• Marrajja

Problem med att gifta sig på nationaldagen?

Vi står och väljer mellan att gifta oss den 6:e juni (nationaldagen) eller den 13:e juni. Egentligen skulle vi föredra den 6:e, dels p.g.a ledighet från jobb m.m. dels för att vädret ofta är finare och mer stabilt i början av juni än närmare midsommar.

Men tror ni man kan få problem för att det är nationaldagen? I vår stad brukar nationaldagen dessutom vara denna dag, men de kanske ska flytta på det för att kungen kommer p.g.a. att staden fyller 350 år (tror jag). Mycket rörelse i stan kanske, men vi ska ändå gifta oss på landet.

Men brukar frisörer, blomsteraffärer, fotograf ha öppet? Tror ni de kan ta ut högre priser för att det är röd dag? Och kyrkan, ställer de upp med personal, eller vill de att man alltid gifter sig en vanlig lördag?

Ska givetvis kolla upp detta själv, men är nyfiken på om ni vet något, eller har någon åsikt om det.

• Svar på tråden Problem med att gifta sig på nationaldagen?
  • bettan02

Hej!

Vi ska gifta oss den 6/6-09, precis som du skriver så är det problem med att det är en helgdag då mycket är stängt och arbetar de då så är det dyrare.

Jag har bokat frisör och make-up och fått det till ordinarie pris (annars var det dubbelt upp) men det är för att jag varit trogen min frisör i alla år. Men när det gällde make-upen så nämnde de inget om ett dyrare pris när jag bokade, men för att göra en extra koll så gjorde jag ringde jag och dubbelkollade och mycket riktigt var det dubbla priset, de hade inte tänkt på att det var en helgdag, men jag fick det till slut för ordinarie pris eftersom det var det vi avtalat.

Övriga bokningar är vanliga priser, tydligen är det en vanlig bröllopsdag. Min rekommendation är att dubbelkolla även om man inte ska behöva det, men det är inte kul att få en slutnota betydligt högre än vad man tänkt sig.

Lycka till!

• passionsblomman

Jag he läst i andra trådar om detta och det svåra kan visst vara att eftersom det inte är en kyrklig helgdag så är det många i kyrkans personal som har ledigt, därför viktigt att kolla upp allra först och boka där det är öppet med vaktmästare och allt.

Vad gäller blommor så binds buketterna som regel dagen innan, så även om din florist skulle råka ha stängt så kan du hämta buketten dagen innan isåfall. Många butiker har dessutom öppet. Det är en lite lurig dag detta, även för den som ska avgöra om det är värt att ha öppet och personal som ska ha helgersättning, om det sedan blir stendött i butiken...
    Helgdagen är så ny än, så det kommer nog att visa sig hur den blir som "köpdag"

Jag tror blomterbranscehn tycker det vore jättekul om detta skulle bli en stor bröllopshelg framöver. Då vet man ju att det är mycket att göra och kan ha öppet för övriga kunder också.

Att ta ut mer för blommorna är inte aktuellt, utom ifall man skulle vilja ha dekorationer och leveranser utförda på plats den aktuella dagen möjligen.

• En till präst

Det verkar variera vansinnigt mellan olika församlingar. Hos oss är det inga problem, på andra ställen har vaktmästarna ledigt och prästen sysslar med nationaldagsfirandet för fullt, så det går inte alls.

Ring Din pastorsexpedition och kolla.

Det finns absolut inget generellt önskemål från Kyrkans sida att folk ska gifta sig på lördagar - det är bara den dag då de flesta brudpar vill gifta sig för att kunna ha fest.

• Marrajja

Tack för svaren!!! Tyvärr var både den 6:e och 13:e juni redan bokade så vi har fått tänka om lite... Är tydligen ganska sent ute med att boka kyrka. Helt otroligt, det är ju över ett halvår kvar! :)

Svar på tråden Problem med att gifta sig på nationaldagen?