• Bumlis

    Ni som opererat ögonen - tips önskas!

    Så. Nu sitter jag här med ögoninfektion och bara 1 lins i, den 3:e dagen nu. Japp, har virrat runt på stan och gymet som en yr höna och insett att det kanske ändå vore dags att operera ögonen så att man slipper tramset med linser och glasögon (som jag inte har...).

    Ni som opererat er:

    Hur blir mörkerseendet? Jag har hört historier om folk som ser glorior runt gatlysen (och nej, det hade ingenting med religion att göra ;)) och det vill man ju inte vara med om.
    Plus, måste man vara utan linser/glasögon en längre tid? Då måste iaf jag vara ledig från jobbet.
    Hur mycket går det på?
    Nån som kan rekommendera nån bra klinik i Linköping eller Stockholm?

  • Svar på tråden Ni som opererat ögonen - tips önskas!
  • gotlandsulrika

    Då jag gjorde det så skar de upp ett lock i hornhinnan för hand. Som det står beskrivet i mitt blogginlägg som jag länkade till skar de för djupt (tror jag det var)det blev ett ärr på hornhinnan.


    MulleNuh skrev 2008-11-25 21:22:16 följande:
    haha jaa det dom gör för hand är att sätta fast "klämmor" som håller upp ögonlocken och sen knappar dom in ens styrkor på en maskin som gör hela jobbet.. Läkaren gör inte ett jota.Vad har du för synfel Bumlis??
  • MulleNuh

    Men FYYYYYY!!! Va hemskt!!!! Ja då tro fan att det kan bli galet!


    gotlandsulrika skrev 2008-11-27 10:38:31 följande:
    Då jag gjorde det så skar de upp ett lock i hornhinnan för hand. Som det står beskrivet i mitt blogginlägg som jag länkade till skar de för djupt (tror jag det var)det blev ett ärr på hornhinnan.
  • ACochP

    Hej!
    Jag opererade mina ögon förra våren och det är det bästa jag nånsin har gjort. Jag var närsynt med astimatism. Jag gjorde det i Göteborg så ställen i Sthlm kan jag inte hjälpa dig med. Det gick på 22000kr för båda ögonen. Själva operationen tog 20 sek på vardera öga. Jag gjorde det på en torsdag och var tillbaka på jobbet på måndagen. var alltså ledig tors och fre. Jag sov mig genom hela tors och fredag, på lördag var jag mest i sängen just för att det var så suddigt att se, söndagen gick jag på bio!!!! Såg bra men det var torrt i ögonen. Måndag tillbaka på jobbet.

    Jag ser jättebra nu, har inga problem med mörkerseendet, däremot är jag lite mer ljuskänslig nu och det märks mest när det är sol ute, har alltid solglasögon numera. Det gjorde inte ont, tycker jag. Var torr i ögonen i ca 2-3 mån och fick droppa ögonen flera gånger om dagen. Sen avtog det också. Tydligen är det så att ju mer man droppar ögonen desto snabbare läker ögat.

  • elsi

    Jag ville oxå slippa linser och glasögon, fast glasögon dölja de mörka sträken under ögonen något (bags!)). På äldra dagar har jag mer och mera problem med linser, Vissa dagar kan jag inte se varken på långt eller när håll.
    Linser för långt håll och läsglasögon för när håll .. det är ju löjligt!

    jag har hört att de på Globen lär vara bra,, annars har jag för mig att denna kliniken so ligga vid >City Akuten i stockholm är bra...,

  • Bumlis

    Nya Ögon/Cityakuten är där Gotlandsulrika gjorde sin misslyckade operation...
    Vet inte om det är samma idag (förmodligen inte samma läkare iaf), men värt att kolla upp.


    elsi skrev 2008-11-27 11:50:15 följande:
    annars har jag för mig att denna kliniken so ligga vid >City Akuten i stockholm är bra...,
  • MulleNuh

    Jo globen är bra!! Dom ligger på flera ställen.. Globen, Skärholmen, Kungsgatan. Och nåt mer ställe tror jag!! Plus att dom kör med en teknik som inga andra gör..


    elsi skrev 2008-11-27 11:50:15 följande:
    Jag ville oxå slippa linser och glasögon, fast glasögon dölja de mörka sträken under ögonen något (bags!)). På äldra dagar har jag mer och mera problem med linser, Vissa dagar kan jag inte se varken på långt eller när håll. Linser för långt håll och läsglasögon för när håll .. det är ju löjligt!jag har hört att de på Globen lär vara bra,, annars har jag för mig att denna kliniken so ligga vid >City Akuten i stockholm är bra...,
  • elsi

    mycket tacksam för det... Jag tror faktiskt, eller jag övervägar att kolla upp globen faktiskt.
    undra om jag hinna göra det innan bröllopet


    Bumlis skrev 2008-11-27 12:12:05 följande:
    Nya Ögon/Cityakuten är där Gotlandsulrika gjorde sin misslyckade operation...Vet inte om det är samma idag (förmodligen inte samma läkare iaf), men värt att kolla upp.
  • MulleNuh

    Jag har kvar papper som ger några tusen i rabatt om jag får någon att gå till Globen! Så säg till om ni vill ha!!

  • Bumlis
    Du är ju så gullig!
    MulleNuh skrev 2008-11-27 16:51:37 följande:
    Jag har kvar papper som ger några tusen i rabatt om jag får någon att gå till Globen! Så säg till om ni vill ha!!
  • MulleNuh

    äh inte särskillt!!

    Men iaf några tusen är väl bra??


    Bumlis skrev 2008-11-27 16:57:56 följande:
    Du är ju så gullig!
  • fru edlund

    Jag opererde mig på Nya Ögon/city akuten i våras och det är det absolut bästa jag gjort och jag är jättenöjd med den kliniken. Jag hade ganska stora synful runt -10 på båda ögonen. Då jag såg så dåligt ser jag inte helt perfekt ännu men det kan ta upp till ett år innan det rättat till sig. Och med perfekt menar jag när man går på synundersökning i vardagen ser jag hur bra som helst och klarar mig helt utan glasögon.

    Ett tips om man ser så dåligt som jag gjorde var att räkna med att det kan ta lite längre tid innan man ser ordentligt. Jag var hemma nästan en vecka från jobbet och även efter det hade jag svårt att se texten på dator-skärmen, det tog några veckor tills närseendet blev ok.

    Jag har också kvar papper om någon skulle vilja ha 1000 kr rabatt.

Svar på tråden Ni som opererat ögonen - tips önskas!