• w2b 09

tips på blommor till cerise bukett

Någon som har tips på blommor att ha i en cerise bukett? Hade tänkt gerbera eller germini som huvudblomma. Vilken mer kan man ta? Färgtemat är cerise/svart (vill dock inte ha några svarta blommor... )

• Svar på tråden tips på blommor till cerise bukett
  • passionsblomman

Det vore coolt med Celosia som ett tillval.
    Rosor... Orkidéer...Freesia...Nejlikor

jag hade gärna kombinerat nejlikor, germini och celosia, för ett lite ballt intryck. Kanske enstaka orkidéklockor nålade ovanpå som pricken över i.

• w2b 09

en liten fråga till: går det att blanda cerise med lite lila? Eller blir det helt fel?

• Besservvisser

Jag älskar ceriserosa gerberor!

• w2b 09

jag med!!!! men kan jag blanda med lite lila?

• WifeJune2009

Pioner kanske? Det verkar vara poppis. Jag tycker rosor/pioner/nejlikor tillsammans med en "bädd" av grön hortensia underst är hur fint som helst.

• passionsblomman

Klart du kan!!!

w2b 09 skrev 2008-11-24 20:02:04 följande:

jag med!!!! men kan jag blanda med lite lila?
    [/citat]
    WifeJune2009 skrev 2008-11-24 20:07:38 följande:
    [citat]
    Pioner kanske? Det verkar vara poppis. Jag tycker rosor/pioner/nejlikor tillsammans med en "bädd" av grön hortensia underst är hur fint som helst.
    Det beror på när bröllopet ska stå? Pioner finns från början av februari till i augusti, men har huvudsäsong mars- mitten av juni, så i början och slutet är de väldigt dyra.
  • w2b 09

Vi gifter oss den 23 maj. Jag är inte så bra på olika blommor men ge mig gärna tips på fler lila blommor

• Bumlis

Dahlior är ju fantastiska. Har de säsong då, PB?

• w2b 09

passionsblomman: passar Iris tillsammans med gerbera/germini?

• passionsblomman

Nej, de börjar lite senare. Typ Juni. KAN gå, men det måste du kolla med din florist. De är verkligen helt underbara.

Bumlis skrev 2008-11-24 20:18:50 följande:
    Dahlior är ju fantastiska. Har de säsong då, PB?
    [/citat]

w2b 09 skrev 2008-11-24 20:17:26 följande:
    [citat]
    Vi gifter oss den 23 maj. Jag är inte så bra på olika blommor men ge mig gärna tips på fler lila blommor
    [/citat]

w2b 09 skrev 2008-11-24 20:21:41 följande:
    [citat]
    passionsblomman: passar Iris tillsammans med gerbera/germini?
    Iris är jättefint ihop med Germinin, de har väldigt olika form så de framhäver och kompletterar varandra bra.

Lila är en stor blomfärg och det kryllar av alternativ. Det handlar mer om vilken stil och känsla buketten ska ha, så får man leta sorter utifrån det. Vill du tex ha en ängsliknande bukett eller en stram och elegant. fundera lite på det i första hand. Mycket går att använda på flera olika sätt.
Svar på tråden tips på blommor till cerise bukett