• ganesha

Vem ska få tackkort?

De som kom på vigsel och fest får ju självklart ett tackkort. Även de som inte kunde närvara, men som uppvaktade före eller efter på olika sätt.

Vad med moster som medvetet inte blev bjuden, men som kom dagen efter med en blombukett? Och om hon ska få ett tackkort, gäller det fortfarande efter att hon gnällt länge och väl över att hon inte blev bjuden, dock bara till mormor och morfar och till den andra mostern, av vilka alla blev bjudna - men inte sa något till oss. Och som när hon ringer och pratar med oss dagen efter är jättetrevlig mot mig, men otrevlig mot min man (vars moster det är), och där pratar om hur hon nu är utpetad ur släkten och allt vad det är. Ska hon få tackkort, för hon kom ju faktiskt med blommor.

Och vad med prästen som är en vän till oss? Och vad med de som skötte ljudet som även de är såna vi känner om än bekant. Och vad med restaurangen som ordnade med mat? Varken ljud eller mat gav oss ju något, eller uppvaktade, men de hjälpte till med sånt som vi behövde (på vår bekostnad), men skickar man tackkort till dem?

Vem får egentligen tackkort?

• Svar på tråden Vem ska få tackkort?
  • zeddy

Jag skulle skicka tack kort till alla de som du skriver om, just för att de har faktiskt gjort något för att ER dag blev perfekt! Mostern är nog bara att skicka ett kort till och se glad ut

• Mrs Fr

Hellre ett kort för mycket än ett för lite...

• passionsblomman

Ja verkligen!

Det är oförskämt att utelämna någon som uppvaktat. (även om den personen inte är en favorit eller ens så trevlig som hon borde)

Som en av dem som jobbar med bröllop kan jag säga att bland det roligaste som finns är att få Tackkort och feedback på det man gjort. Jättekul att få se brudparet och hur allt blev tillslut. Och även om man "bara" gjort sitt jobb, värmer det om någon visar sin uppskattning för det.
    För vissa av oss är det dessutom viktigt för referener till andra, som ser att det redan finns nöjda kunder.

Jag sparar alla mina tackkort!

Mrs Fr skrev 2008-11-07 15:42:07 följande:

Hellre ett kort för mycket än ett för lite...
  • Lajsan

Vi skickade nog till dom flesta, catering, blommor, präst, frissan...

• Comfortably numb

håller med, hellre et för mycket.... man blir ju så glad över att få tack-kort även om man inte kunde vara med eller int var bjuden.....

och alla som jobbat runt bröllopet kommer vi skicka till, vigselförrättaren, fotografen, restaurangen, transporten, floristen, make up& hårstylist... kommer säkert på någon mer...

vi kommer bara ha närmaste släkten på plats, 15 gäster totalt.... men kommer skicka kort till alla nära vänner och de i släkten som inte var bjudna, kommer väl inte stå tack i dem på samma sätt, men en fin bild på oss från bröllopet så de får se hur vi såg ut samt nån text om hur fint vi (förhoppningsvis) hade det....

• ganesha

Okej, ja så många kort blir det inte ändå.

Jag satte upp håret själv och band min egen blombukett. Men jag köpte ju blommorna av någon och hon visste att jag skulle gifta mig för hon hjälpte mig med vad jag skulle beställa för blommor, gav lite tips på hur jag skulle binda dem och lovade att hjälpa mig att göra en bukett om min blev katastrof.
    Ska hon också få ett tackkort? Hon lär ju INTE förvänta sig det och hon faller kanske utanför ramen... Hon sålde ju bara blommorna till mig. (Jag skickar ju inte till hon som sålde mitt nagellack till exempel).

Annars är listan gjort och jag hoppas inte jag glömt någon. Beställer dock fem extra kort ifall något namn poppar upp i efterhand.

Svar på tråden Vem ska få tackkort?