• MarcusG

    Giftemål Hawaii

    Jag har sökt sökt och sökt men blir inte så klok.

    Vi skall till Hawaii i februari. Vi hade först tänkt gifta oss på rådhuset men nu kom denna resan och då vill vi gifta oss på en sandstrand på Hawaii.

    Har då letat efter info vad man skall göra osv osv. Det kommer då upp man skall göra det på ambasaden osv osv... Nu är det så att vi känner en lokal präst på hawaii som har rätt att utföra vigslar där.

    Vem skall jag kontakta här hemma för att få svar på vad jag behöver här hemmifrån. att tänka på osv osv.

    Snälla ni är min sista utväg.

    jätte tack på förhand.

  • Svar på tråden Giftemål Hawaii
  • dimma

    Självklart ska ni gifta er på Hawaii och inte på rådhuset!! Jag hade själv tänkt mig en gryningsvigsel ovan molnen på Halekala alt en strand i solnedgången - om sambon inte skulle gå med på vulkanvigsel. Han gick inte med på någotdera, utan det blev ökenbröllop i Arizona istället, vilket var HELT obeskrivligt fantastiskt. Sjukt romantiskt. Och vackert. Mmmmm.... fem månader sedan och jag njuter av minnena varje dag...

    Vart har ni tänkt gifta er?? Vilken ö? Vilken strand?

    Du behöver inte tänka på så mycket faktiskt, det är väldigt smidigt att gifta sig i USA. Man behöver inte vända sig till ambassaden så länge man får lov att gifta sig "på vanligt vis" i landet i fråga! Om vigseln går igenom i landet man är besökare i så blir den också giltig i Sverige.
    Det enda ni behöver på Hawaii är pass och pengar. Ni skaffar en marriage license på plats, det kostar ca 50 dollar och görs lättast på en vardag i Honolulu, men jag har för mig att det går att lösa även på de andra öarna och på helgdagar med lite trixande. Ni och två vittnen skriver under pappret efter vigseln, och sen skickar/lämnar ni eller prästen in dokumentet och ni begär ut ett certificate of marriage, antingen personligen på plats eller via post. Detta kostar också en slant, 20 dollar kanske? Skatteverket tar sedan en kopia av certifikatet när ni är hemma igen, ni får fylla i ett papper eller två, och efter registrering av detta är vigseln giltig även i Sverige!
    Hindersprövning lär man inte behöva göra, men vi skickade in det också tillsammans med namnändringsanmälan. Man kan be att få ett dokument på utländska som motsvarar hindersprövningen, men det är inget du kommer att behöva på Hawaii. Ni behöver bara visa era pass och intyga på plats att ni inte är släkt osv för att få er marriage license!!

    Det finns massor av vigselförättare och bröllopskoordinatorer och bröllopsfotografer på öarna, om du googlar lite (tex wedding officiant hawaii) hittar du massor av information.

    Jag hoppas att det inte blev för rörigt det här. Lycka till med allt!!

  • MarcusG

    Lysande nu känner jag mig gensat lugn.

    Vi skall bo i Honolulu. Stranden alla pratar om Waikiki är väll det som är tänkt.
    Min sambo vet inget om det hon tror vi skall gifta oss efter vi kommer hem på rådhuset. :)

    Får bli en överaskning när vi väl är där.

    Mega tack för hjälpen. Kommer kanske med fler frågor. Skall googla vidare nu.

  • dimma

    Ojoj, vilken överraskning!
    Waikiki i all sin ära - jag hade nog inte valt den stranden som alla pratar om för mitt bröllop. Hellre en med lite mindre folk. Men så är jag ju lite om mig och kring mig då...
    Har inget förslag på Big Island i och för sig... Waimanalo beach kanske? Ganska nära Honolulu men känns trevligare än Waikiki. Men jag har inte varit där - så jag ska kanske inte uttala mig...;)
    www.hawaiiweddings.com/
    Bara lite inspiration, stranden nedanför Captain Howies hus är Waimanalo. Cool kapten för övrigt.
    Surfa lugnt!!

Svar på tråden Giftemål Hawaii