• MulleNuh

Varför ha blommor?

MÅSTE man ha en brudbukett??
    Vad symboliserar den?? Någon som vet?

• Svar på tråden Varför ha blommor?
  • Goldman

Jag läste någonstans att förr i tiden var det brudgummen som gav den till bruden inför bröllopet... Har ingen aning om varför?

• passionsblomman

Den började som ett blomstersmycke bland fina damer, och har fortsatt vara just det.Med varierande mode och bukettstorlekar.

Det stämmer att det av tradition har varit en gåva från mannen, dvs inget man bestämt själv och absolut inte gjort själv.

Det är också skrockfullt så att göra själv innebär otur.
    (nej, jag är inte skrockfull själv)

Någon egentlig symbolik finns alltså inte, men det blir ju en kärleksgåva från mannen som ska smycka bruden.
    Levande blommor har i alla tider använts för att smycka och höja tillställningar.
    De använs världen över för att välkomna nyfödda och sedan finns de med vid alla stora händelser, ända till graven .

Det är en av orakerna att jag älskar mitt jobb! man får vara med och bidra till alla möjliga högtidliga tillfällen, och det är helt fantastiskt när maänniskor blir glada och berörda av det man gjort!

Mera blommor åt folket!

• PennyJenny

Nej, man måste inte ha dem, men blommor är ju så vackra! Älskar blommor oc ville absolut ha en buckett när vi gifte oss. Men gillar man det inte så gör man inte och som så mycket annat (inte allt men mycket) så väljer man själv.

• passionsblomman

Glömde säga att man naturligtvis inte måste ha en budbukett!

Det är väl egentligen bara en vigselförrättare och helst ngn att gifta sig med man måste ha?

• paradisfågel

passionsblomman, glöm inte hindersprövningen

• passionsblomman

Visst ja!!!

Själv kommer jag med nödvändighet också behöva en näsduk...
    ..eller snarare ett lakan att gråta i.

paradisfågel skrev 2008-11-04 14:22:52 följande:
    passionsblomman, glöm inte hindersprövningen
  • MulleNuh

Jo klart man ska ha en bukett.. Bara att jag är ganska ointresserad av blommor. Jo visst är dom vackra att se på!! Vissa iaf! Men. Äh.. Det blir någon liten bukett bara för att!

• junibrutta

Jag är som dig, inte alls särskilt intresserad av blommor. Jag är inte intresserad av sånna detaljer som dukning och sånt heller så därför har jag anlitat en bröllopskonsult som får ordna allt sånt (min kompis!)

MulleNuh skrev 2008-11-04 14:34:31 följande:
    Jo klart man ska ha en bukett.. Bara att jag är ganska ointresserad av blommor. Jo visst är dom vackra att se på!! Vissa iaf! Men. Äh.. Det blir någon liten bukett bara för att!
  • Nina och Rickard

Jag kommer inte ha blombukett och killen kommer inte ha nån blomma i fickan heller, av den enkla anledningen att vi inte vill ha nån. Känns inte lockande för nån av oss, och vi drar dessutom ner på budgeten lite, haha

• passionsblomman

Känner jag dig rätt sedan tidigare trådar, lär du också ha ett lakan iallafall! med eller utan blommor

MulleNuh skrev 2008-11-04 14:34:31 följande:
  • MulleNuh

Lakan?

passionsblomman skrev 2008-11-04 18:10:08 följande:
    Känner jag dig rätt sedan tidigare trådar, lär du också ha ett lakan iallafall! med eller utan blommor
  • passionsblomman

Ja, lakan! Så du kan torka alla tårarna med något i lämplig storlek!(har vi inte varit inne på toarulle i ngn tidigare tråd, eller blandar jag ihop alla brudarna nu? )

• MulleNuh

Hmmm mjo jag har nog sagt att jag kan komma att gråta lite!

passionsblomman skrev 2008-11-04 18:15:21 följande:
    Ja, lakan! Så du kan torka alla tårarna med något i lämplig storlek!(har vi inte varit inne på toarulle i ngn tidigare tråd, eller blandar jag ihop alla brudarna nu? )
  • passionsblomman

hi hi! Var bara tvungen att kolla att jag inte börjat drömma inlägg som aldrig hänt..
    ...vore illa!

MulleNuh skrev 2008-11-04 20:47:56 följande:
    haha vilken detektiv!!
Svar på tråden Varför ha blommor?