Min (numera) man tror inte på gud och tyckte att giftemål var något man kunde vara utan. Jag är troende och ville gifta mig, göra det i kyrkan och lova inför gud och dessutom ha fest för släkt och vänner. Han kunde dock se att det var viktigt för mig och kunde därför tänka sig att gifta sig med mig och göra det i kyrkan. Han kunde tänka sig att vänta, jag ville göra det nu. Jag trodde att eftersom han förstod mina två första önskemål och accepterade dem så förstod och accepterade han det tredje också. Åren gick, jag ville ha ett frieri, talade om det för honom och han förhlade hela tiden. Vi småtjafsade om det, jag grät en del men vi kom ingen vart. Tillslut fick jag ett fullständigt psykbryt på det hela och var riktigt upprörd och då kom det fram att ja, han förstod och accepterade mitt önskemål om att gifta mig och göra det i kyrkan, men tanken på fest med släkt och vänner och hela den biten tyckte han inte alls om. Jag kunde först inte förstå varför han inte sagt något till mig, men han förklarade att han hela tiden försökte få sig själv att tänka om, hitta ett sätt att acceptera min dröm om festen och så och kunna genomföra det, för han ville gärna att jag skulle få det.
När jag väl visste vad hans förhalande berodde på kunde vi äntligen börja prata öppet om det och hitta ett sätt att komprosmissa. Jag ville ju inte bara att han skulle göra det för min skulle, jag ville ju att det skulle vara en dag han ville ha också. För när man har skilda önskemål om sin bröllopsdag, då gäller det att hitta en väg som båda två kan känna sig ok med och då får båda komprosmissa.
Kontentan av det här, försök ta reda på vad och varför din kille är "emot" och hur han ser på det. Också hur han ser på att du har en helt annan bild och hur kan han tänka sig att lösa det här. Jag brukar ofta fråga min man när vi är oense på grund av att vi ser på saken på olika sätt hur han tycker att vi ska lösa det. Lös inte det dirket åt honom utan låt honom fundera och tänka lite på det.
Jag förespråkar alltid att man försöker lösa sånt här utanför grälen. Säg till att du vill prata om det här, vad och varför och boka in en tid. Jag gjorde så och det funkade bra. Jag sa något i stil med att jag ville prata om det här med bröllop på lördag för jag är verkligen ledsen över det här och jag har ett behov av att vi försöker hitta en lösning tillsammans och vill göra det när båda är förberedda på att prata om det. Då får han tid på sig att förbereda sig, fundera lite och ni får ett bättre samtal. När man själv gått och funderat och ältat något och så drar igång diskussionen så överrumplar man bara den andra som lätt går in i försvarsställning och då kommer man ingen vart.