• trettonhelgsbrud

Frostskadad brudbukett?

Gifter mig i trettonhelgen, dvs mitt i vintern. Det kan ju bli plusgrader o småspiksregn men det kan ju oxå bli en fantastisk vinterdag med 15 minusgrader. Vi ska fotografera oss utomhus innan vigseln. Har nu börjat fundera på brudbuketten...vad har man för blommor som klarar iskall vinter? Man vill ju inte att blommorna ska sloka mitt under vigseln. Finns det någon som har några bra tips?

• Svar på tråden Frostskadad brudbukett?
  • Bumlis

Jag gifter mig i januari och har inte en tanke på att fotas ute, förutom kanske på promenaden från hotellet till bilen. Brrr... och så rööööda kinder!

• passionsblomman
    ...Och röd näsa!
    Bumlis skrev 2008-11-24 11:56:44 följande:
    Jag gifter mig i januari och har inte en tanke på att fotas ute, förutom kanske på promenaden från hotellet till bilen. Brrr... och så rööööda kinder!
  • Rosenpetunia

passionsblomman, det är ju hur underbart som helst att fotas i massvis med minusgrader

Håller med Brudgummarna, kanske kan två buketter vara modellen.

Vi fotograferade oss efter vigseln och min bukett (rosor) fick utstå många minusgrader ( -5 som varmast, - 25 som kallast). Den slokade väldigt fint så fort den togs in i värmen, men mig gjorde det inte nåt eftersom vigseln redan var "avklarad"

Lycka till!

• Akvavit

Vi gifte oss i februari och hade hoppats på massor med superfina snöbilder. Tyvärr var det inte så mycket snö, men definitivt kallt ute. Så vi gjorde så att vi fotade oss ute innan vigseln, utan blommor, så blommorna var fräscha och fina till vigseln.

Sedan medan vi väntade på att gästerna skulle ta sig till festlokalen så fotade vi lite mer, fortfarande utomhus, men med blommor. Kände att det gjorde inte så mycket om de blev lite hängiga till middagen. Det funkade jättebra, och blommorna höll sig faktiskt fina i en vecka efteråt. Hade bara rosor, ormhassel och hjärtan-på-tråd i buketten, men då var det "bara" några minusgrader ute.

• Zsarah

hmm.. detta har jag inte tänkt på, måste kanske överväga att beställa två buketter för tycker det ser så fint ut med mörkröda rosor mot den vita snön...

• Zsarah

Ot: finns det någon blomma som tål värmeväxlingar bättre än rosor?

• Svanboet

Häftig bukett!
    Klarar det mesta skulle jag tro och står sig fint utan konservering även efter bröllopet.

081118 2 skrev 2008-11-24 13:29:24 följande:

Vi hade från början tänkt oss ett februaribröllop och då skulle jag ha en sån här bukett (klarar garanterat kylan )www.austrian-crystal.net/
  • 081118 2

visst är den fin , enda problemet är om man vill kasta den till alla ogifta kvinnor, som på film... finns risk för utpetade ögon...

• Marie88

Lite OT kanske, men vad gör man av buketten sedan? Dör den direkt om man bara lägger den på "festbordet", ska man ställa den i vatten (hur går det då med "handtaget"?) eller vad gör man av den?

• Rosenpetunia

Min bukett fick stå i en vas på bordet under hela middagen. Det var en väldigt enkel bukett eftersom jag visste att den inte skulle hålla så länge.

• Marie88

Min kommer ha ett handtag och är gjord av en florist. Hur gör man då?

• Rosenpetunia

Min var också gjord av en florist, men inget direkt handtag. Det finns några bilder i mitt galleri.
    Om handtaget inte tål vatten skulle jag nog lägga buketten i en vas utan vatten, fast med nåt "fuktigt" (t.ex. en oasis)längst ner i vasen förstås. Någon kanske kan göra iordning en sådan vas i förväg. Och är det ett jättelångt handtag skulle jag nog bara placera buketten i nån hållare på bordet lite fint.

Passionsblomman kan säkert svara på din fråga, hon är ju proffs på det här med buketter

• Svanboet

Fråga floristen... Jag har hört att man kan konservera den på nått sätt om man vill. Jag har också sett att en del använder en stålställning med en nypa som de sätter fast buketten i.

Marie88 skrev 2008-11-24 13:50:11 följande:
    Min kommer ha ett handtag och är gjord av en florist. Hur gör man då?
  • passionsblomman

Vas med vatten eller sten i botten så den inte tippar är enklast att sätta buketten i . Har den handtag har den också fukt i oasisen så den håller bra under hela dagen.
    Duscha med vatten under dagen ngra ggr om du vill hålla den lite extra fräsch.

De blommor som kalarar kyla bra är sådana som Julrosor(finns bilder i mitt galleri) de blommar tom i snön, och vidare tål även penséer och de flesta lökväxter svalare temperaturer, men det betyder runt nollan och ngn minus, inte blåst och 5 minus eller mer. Det är blomfritt på marken under vintrarna av en anledning...

Svar på tråden Frostskadad brudbukett?