• Flisa80

Sång på barnvälsignelse??

Ska sjunga på mitt syskonbarns barnvälsignelse på söndag...men kan inte bestämma mig för vad? Skulle skriva en låt men hinner nog inte klart, för mycket på jobbet... Har ni förslag???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-04 19:11
    Är medveten om att det inte har med bröllop att göra...men behöver lite råd. Hoppas det är ok...

• Svar på tråden Sång på barnvälsignelse??
  • Flisa80

Är tacksam för alla svar hittills!!! :)

• Vena

Nej, jag menade den andra, måne och sol. Tror jag den hette...
    I din hand är nog inte en psalm.

• Flisa80
    Vena skrev 2008-11-04 21:39:23 följande:
    Nej, jag menade den andra, måne och sol. Tror jag den hette...I din hand är nog inte en psalm.
    Ok, ja men måne och sol vet jag ju, den är fin....
  • Myrmor

mitt lilla barn
    skymtar för en stund
    handens fem fingrar
    lilla hand
    barn och stjärnor
    dansa med änglarna
    himlen måste sakna en ängel
    isn´t she lovely
    angels lullaby
    i´ll always belive in you

• mme Plantier
    Flisa80 skrev 2008-11-04 21:34:10 följande:
    mme Plantier: Ingen dum fråga alls... Om man blir döpt, eller döper ett barn, så innebär det att man blir en del av den kristna gemenskapen (eller vad sjutton man ska kalla det), det handlar ingenting om att få ett namn som så många tror. Man blir liksom döpt in i kristendomen, krasst uttryckt. Däremot så vill inte alla döpa sina barn eftersom man vill att de ska få välja själva om man vill vara en del av detta eller inte. Då kan man välja att välsigna sitt barn istället, och det är väl snarare en form av lyckoönskning och ja, välsignelse för att allt ska gå bra för barnet. Vissa församlingar döper inte spädbarn alls längre eftersom man inte väljer själv då. Ja, det är skillnaden, om jag har fattat det rätt... :)
    Jaha, då förstår jag! Tack så mycket för förklaringen.
  • emelieochlinus

"så helt ifrån Gud" (från psalm 139) av Kristina, albumet: Med öppna händer. Skivan finns att köpa i typ kristna skiv- och bokhandlar. Sången skrevs faktiskt till just en barnvälsignelse!

Texten är bland annat såhär, gillar särskillt de 2 sista raderna!:

Du sammanvävde mig i min moders liv
    Jag tackar dig att jag är danad
    så övermåttan underbar, ja underbar är jag
    benen i min kropp var inte gömda för dig
    när jag bereddes för att komma hit
    dina ögon såg mig förrän jag tagit form
    du vet om allt som kommer ske
    du omsluter mig på alla sidor och håller mig i din hand
    hälften från mamma, hälften från pappa
    och ändå så helt ifrån Gud!

man kan provlyssna och ladda ner låten på:
    musiksajten.dagen.se/ViewArticle.aspx

• mme Plantier

Får jag bara lägga mig i ?
    Om man nu väljer att inte döpa sitt barn, kanske man ska ha en låt med mindre gud i?
    Eller har jag fattat allt helt fel, i så fall ber jag om ursäkt..

• emelieochlinus

Nej, jag tror det handlar om att man ändå vill att Gud ska välsigna barnet och ta hand om det även om man vill att barnet senare själv ska få välja om han/hon vill bli döpt alltså medlem i församlingen/kyrkan.
    Jag är inte barndöpt men barnvälsignad och det var inte ett dugg mindre Gud om jag förstått saken rätt

• mme Plantier

Nähä, då så. Bara sjunga på då Jag är himla dåligt insatt i det där ska jag ärligt erkänna.

• emelieochlinus

Fråga man inget så får man ju inget veta
    Sen kan det nog vara lite olika syften med välsignelsen för olika föräldrar skulle jag tro

• Kirsto

Lilla hand är en favorit för mig! Välkommen till jorden är också fin. Det gåtfulla folket kan man också tänka sig.

• Jämtlandstaus

åh, jag visste ärligt talat inte att det fanns, hade jag vetat det så hade vi kört det istället för namngivning. Vår namngivning var jättefin, men vi ville inte döpa dottern, för att vi ville låta henne välja själv. är själv döpt och konfirmerad, men maken är varken eller.

nästa bebis ska vi köra så på tror jag

• passionsblomman

Barnvälsignelse är gängse i frikyrkorna. Där väljer man själv att döpas, när man blir större. Finns då heller ingen konfirmation, som ju är en bekräftelse av dopet. Man låter döpa sig som en troshandling och en bekännelse att man vill vara kristen. I och med dopet blir man medlem i församligen.Egentligen en av de största skillnaderna på Svenska Kyrkan och Frikyrkorna.

I Svenska Kyrkan ser man mer dopet som en gåva som man kan ta emot redan som litet barn, inte som ett val. Valet kommer istället i konfirmationen.

För att välkomna barnen i frikyrkorna, välsignar man dem i barnvälsignelsen. Det gör man utifrån bibeltexten om Jesus som sa "Låt barnen komma till mig...för himlen tillhör sådana som dem" och sedan välsignade dem.

Det är alltså en stund då man betonar hur viktiga barnen är för Gud och att de är nära hans hjärta. Dvs det kan inte bli så mycket mer Gud omkring det hela än så.

jag tycker att "Himlen måste sakna en ängel" är jättefin och "Du vet väl om att du är värdefull"

• passionsblomman

Om det existerar ngn barnvälsignelse i ngn form även i Svenska Kyrkan så är det helt nytt för mig , by the way,jag tror inte det.

• Flisa80

Men man har konfirmation även i frikyrkorna.... (kanske inte alla, det vet jag inte, men det finns.)

Oh, vad många förslag jag får...kul!!!

Har även fått förslag på "Skyddsängeln" av Maja Gullstrand... Några tankar om den? Lite svår att få tag i bara, verkar vara ny...

• Kanskesnartfru

Sparvöga samt Det gåtfulla folket sjöngs på en namngivningsfest vi var på nyligen.

• Kanskesnartfru

Missade att detta var barnvälsignelse...då kanske det ska vara något med gud i...

• Flisa80

Det spelar mig ingen roll alls om det är Gud med eller inte, och jag tror inte det spelar föräldrarna någon större roll heller. Det är ju inte sången som "välsignar"....de får säker med Guds-biten på annat sätt, det är jag övertygad om. :)

Svar på tråden Sång på barnvälsignelse??