• nena85

Hur många är det som tar kvinnans efternamn?

Undrar bara om det är många här inne vars blivande man ska ta erat namn?
    Känns som det inte är så värst många.
    Har jag fel?

• Svar på tråden Hur många är det som tar kvinnans efternamn?
  • 090208

By the way, vi bytte inte namn. Men kanske inte framtiden... Bor i London nu, men ska flytta till Sverige och da min man ar svartskalle sa kanske det ar lattare med jobb om han byter till ett svenskt efternamn. Fordomar fordomar...

• MyochErlend
    090208 skrev 2008-11-15 16:58:34 följande:
    Vada??? Sager man a for man faktiskt saga b!!! *nyfiken i en strut*
    Pappa och hans tvillingbror hittade på ett efternamn för de hette carlsson tidigare...
    De tog patent på namnet och nu är det vi 4 i vår familj + 4 st i min farbrors familj som heter det :)
  • Augusti2010

Min karl kommer att ta mitt efternamn.

• Piggelinlover

Har oxå pratat om detta, vi har båda två ovanliga efternamn...
    Mitt efternamn bärs av ca 1087 i sverige och min sambos efternamn av ca 669...

Jag vill eg inte byta, då jag tycker om mitt efternamn, och många vet vem jag är med det namnet, medans sambon vill att jag byter,

jag har ff inte bestämt mig hur vi gör, men troligtvis så lägger jag till hans namn och behåller mitt som mellannamn...

• 090208

Varfor kan man inte bara lata det vara som det ar??

• Augusti2010
    090208 skrev 2008-11-15 21:49:38 följande:
    Varfor kan man inte bara lata det vara som det ar??
    Det är klart man kan, men lite av grejen med att gifta sig är väl för många att man blir en familj "på riktigt", med samma efternamn. Har man dessutom barn, som vi, tror jag den känslan är extra viktig. Båda föräldrarna vill väl ha samma efternamn som sitt barn. Och dessutom får man kanske chansen att byta upp sig till ett snyggare efternamn!
  • Jessie Gustav

Min man tog mitt efternamn,vi ville inte heller vara några svensson som gotlandsulrika skrev.

• J D

Min kvinnliga klasskompis man tog hennes. Vi kommer ta min fästmans eftersom det är ovanligare.

• 090208

Sa vi ar ingen "riktig" familj..? :'-(

Augusti2010 skrev 2008-11-16 12:03:14 följande:
    Det är klart man kan, men lite av grejen med att gifta sig är väl för många att man blir en familj "på riktigt", med samma efternamn. Har man dessutom barn, som vi, tror jag den känslan är extra viktig. Båda föräldrarna vill väl ha samma efternamn som sitt barn. Och dessutom får man kanske chansen att byta upp sig till ett snyggare efternamn!
  • Augusti2010
    090208 skrev 2008-11-16 20:56:45 följande:
    Sa vi ar ingen "riktig" familj..? :'-(
    Jag skrev att det är väl det som är grejen för många, men självklart - och uppenbarligen - inte alla. Det var ingen personlig åsikt utan mest ett försök till förklaring till varför de flesta vill ha samma efternamn. Däremot skulle jag personligen inte vilja heta annorlunda i efternamn än mitt barn, då hade jag bytt i samband med giftermål. Nu heter vår dotter som mig, och min sambo kommer att ta mitt efternamn. Han vill också att vi alla ska ha samma namn. Men jag tycker inte det är något konstigt att ha kvar det som det är heller.
  • 090208

Borjar mer och mer vanja mig vid tanken att alla har olika.

Min syrras barn heter som sin pappa. Men dom ar ju inte mindre mina tjejer for det! Alla vet anda att dom ar "mina"...

• Vitt guld

Vi gifte oss i lördags, och min man tog mitt efternamn.

• agni

Min familj är unik med sitt namn oxå, så antingen blir det det eller så hittar vi på ett eget...blandning kanske!

• tempest

Vi kommer att ha dubbel efternamn enligt mitt önskemål.

Då jag får mina föräldrars efternamn (mammas flicknamn och pappas) Annars ville han bara ha mitt.

• 2time

När jag gifte mig första gången så tog min man mitt efternamn. Dels för att det är praktiskt att ha samma namn och dels för att barnen skulle få samma (ordning på) efternamn i båda våra länder.

Om jag gifter mig med min nuvarande pojkvän så kommer vi behålla våra efternamn.

Svar på tråden Hur många är det som tar kvinnans efternamn?