/fonts så prova min ful-lösning och låt filen mellanlanda nånstans. Det är inte svårt, bara lite omständigt att göra det i två steg. Förmodligen en bug i Vista som gör att man får trixa lite.

• Goaste

Windows brukar ha lite buggar här och där

• jessielundh

halloj , dafont är superenkel,, tryck på ladda hem .. packa upp (extract) jag gjorde en mapp och la på skrivbordet döpt till typsnitt ,, där placerade jag alla ,., höger klicka på typsnittet när du lagt den i mappen och välj installera .. klart !!

lycka till

• Soares

jag ladda hem typsnittet scriptina som jag tycker är jätte fint. har lite bilder i mitt galleri på den..

Svar på tråden Behöver hjälp med typsnitt på Dafont!