• Dagge

    Bröllopslokal i och omkring Göteborg

    Hej!
    För att göra ett litet avbräck (?) mot "alla" inlägg gjorda av kvinnor så kommer här ett inlägg från den blivande "brudgubben". (Är det bara jag som tycker att det verkar vara dålig uppslutning från den andra hälften, dvs mannen???).
    Nåja.....
    Har läst ett hundratal inlägg här om lokaler i och omkring Göteborg, och konstaterat att vissa tips på lokaler tenderar att återkomma ett antal gånger, t.ex. Aschebergska, Lagerträdhuset, Varmhusbadet, Belparc, Gräfsnäsgården, Postiljonen m.m.
    Så jag skulle vilja få "nya" tips på lokal.
    Förutsättningar: Vi hoppas kunna komma undan hyggligt bra ekonomiskt (totalkostnad för bröllopet ca. 40-50.000:-, och ha ca. 40-50st gäster), giftermål planeras i slutet av maj eller början av juni 2004.
    Önskemål på festlokal; helst ha möjlighet att ta med sig egen sprit , gärna närhet till lite grönska (läs: inte mitt i stan, helt OK att åka upp till 3-4 mil från stan), bra kylmöjligheter (för både mat, tårta och blommor) dvs om ingen catering ordnas, gärna bestick, tallrikar etc., kunna ha festen åtminstone till 01.00 utan att polisen kommer , finns det möjlighet till ev. övernattning för 10-15 gäster så är det en bonus.

    Detta är iaf en start, hoppas vi kan få lite hjälp av er som har kommit längre än oss!!
    Eller varför inte få tips från dem som redan genomfört allt detta?

    //David

    P.S. Nån som kan lova vackert väder till den stora dagen? D.S.

  • Svar på tråden Bröllopslokal i och omkring Göteborg
  • ulda

    Jag har varit på bröllopsfest i Blå huset, Konstepedemien. Jag vet dock inte om man kan ordna middag själv.

  • Mia_putte

    Jag vet inte vilket hus men det var längst in på området, det var konferansrum + kök, typ båtdelsnamn på alla rum det fanns även pool och bastu ska ringa och kolla med syrran hon hade sin bröllopsfest där återkommer med exakt info till er.

  • brunetten

    Chalmers borde med tanke på utsikten vara på Chalmers Lindholmen. Dvs på Hisingssidan. Vet tyvärr inget om någon festlokal där.
    Lycka till med letandet!

  • Mia_putte

    Det var Lindholmens konferscentum
    fast hon säger att den inte hyrs ut till "privatpersoner" Men kolla ändå.

  • Anonym

    Hej !

    Jag och min blivande ska ha festen på Restaurang Kapellet vid Nya Varvet. Mysigt falurött hus med en liten trädgård på baksidan. Otroligt kunniga och hjälpsamma. Vi har fått ett pris på ca 550 kr för trerätters, tre glas vin, välkomstskål, kaffe och avec. Bra pris tycker vi. För oss är det dags redan i augusti i år så vi ska snart träffa dem på Kapellet och bestämma menyer. Tyvärr kan man inte ta med sig egen dricka men de har en bar med Ganska humana priser. Har inte hennes telefonnummer med mig idag men kolla på hemsidan: www.restaurangkapellet.se

    Hoppas att ni hittar er drömlokal!

  • Dagge

    -> Mia_Putte -> Då ska jag jaga lite telefonnr!
    Stort tack för tipset iaf! :D

    -> ulda -> Har inte fått tag i någon där, men kikade lite på deras hemsida. Men, hyr de verkligen ut till t.ex bröllopsfest? Det verkade som om det bara var för "utställningar". Nåja, ska jaga dem efter lunch!
    Tack iaf!

    -> Anonym -> Vi har kikat på Kapellet, men min blivande tyckte inte om stället. Däremot jag....

    Fler förslag/tips?

    //Dagge

  • Alixandra

    Hejsan!!

    Vi skall ha våran B-fest på "Lagat och klart" i Tynnered den 14/6,alltså om 1 vecka. Då betalar vi 4500:- och då ingår dukning,porslin,städ,disk,ljudanläggning m.m m.m Vi har INGEN catering utan fixar maten själva och vi skall ha fri bar så alkoholen tar vi med själva med. Det ligger på ett lite tråkigt ställe,med lokalen är jättefin inuti. Väldigt mysig,man blir förvånad. kika på deras hemsida www.lagatochklart.com
    Hoppas det löser sig// Alixandra

  • West

    Om du ordnar catering och så finns det ju en massa bygdegårdar runt omkring Göteborg!

    www.bygdegardarna.se/gardar.htm

    Exempelvis om du söker på Halland så ligger ju Hanhalsgården strax söder om Kungsbacka väldigt fint, men det finns ju fler bygdegårdar som ligger fint och är vackra! :) Dessutom ser du på sidan hur många personer de olika gårdarna tar så då kan du ju hitta någon som verkar lämplig! :)

    Bygdegårdar brukar ha uthyrning av porslin ect också! Och tack vare att de ligger ute på landet brukar man kunna hålla igång till efter klockan 01 också! :D

    Lycka till!

