• JockesTess

    morgongåva till sin blivande???

    Är det någon som ska ge en morgongåva till sin blivande? Visst kan man väl göra det?
    Det var ju ändå jag som friade ;)! Tips på vad man kan ge?

  • Svar på tråden morgongåva till sin blivande???
  • JustMeAndMyLove

    Känner mig jättedum, men vad är egentligen en morgongåva?

  • JockesTess

    Det är (väl) den presenten som brudgumen ger sin brud på morgonen efter bröllopet. Förr i tiden var det väl så att han gav den som tack för att hon "sparat" sig till bröllopsnatten..

  • Miss Biii

    Morgongåvan skulle vara ngt stort och värdefullt, tex en byggnad, så hon hade en säkerhet om mannen skulle gå bort, på den tiden då kvinnan inte jobbade och inte tjänade pengar och därmed inte skulle ha nått kvar annars om mannen dog.

    Idag kan det väl vara gulligt av mannen att ge tex ett smycke eller så, mest som minne kanske. Men vad bruden kan ge till mennen?? hmm, ja nått i stil med machettknappar eller så kanske? som han kan behålla LÄNGE som minne (?)

  • JockesTess

    Jag hade tänkt köpa en fin klocka till min m2b och gravera in något fint på baksidan :).

  • skogssmurfen

    Jag ska ge min m2b ett presentkort på tatuering, dels vet jag att han vill ha fler tatueringar och då kan ha tatuera något som symboliserar bröllopet/kärleken/vårt liv tillsammans för honom. Jag kommer förmodligen också att tatuera mig efter bröllopet..

  • J D

    Ja, jag ska ge. Men jag tänker inte skriva vad här eftersom min fästman också läser forumet.

  • kalevala

    jag gav dagen innan , vi hade bestämt vi inte skulle , men varsin armani code parfym att ha på bröllopet !

  • Emmeli o Markus

    varför inte ge din m2b ett fotoalbum med snygga halvnakna/nakna bilder på dig?

    Lycka till!!

  • J D
    Emmeli o Markus skrev 2008-11-16 19:14:20 följande:
    varför inte ge din m2b ett fotoalbum med snygga halvnakna/nakna bilder på dig? Lycka till!!
    Jag skulle inte ge det eftersom jag tycker det känns lätt objektifierande. Min fästman kommer ju knappast ge ett sådant till mig. Känns lite egocentrerat också. Men många här verkar ju gilla det så det kanske din m2b också gör, vad vet jag.
  • Augusti2010

    Håller med JD. Men det finns säkert andra trådar om just det ämnet. Tror säkert att killen iofs skulle gilla ett sådant, han är ju man =). Men som morgongåva känns det lite egocentrerat och jag skulle personligen aldrig objektifiera mig själv så.

  • J D
    Augusti2010 skrev 2008-11-16 20:05:36 följande:
    Håller med JD. Men det finns säkert andra trådar om just det ämnet. Tror säkert att killen iofs skulle gilla ett sådant, han är ju man =). Men som morgongåva känns det lite egocentrerat och jag skulle personligen aldrig objektifiera mig själv så.
    Tror nog att min fästman skulle tycka att det var konstigt och han är också man . Men jag håller med dig om att de flesta män säkert skulle uppskatta det med tanke på den generella normen.
  • Malinmicke

    Min man är inte så glad för smycken eller romantik, däremot för teknik, så han fick en ipod! Han blev glad, poängen är att det kan vara ngt som passar ens personlighet...!

  • JockesTess

    Tack för alla tips :). Det där med fotoalbum och snygga bilder har jag en kompis som gör åt sin man. Hon ska ge det som julklapp, det är hennes egen tolkning av pinupkalender. Vet dock inte om jag skulle ge det som morgongåva ;). Är också feminist och skulle nog inte känna mig bekväm i det ;).

    Min m2b är inte heller så mycket för smycken, då hans jobb inte tillåter det. Men en klocka tror jag nog att det får bli... Man kan ju gravera in något fint på undersidan...:)Ipod var ju också en cool idé!

  • Emmeli o Markus

    jag skulle själv aldrig ge ett fotoalbum men vet många som gjort det.. 
    Min kropp är inte direkt fotovänlig efter en graviditet med 43 extrakilon men bara en bebis på 3540g.. resten vatten.. Ni kanske kan räkna ut hur mycket den hänger=(

    Min m2b får nog en fiddy som morgongåva:) det är typ det enda jag kan komma på som gör han glad... Tänkte beställa en med samma färger som vårt bröllop ska ha


    Längtar efter vår stora Dag:)
  • Emmeli o Markus
    JockesTess skrev 2008-11-27 21:31:07 följande:
    Oooo coolt med en fiddy! Vad kostar den???
    oj det är såå olika.. finns från ca 5000 upp till långt över 100.000 beroende på märken o så. den jag vet sambon vill ha kostar kring 9500 har jag för mej.. sen kanske det blir lite till för att få "våra" färger på.. Dax att börja spara nu=)
    Längtar efter vår stora Dag:)
Svar på tråden morgongåva till sin blivande???