• WifeJune2009

Betala för prästen?

Hej,

Vi ska gifta oss kyrkligt och är båda fortfarande medlemmar i svenska kyrkan. Någon som har bra koll på om en präst inte har ordinarie tjänst i svenska kyrkan tar betalt för vigseln? "Vår präst" vill ha 2500 kr inkl moms. Prästen menar att (dock från Svenska kyrkan) när man har tjänst i svenska kyrkan ingår alltid detta i tjänsten. Tacksam för råd.

• Svar på tråden Betala för prästen?
  • Kjell Präst

erika26: Som sagt, är en av er medlem så har ni rätt till gratis vigsel inklusive allt...

Fjosok: Näpp!

Pyret09: Stämmer!

Villnu: Korrekt!

• Burre Präst
    WifeJune2009 skrev 2008-11-02 21:46:13 följande:
    Hej,Vi ska gifta oss kyrkligt och är båda fortfarande medlemmar i svenska kyrkan. Någon som har bra koll på om en präst inte har ordinarie tjänst i svenska kyrkan tar betalt för vigseln? "Vår präst" vill ha 2500 kr inkl moms. Prästen menar att (dock från Svenska kyrkan) när man har tjänst i svenska kyrkan ingår alltid detta i tjänsten. Tacksam för råd.
    När "priset" för en vigsel anges "inkl moms" så betyder det troligen att personen i fråga har en egen firma på ett eller annat sätt. Då är det viktigt att inse att vigningen inte är personens utan kyrkans. Har personen inte tjänst som präst bör denne i så fall kontakta brudparets vigselförsamling för att få ett korttidsförordnande där, men det blir inte lika lönsamt. Och församlingen kan också hävda att man kan ställa upp med präst kostnadsfritt, eftersom det ingår i medlemskapet.

Jag tycker att prästen ni kontaktat handlar omoraliskt, även om handlingen inte är olaglig.

Kort sagt: Om det är den här prästen ni absolut vill ha så får ni troligen vackert betala vad han/hon begär. Men väljer ni en präst som tjänstgör i den kyrka ni vill viga er i så kostar det inte ett dugg.
  • MulleNuh

Jo det har ni.. Samma här.. Jag är med men inte killen.

erika26 skrev 2008-11-03 03:22:58 följande:
    Jag bara med, sambon ur.Har vi inte samma rättigeter som dem. Musik o.s.v?
  • passionsblomman

I kyrkorna brukar finnas altarblommor på själva altaret. de följer kyrkoåret i färger och årstid.

Övriga dekorationer får man ordna med själv.

elsi skrev 2008-11-03 08:03:22 följande:
    åh tack.. När det gäller präst tror jag att det är ordet som gjorde mig förvirrade där.. i england säga vi vicar och präst är något annat, och jag tog för mig att det var samma ord för alla här...brukar krykarna smyka med lite blommor? eller ordna man det själv?En till präst skrev 2008-11-02 22:01:20 följande:
  • Myrmor

Får jag kapa tråden och fråga; jag är inte döpt, men har inte aktivt gått ur svenska kyrkan. Är jag då medlem? Född 1979 (om det spelar någon roll, har för mig att reglerna har ändrats med tiden?)

• Kjell Präst
    artist skrev 2008-11-03 12:50:48 följande:
    Får jag kapa tråden och fråga; jag är inte döpt, men har inte aktivt gått ur svenska kyrkan. Är jag då medlem? Född 1979 (om det spelar någon roll, har för mig att reglerna har ändrats med tiden?)
    Jag tror att du är medlem. Förr föddes man ju in i Svenska kyrkan om föräldrarna var medlemmar. Nu är det dopet eller en ansökan som ger medlemskap.
  • MulleNuh

Jo du borde va medlem.. Jag är ju det och är i samma årskull som du.

• anne på grönkulla

Gissningsvis är du med, om någon av dina föräldrar var det. Om ingen av dem var med så lär du inte heller ha blivit det automatiskt.

Men det ska framgå på deklarationen - om du betalar kyrkoskatt eller ej.

artist skrev 2008-11-03 12:50:48 följande:
  • Myrmor

hmm måste kolla in detta.. vart har man den himla deklarationen då.. den har man ju koll på en vecka i april

anne på grönkulla skrev 2008-11-03 13:33:18 följande:

Gissningsvis är du med, om någon av dina föräldrar var det. Om ingen av dem var med så lär du inte heller ha blivit det automatiskt.Men det ska framgå på deklarationen - om du betalar kyrkoskatt eller ej.
  • En till präst
    erika26 skrev 2008-11-03 03:22:58 följande:
    Jag bara med, sambon ur.Har vi inte samma rättigeter som dem. Musik o.s.v?
    Vigsel är en "service" som kyrkan ger till sina medlemmar. I ert fall är det Du som är medlemmen, och därför har ni rätt till präst, musiker, vaktmästere och kyrka.
Svar på tråden Betala för prästen?