  • ulda

    Dagge, ja jag har med 100% säkerhet varit på bröllopsfest där (min brors bröllop). Men jag tror de hade "fullservicepaket".

  • Dagge

    Hej allihopa och tack för alla tips och förslag!! Mycket uppskattat av oss!

    En liten sammanfattning:
    * Thorskogs Slott - Well, suveränt fint och charmigt, en klass för sig (framför allt prismässigt..). Nope, tyvärr. Passade inte vår plånbok.
    * Särögården - Sicken kille! Otroligt serviceminded, lugn, förtroendeingivande!! Han (Bosse) vet vad han snackar om. Enda negativa är att det kanske ligger lite väl långt från stan, men om nån har tips på övernattning i närheten så kanske de är med i matchen igen . Ca 600:-/kuvert (inkl. "allt", men med "förhandling" om vad som ska ingå i varje kuvert. Mest positivt (förutom Bosse): Ta med egen sprit.
    * Villa Vanahem - tja, 8 mil är 16 mil tur och retur. Nope, för långt bort. Det måste vara på "lagom" avstånd från Göteborg, alltså enkelt/billigt för gästerna att ta sig till och från festen.
    * Lindholmens Konferenscentrum - Som sagt, man är ju "privatperson", så det låg ju i fatet så att säga .
    * Restaurang Kapellet - Njaee, då man inte kunde ta med sig "eget" så blir det för dyrt....
    * Kvibergs kantiner - Ligger ju väldigt fint till (om man bortser från den stora P-platsen precis utanför). Även närhet till almänna kommunikationer samt övernattningsmöjligheter är ju plus i kanten. Men de rekommenderar att man åtminstone är 60-70 pers annars kan det kännas ganska tomt i och med att lokalen är STOR (uppskattar att den tar 250-300 pers!)!!

    * Bygdegårdar - Jo, ska forska lite mer i det. Finns helt klart en hel del fördelar med den varianten .

    Fler förslag tips?

    Tjingeling!

    //Dagge

  • Lokan

    (((Obs! OT!! Brud 2004: Undrar bara hur man länkar till en gammal tråd, så som du gjort här? Det är så användbart och jag undrar hur det går till - kopierar man bara inlägget i trådlistan?)))

  • Brud2004

    Lokan:
    Jag gick in på tråden och kopierade från adressfältet och klistrade in i inlägget - busenkelt!

  • emma p

    Stensjöhill Herrgård i Mölndal är ett nytt ställe som jag och min blivande man har varit & titta på och bara älskade lokalerna. Jätte trevlig och tillmötesgående personal och humana priser. Ligger jättefint alldeles invid Stensjön. Gå gärna in på deras hemsida - lycka till - vi slog i alla fall till och bokade på studs för vi blev helt sålda

    www.stensjohill.se

  • MIB

    En fråga till signatur "emma p".
    Är du på något sätt involverad i Stensjöhill? Du skrev 7 minuter tidigare att du redan bokat festlokal, detta under rubrik "Stensjöhill", här skriver du att du bokade på studs, verkar mycket märkligt. Även sett dig göra reklam på ytterligare ett ställe.

    Har du bokat eller inte?! När?

  • Musse

    Dagge-
    Älvsåkersgården! Vi gifte oss på Midsommar och hade festen där. Egen sprit kan man ta med och de har ett stort restaurangkök så man kan ta dit ngn som lagar mat (gjorde vi) eller hyra in catering. Vi hade 75 gäster och det ligger i ett grönskade område, man kan ta brudskålen på gräsmattan utanför!
    // Lycklig Fru

  • GunnarEA

    Hej!
    Bra initiativ på tråd tycker jag !

    Vill du hitta lite nya lokaler kan du testa som vi gjorde för festlokalen till min frus 50 års-fest.

    gå in på www.lokaler.nu/festlokaler  , där hittar du ett urval men om du gör en förfrågan så skickas det även ut till vissa som inte annonserar.

    Ett bra alternativ som fungerade, rekommenderas!

    Vänligen
    Gunnar

  • wwwbrollopslokalercom

    Hej! 

    Jag har summerat alla lokaler som inte är insynade längst med västkusten och lagt det på en hemsida, www.brollopslokaler.com

    Vi (Jag och min fru) kände att det var svårt att få koll på vilka lokaler som finns som inte kostar skjortan och där man kan fixa mat/alkohol själv. Så för att hjälpa oss (och er alla andra) så gjorde vi en google-karta och hemsida där man kan hitta dessa guldkorn. 

    Hoppas att det hjälper er hitta lokalerna ni letar efter! 

Svar på tråden Bröllopslokal i och omkring Göteborg