• jafo

Föräldrar träffar svärföräldrar

Hej!
    Jag har en liten undran. Hur ofta träffas era föräldrar och era respektives föräldrar?
    Tänkte ge ett exempel om ni inte förstår vad jag menar:
    Min pappa har träffat min sambos föräldrar. Detta bara en gång då det är ca 40 mil emellan. Min mamma har aldrig träffat min sambos föräldrar.

Såmina frågor är; Träffas de mycket? Eller har de inte träffats alls? Hur lång tid innan de träffades?

• Svar på tråden Föräldrar träffar svärföräldrar
  • J D

De har inte träffats alls. Vi hara bara varit tillsammans 8 månader och det är 40 mil emellan. Tror att de kommer träffas på bröllopet först (dvs. efter att vi varit tillsammans ca 1½ år).

• ifosnna

Jag o min man har varit ett par i över tio år, men våra föräldarar träffas nästan aldrig, de har typ möts i dörren när det är kalas, och självklart på vårat bröllop (men de pratade då knappt med varann ändå), men aldrig annars. De är så pass olika, och i mina ögon så verkar de inte tycka det känns bekvämt när de råkar hamna i samma rum.

• jafo

Min pappa och svärföräldrarna är ganska lika. Min mamma är väldigt olika dom, så jag är nervös över att dom ska träffas.

• Vargtassa

Mina föräldrar och svärföräldrar kände till varandra innan vi blev ett par då de hade gemensamma vänner. Vi bodde inte så långt ifrån varandra jag och min m2b när vi växte upp, ca 12 km men i olika kommuner... Vi gick i scouterna tillsammans när vi var små och han kommer ihåg mig från ett disco jag var på i 5:e klass Men nu så träffas de lite då och då. Skulle jag säga att de umgås? Ja, det skulle jag. De åker tillsammans och hittar på grejer och hälsar på varann utan att vi har något med det att göra. Känns bra

• Pyret09

Min sambo och jag har varit tillsammans i lite mer än fem år nu och min mamma och hans mamma har träffats endast en gång och detta var förra året. Dessvärre klickade det inte speciellt bra då sambons mamma är lite speciell, jag själv tycker knappt om na. Även mamma tyckte hon va knäpp? om man får skriva så så dom kommer nog träffas när dom blir tvungna, det vill säga på bröllopet och sen när deras barnbarn föds.

• ElinPierre

Svärmor och mina föräldrar träffas med ojämna mellanrum. Hon bor ca 30 mil från oss andra, men när hon kommer hit träffas vi allihopa tillexempel på en middag.
    Sen var mina föräldrar med på hennes 60 årskalas.. De träffas gärna och har trevligt tillsammans!

• jafo

Verkar som om det är en blandad kompott.

• RosesOnWhiteLace

De har väl träffats ungefär fem gånger på de drygt två åren som jag varit tillsammans med min fästman, nästan alla gångerna har det varit p.g.a. firande av någon sort. De bor inte så långt ifrån varandra eller så, men umgågs i rollen som våra föräldrar och inte som kompisar, så att säga.

Första gången var på min fästmans studentmottagning (vi är ganska unga, ja ) då vi varit ihop i över ett halvår. Var väl ungefär då jag själv började bli integrerad i familjen ordentligt, innan dess räknade de nog kallt med att jag skulle försvinna och tyckte inte att det var lönt att träffa mina föräldrar

• MissieA

Mina föräldrar och svärisarna träffas ganska ofta även om de bor en bit från varandra, men de hörs även mkt på tel. De kommer jättebra överens och är väldigt lika, vilket känns väldigt skönt faktiskt.

• Miss Biii

Våra föräldarar bor i samma stad, liten liten stad. Min pappa och min sambos pappa kände varandra lite sen tidigare, senhar föräldrarna träffats bara när inte jag och min sambo varit med. De träffas på gatan osv. Vi har ännu inte träffats alla sex samtidigt...

