Fairytales skrev 2008-11-22 12:18:36 följande:
Nu är jag inte ett dugg insatt men jag skulle vara positiv om den "obligatoriska" delen vore en mycket enkel tillställning som då "måste" utföras i rådhusett eller liknande, annars skulle jag nog tycka att det är lite orättvist att de som "bara" vill gifta sig borgerligt kan utforma sin ceremoni som de vill osv medan de som vill ha en "traditionell" kyrklig ceremoni måste ha två bröllop; alltså de nya fritt utformade borgerliga vigslarna skulle också bli en extraceremoni i så fall. Någon som förstår?
Jag förstår. Tror jagg. Och ser ingen orsak till att den juridiska delen på rådhuset skulle förändras. Den kan väl i nuläget klaras av på någon minut?
Naturligtvis vill inte kristna eller muslimska par lägga mycket tid på den rättsliga delen - för den troende är ju den religiösa aspekten långt viktigare än den juridiska.
Har pratat med kristna som tillhör samfund utan vigselrätt, och de har gjort den borgerliga vigseln på någon lunchrast, tagit med sig pappren från den och sen genomfört sin "riktiga" vigsel inför Gud. Så går det ju till i väldigt många länder, så jag har svårt att se varför vi inte skulle kunna ha det så i Sverige också.