• skille

m2b sine foreldre har møtt min mamma og hennes nye mann (som jeg ser på som min far) Vi inviterte dem opp til min mammas stuge i Hemsedal for å stå på ski, i sommer inviterte m2b min mamma og hennes mann på seiltur når de var i Gbg. Jeg vil ikke utsette m2b sine foreldre min ordentlig pappa. Men når mna bor i 2 forskjellige land er det ikke alltid like enkelt å møtes til en fika, men på onsdag kommer min mamma fra norge (hun bor der) og da tenkte vi at vi slulle ha litt inbjudan diskusjon, alltid hyggelig å få innspil fra sine mødre:)

• Nalle Puh 40

Vi umgås regelbundet ihop och våra föräldrar trivs jätte bra ihop. På söndag ska de på julkonsert ihop som de har fått av oss i julklapp.
    Betyder mycket för oss att de trivs ihop och kan träffas utan att vi är med.

• Mörk Ängel

Jag är lite nervös för den dagen då sambons föräldrar och min mamma ska träffas.

Jag gillar dem jättemycket och jag tror att mamma också kommer gilla dem MEN jag är rädd att min blivande svärfar kommer säga något "galet". Han har lite svårt att lyssna och maler gärna på om samma sak i all oändlighet. Det kommer nog min kära mor tycka är lite jobbigt.
    Svärmor är jättegullig men har inte alltid jättemycket att säga. Dock är min mamma jätteduktig på att prata med olika människor!

Vi har ju bara varit ihop i 13 månader så vi får se när de träffas. Kanske nu i jul. Skulle vara skönt om de träffades innan vi förlovar oss.

• chokladflingan

Mina föräldrar var ungefär hundra gånger mer vänligt inställda mot min man (då pojkvän) än vad jag kunde hoppas på.

Det tog tre månader ungefär innan mian far tårögt förklarade att min pojkvän var som en son för honom. Jag får väl vara glad att det inte skrämde iväg honom.. ;)

Sedan efter ca fyra, fem månader började våra föräldrar bjuda varann på grillkvällar, födelsedagsfester m.m.

Men men det hade ju varit värre om det var tvärtom.

• Pizan

Min pappa bor i ett annat land, mina svärföräldrar (sambons mamma och hans styvfar, men som vi betraktar som hans far och vår sons farfar) bor ett par timmars bilresor bort, och min mamma bor här i stockholm, så de träffas inte alltför ofta men ett par gånger per år brukar det bli, Vi brukar äta middag tillsammans, fira jul ihop osv.

Ingen av mina föräldrar har dock aldrig träffat sambons biologiska pappa trots att vi har varit ett par i 10 år, men det är inte så konstigt för vi ser knappt till honom själva, När han var här en gång (han har bara varit i vårt hus som vi har bott i i snart två år en gång), så frågade min fyraåring vem han var och vad han hette.
    En gång för flera år sedan så meddelade han att han skulle komma och hälsa på och stanna över helgen. Sambon och jag var helt övertygade om att han skulle meddela oss att han hade cancer eller nått för det har aldrig hänt att han har hälsat på min sambo över en hel helg förr.
    Vi har bjudit han och hans senaste fru på vårt bröllop men de har inte hört av sig och vi får väl se om de gör det.
    Jaja, nog om honom.

• momi boki

våra har sagt hej till varandra som hastigast! o inge illa ment men de ör ju inte ett tvång på att dom måste träffas eller umgås! :) förstår mig rätt med du gifter dig o du väljer ditt liv så att dom ej träffas ska du ej nry dig om!=) aller inte könna oress för iaf! lycka till

• sokkerstruten

Våra har träffats två gånger en gång middag hemma hos mina föräldrar, tillsammans med oss då.. och en gång på min blivades sommar ställe. vi har varit i hop i två år, de träffades första gången efter vi varit ihop i ca 4-5 månader! Mina föräldrar bor i gbg och hans i östersund, vilket gör det svårt! Men annars trivs dom jätte bra ihop, min mamma och hans mamma ska träffas i stan och ta en runda på stan i gbg efter klänning att ha på bröllopet!

• Juni2009

Det är ca 60 mil mellan dom.

Vi ordnade några ggr lilla släktträff.
    Så dom träffas och lärde känna varandra.

Så jag tycker att ordna lilla släktträff är bra ide.
    Ni kan göra det om ni har möjligt.

Man måste inte ha program för den dag.
    Det räcker med att sitta o äta god mat o umgås tillsammans några timmar.

Svar på tråden Föräldrar träffar svärföräldrar